Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen tips her inne mot magevondt,utenom å gi sukkervann?

Har en liten jente på en uke,som hver natt har skikkelige knip i magen sin..og det smerter å høre henne slite sånn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår på 4 uker sliter med det samme. Hun raper lite og får heller luften ut andre veien. Men sliter mye med å få det ut- jobber til tide hardt stakkars. Pleier å ha henne halvveis sittende foran meg en god stund etter mat, da kommer det ofte promp. Hjelper henne også ved å sykle med bena hennes, holde de opp og utover mens jeg trykker under føttene, samt maserer henne lett på magen. Gir henne også minifom som fåes reseptfritt på apoteket. I tillegg er jeg veldig nøye med mitt eget kosthold og har feks helt kuttet ut brus. Har også funnet at bæresjal er helt fantastisk når hun sliter mest- roer seg ned hver gang!

Lykke til:-)

Skrevet

Først- grattis så mye med vel overstått Nøtta, men kjipt å høre at dere sliter med magevondt.. Gode råd fra Mandalay over her, og jeg fant dette på babyverden; generelle råd når baby sliter med kolikksmerter;

Generelle råd

Forsøk å redusere mengden av luft barnet svelger ved å vurdere situasjonen under og omkring måltidet. Har barnet stort sugebehov og sluker luft? Er hullene i smokken for store eller for små? Får barnet lettere rape når det tas pauser under måltidet? Hjelper det å ligge litt på magen etter måltidene, kanskje med litt hevet overkropp? Er det andre faktorer i kost eller miljø som skaper uro?

Sukkervann

Når slike generelle råd er fulgt uten at barnet blir bedre, kan en forsøke med en mer “spesifikk” behandling. Et råd som virker godt, er å gi barnet 1–2 teskjeer sukkervann, i for holdet 1 spiseskje sukker (farin) per desiliter vann, med et par timers mellomrom. Hvis ikke dette hjelper, kan sukker mengden økes til 2–3 spiseskjeer sukker per desiliter vann. Sukkervann kan virke fordi det frigjør endorfiner – kroppens eget ”morfin”.

Fennikel- eller karvete

Et annet råd er fennikel- eller karvete. Forholdet er 1 teskje karve- eller fennikelfrø til 1 desi­liter vann. Det kokes i 2 minutter og trekker så i 2 minutter før det siles. 1 spiseskje gis til barnet ved måltidet (6–8 ganger per dag). Teen kan også blandes i melken.

Mange barn blir hjulpet av preparater som nedsetter overflatespenningen av væske og slim, og derved finfordeler luften i mage/tarm. Slike preparater fås kjøpt på apotek. Ta også kontakt med helsesøster.

Vuggende bevegelser

Vuggende bevegelser kan også hjelpe mot kolikksmerter. Det kan være effektivt å bære barnet omkring, vugge det eller kjøre tur i vogn eller bil når kolikkanfallene står på. Lyden av støvsugeren, radioen eller av rennende vann kan også ha en beroligende effekt. Det fins mange kjerringråd mot kolikk, men ingen dokumenterte resultater.

Bæresjal er helt genialt for å roe babyer som skriker, og Close Baby Carrier er min favoritt, siden det ikke krever noe knyting. Det er et "ferdigknyttet" sjal, som bare tres over hodet som en genser og strammes inn ved hjelp av to ringer! Suuperenkelt og kjapt, selv kløna meg tok det på to sekunder hehe!

http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=545_332

Dype knebøy eller dansende bevegelser med baby oppi bæresjalet er en sikker vinner - lykke til Nøtta, håper det snart bedrer seg!

Skrevet

Takk for råd og tips... skal prøve ut noen av de nå ved neste måltid.

:)

Håper det bedrer seg da. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...