Gå til innhold

gravid med tredje mens nr to ennå ammes, noen med erfaringer?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi fikk første i januar 2008, nr to desember 09, og venter nå nr tre i juni 11. Veldig tett! Ser frem til å bli ferdig med bleiestell og nattevåk om vel to-tre år...

Lillegutt har melkeallergi så jeg har ønsket å amme så lenge som mulig, bare for å sikre næringsverdi og kalsium. Har ikke klart å få ham til å drikke Neutramigen. Det har egentlig fungert fint, helt til jeg nå ble gravid. De siste par ukene har han vært mer urolig, utrolig mammadalt og ikke minst veldig masete på puppen. Har aldri hørt om noen andre som får til å amme mens de er gravide. Noen med erfaring?

Fortsetter under...

Da kan jeg trøste deg med at det går helt utmerket!

Jeg mister melka nå, men ikke fordi jeg er gravid, men pga at overgang til jobb samtidig med å pumpe melk ble for tøff... :-( Jeg amma og var gravid samtidig uten problemer før jeg hadde jobba noen uker.

Det blir 11 mnd mellom mine to siste, og det første jeg gjorde var å spørre jordmor om kombi amming og graviditet. Svaret var som følger: Det går helt fint, men pass på å få i deg nok næringsstoffer.

I tillegg kan jeg fortelle at når man blir gravid så endrer hormonsammensetningen i kroppen din seg, og dette kan visstnok sette noe smak på melka. Mulig det er dette gutten din reagerer på? Han vet nok ikke hva det er, bare at noe har endret seg. Lillegutt her reagerte med å ikke ville ha noe særlig morsmelk en kort periode akkurat i den tida jeg testa positivt. Kanskje har det en sammenheng?

Uansett sa jordmor til meg at det var bare å melke på, men det kan sikkert være lurt å gi kroppen et par mnd "fri" på slutten av svangerskapet.

Og i gamle dager og i andre land ga/gir man gjerne flere barn i ulike aldre bryst samtidig, så hvorfor ikke ;-)

Ble gravid med nr2 mens jeg ennå ammet nr1 i det små (morgen og kveld og av og til en gang om natten - var da 15 mnd). Merket med en gang at han plutselig ble mer kresen og urolig, fant seg ikke til rette og ville ikke drikke særlig før det var "nok". Dette begynte han med et ost uker før jeg engang testet positivt og trodde selv det bare var han som begynte å bli for utålmodig til amming (han er ganske livlig av seg ellers nemlig). Etter positiv test satte jeg uroligheten og gravidteten sammen og kom frem til at kanskje det var noe med smaken som han ikke trivdes med. Snakket med helsestasjonen og fikk beskjed om at det var mange barn som ikke likte smaken på melka når mor plutselig var gravid igjen. Noen kunne venne seg til det og noen avviste brystet at det ble nødt å slutte med amming. Vi valgte å fortsette litt til, men det ble bare verre og verre og tilslutt sa jeg nok var nok. Opplevde ikke ammingen som kos lenger og fikk følelsen av at han syns det var mye mas rundt det og siden han da var fullammet til rundt 10mnd og morgen og kveld til 15 mnd fant vi ut at han nok hadde fått en passe god dose med alt det gode som ammingen bidrar med!! Hvis din nr2 var født i des 09 er han vel rundt 10mnd nå. Føler du at det er greit å holde ut litt til med litt masete amming til han fyller året og bruker tiden fremtil da til å innføre mer og mer fastføde, vann og annen drikke, ville jeg følt meg komfortabel med å slutte da. Kan også hende at han vender seg til det etterhvert og du kan fortsette! Men ved året har han fått et helt år med morsmelk og mye glede og goder av det! Og ikke minst du får et halvt år å la kroppen konsentrere seg om graviditeten og lade opp til ny ammerunde med nr3! Jeg ser fordelen ved en pause med at det ikke blir sjalusi over at begge skulle hatt pupp! Klart minsten kommer først og størsten må vente... Kan tenke meg det hadde blitt kluss av sånt! Nå vet jeg hvertfall at vår gutt med all sannsynlighet har glemt om pupper og amming innen nestemann kommer (ser ut til at det er slik alt. Før skulle han suge på puppen så snart den var blottet, nå om han er med meg på badet og han ser puppene er det mer fascinasjon med å ta og trykke på brystvorten og forsøker aldri å ta den til munnen)! Lykke til med videre forsøk om du går for det! Kan godt tenkes at du klarer det om du står på og han vender seg til smaken! Hvis ikke, prøv kanskje å holde ut litt til eller stopp og trøst deg med at du nok har gitt han en superstart på livet med morsmelk så lenge - mange som aldri kommer i nærheten engang!!! :)

Hei er litt i samme situasjon som deg, bare at jeg er gravid i uke 15 med nr.6 og ammer fremdeles minsten på 14 mnd.

Alle jordmødre og gynekologer jeg har snakket med sier at det går helt greit å amme så lenge man føler på det!

Jeg merker også at lillegutt også er mer urolig, ammer mindre om gangen og i tillegg så biter han ofte slik at brystvortene ofte er veldig såre...tror at dette kan ha med at det visstnok ofte blir en annen smak på melken når man går gravid og at han derfor blir litt frustrert over at den kanskje ikke har sammme smak og at melken ikke kommer like fort nå som jeg går gravid!

Klem fra

For meg gikk det veldig fint å amme selv om jeg var gravid. Sluttet ca 6 mndr før nr 2 kom. halveis planlagt.

Gutten min reagerte voldsomt da mensen kom tilbake, da var han ikke klar for pupp. ved første mens var det streik, ved andre var det litt klaging og ved 3. så hadde han glemt hele greia. så om du merker litt kaving, men selv er klar for å fortsette så prøv videre å se om lille vender seg til smaken.,

Jenta mi taklet ikke at jeg ble syk med feber over lang tid melken endret seg helt klart

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...