Gå til innhold

Våkner nesten hver natt...:O(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår datter på 15 måneder har nå i en periode på ca 1 1/2 måned våknet nesten hver natt. Hun fikk alle fire ett-års jekslene i denne perioden, så regner med det har med dette å gjøre. Men nå er det en liten stund siden den siste kom ut, og hun fortsetter å våkne.

Nå kan det nevnes at vi flyttet henne til eget rom for ca 1 måned siden, så har tenkt at det kan ha med det å gjøre også. Men jeg tror egentlig ikke det. Virker som hun trives der, gråter ikke ved legging. Og noen netter sover hun godt gjennom.

Tidligere har hun sovet kjempegodt på nettene, kun våknet ved tann-frembrudd, forskjølelse o.l.

Vi pleier å gi henne melk når hun våkner. Helsesøster frarådet dette, men når vi er stuptrøtte, og vet at hun sovner etter melken, har vi trosset dette. Ellers styrer hun i 2 - 3 timer.....

Er veldig interessert i deres meninger ang dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg bare hatt en fasit... Vår er 14 mnd og har enda til gode å sove en hel natt. Hun våkner normalt 1-3 ganger pr kveld og 1-5 ganger pr natt. Hun kan da være våken i alt fra sekunder til flere timer. Sykdom og tannfrembrudd gjør ting verre. Vi gir vann dersom hun har skreket lenge, siden hun sikkert er tørst da, men ellers bør en unngå all service om natten. Ville IKKE gitt melk, ikke minst med tanke på tennene hennes. Vi forsøkte å legge vesla over på eget rom i 11-2 mnds alder, men måtte kapitulere og ta henne inn til oss igjen siden hun våkner uansett. Enklere å ha henne inne hos oss, da slipper vi i det minste å stå opp. Har lest et sted at mange roer seg ved 18 mnds-alder. Håper det. Begynner å trenge en natts søvn igjen snart, spesielt siden dette er nr 4 som ikke har hatt sovehjerte om baby/smårolling *gjespe*

Skrevet

Tusen takk for svar. Uff, ikke greit å være verken liten eller stor. Vi har jo vært veldig heldige med sovingen egentlig, er jo bare nå den siste tiden det har trøblet. Har faktisk vurdert å flytte henne inn til oss igjen en periode, bare for å se om det kan bedre seg da. Rommet hun har nå ligger litt nærmere stue, kjøkken og gang, og kan jo være mer lyder enn hun er vant til. Vi skal omgjøre på et par rom i fremtiden, slik at hun får det vi har som soverom, så flytter vi på et annet. Kanskje vi skal fremskynde de planene.

Men melken skal vi kutte ut.....Har jo "visst" at det egenltig er galt, men...........

Håper sovingen ordner seg for dere og snart...

Skrevet

Min gutt er 18 mnd og begynte å sove rundt når han var 3 mnd gammel. Men hver gang han er syk eller får tenner har han perioder der han våkner flere ganger om kvelden og natta. De siste 2 mnd har han hatt en våkne-periode der han våkner alt fra 1 til 10 ganger om natta, men heldigvis pleier d å holde å gå inn til han og gi han sutten og kosefilla og legge han ned i senga igjen. Utrolig slitsomt i lengden når de våkner så mye og skulle gitt mye for å sove gjennom natta igjen!! Når de begynner å gå og går i barnehagen har de mange inntrykk som skal bearbeides og disse blir bearbeidet når de sover + at barn begynner å drømme mer og mer jo nærmere 2 år de blir. De kan heller ikke skille mellom drøm og virkelighet så hvis de drømmer fæle drømmer våkner de jo oftere enn vanlig....

Jeg hadde absolutt ikke gitt melk om natten men heller tilbydt vann som hun over sier. Skjønner d er utrolig lett å heller bare gi melk, men sånn som helsesøstera vår sa; dere må bestemme dere for avvenning og holde dere til det så varer herjinga i max 7 netter. Blir verre jo eldre de blir.

Masse lykke til så får vi håpe vi snart får sove ei hel natt igjen alle sammen! :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar :o)

Jeg har ikke gitt melk siden jeg skrev innlegget, og det har gått i uventet lett. Hun våkner fremdeles ofte, men vi får henne til å sove uten, og uten for mye dilling. Virker som hun våkner av drømmer......

Skrevet

Vi gir melk!

Vår unge har holdt det gående hver kveld så å si hele livet. Det har vært bedre i perioder, men så blir det verre. I de periodene det er ekstra ille, så er det en sjanse for at hun sovner hvis hun får melk. Å da får hun det! For får hun det ikke, så sovner hun ikke!! Ikke på mange timer.

Jeg spurte helsesøster, og hun sa at det er ikke bra for tennene, men at de bilder og skrekk-eksempler man hører, om er tilfeller der barnet ligger m flaske hele tiden, over lange perioder.

Vi har et bevisst forhold til det! Men velger å gi melk i perioder, fordi det gir søv, og det blir best for vår familie.

Vi har imidlertid gitt varmt vann av og til. Og det funker hvis hun fortsatt er litt i søvne ;)

Skrevet

Vår datter på 13 mnd har også begynt å våkne ofte om natten de siste par ukene. Innimellom virker det som det er tenner, fordi hun viser at hun klør og holder hendene over munnen eller langs kinnene/kjeven. Hatt et par dager med feber også.

Men så har det vært et par netter hvor det virker som det har vært kraftig mageknip, uten at vi har gitt henne noe annen mat enn det hun har spist før. Jeg håper det etterhvert dukker opp noen tenner da, så jeg vet hva det kan være. Jeg blir litt stressa når jeg ikke vet hva årsaken er.

Vi har vel gitt NAN et par ganger, men da har hun vært helt rabiat og ikke roet seg uansett hva vi har gjort. Ellers har vi bare begynt å la henne sove samme med oss. Det hjelper på når det ikke ser ut som hun har knip, men at det bare er noe annet som plager henne.

Huff, håper det går over snart. Lillebror kommer om ca. 8 uker, og det siste jeg trenger nå er to barn som våkner ofte om nettene. HJEELP! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...