Gå til innhold

Er det noen som IKKE kaster opp her?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er antageligvis gravid, men har en sykelig angst for å kaste opp - dette i så stor grad at jeg tidligere har vært suicidal. Hadde en tid hvor jeg ikke var plaget med så mye angst, men nå begynner det å bli verre igjen, og nesten like ille som det var i min verste periode.

Lurer derfor på om det er noen her som IKKE har kastet opp under svangerskapet?

(Min mor og mormor kastet aldri opp, jeg ble ikke kvalm av ppiller når jeg gikk på det, har kastet opp to ganger i mitt liv - da som barn, aldri vært bilsyk eller lignende).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær så snill da.. =/ Åh, fortell meg at jeg ikke kommer til å kaste opp!

Skrevet

kjære deg høres slitsomt ut med den fobien mot å kaste opp:

tror at du med den fobien vil ha godt av "eksponeringsterapi"; dvs at du kaster opp(at du gjør det du har fobi mot: for å erfare at det ikke er farlig)

men, er jo ikke sikkert at du vil kaste opp når du er gravid, mange som ikke gjør det.

klem

Skrevet

Nei, det virker dessverre ikke slik. Min angst heter emetofobi, og den har ALDRI blitt kurert av å kaste opp dessverre.. Og dessuten er det jo fullstendig umulig å gjøre noe slik, når jeg kunne ha gjort hva som helst fremfor å kaste opp. Kunne nok drept både meg selv og alle andre i hele verden på den mest groteste måte, om jeg bare slapp å kaste opp.. ;)

Skrevet

Babylizz. Dette er ikke stedet å få hjelp! Gå til legen til å få henvisning til psykolog eller lignende...for barnet del og for din del. Har du prøvd det før, prøve en ny -liker du ikke den personen -prøv en ny..... og slik holde du på til du får hjelp.... sjaman, psykolog, systemoppstilling, medesiner, kinesologi . What ever...!

Lykke til!

Skrevet

dette er mitt andre svangerskap, å ikke kastet opp en gang. det gjorde jeg heller ikke med førstemann.! så det er fult mulig at du slipper ja =)!!

Skrevet

*LykKeliG* - GRAVID!!!!!! =): Ååhhhh, jeg håper jeg blir like heldig! :)

Jeg er undervektig (hatt spiseforstyrrelser i mange år) og er ikkerøyker. Begge de to "tilstandene" har større sjanse for å kaste opp enn normalvektige og røykere.. Men likevel, jeg kastet opp sist i 1998.

Skrevet

TIL DERE SOM KASTER/KASTET OPP!

Kastet din mor/mormor opp under svangerskapene?

Er du plager med bilsyke?

Reagerte du på p-piller?

Har du kastet opp under omgangssyke de siste 10 årene?

Har du kastet opp de siste 10 årene, bortsett fra sv.skapskvalmen?

Tusen takk for svar!

Skrevet

ja, det er bra og ofte helt nødvendig for mange å få noen å snakke med hvis en er plaget av angst.

en kan bli kvitt angst vet du!!!

ta kontakt f.eks med fastlege og fortell om hvordan du har det og be om henvisning til psykolog.

masse masse lykke til!!!!! jeg er helt sikker på at med å få snakket om fobien at den vil forsvinne, høres sikkert helt usannsynlig ut nå for deg nå, men det går nok bra skal du se!!!!

klem

Skrevet

aner ikke med mor/mormor,

har flere venninder som ikke har kastet opp i svanger skapene

litt plaget med bilsyke, men aldri kastet opp pga bilsyke

gravid i 10 ende uke ikke kastet opp

ikke reagert på p piller

har kastet opp med omgangssyke flere ganger

kastet opp endel de siste 10 årene pga fest og fyll...

Skrevet

Kjære BabyLizz.

Jeg har også angst for oppkast, kanskje ikke i fult så sterk grad som deg, men sterk nok.

Jeg er nå 10 uker på vei og har vært mye kvalm, men ikke kastet opp en eneste gang. Som jeg sier til de som spør så kunne jeg nok lett ha kastet opp, men når man har så angst for det som jeg/vi har gjør man alt man kan for å slippe det. (Jeg har heller ikke kastet opp siden 98 el no når jeg var liten og hadde omgangssyken.) Jeg har derfor bare måttet holde meg helt i ro når det er på det værste og så har jeg funnet mange ting som kontrollerer kvalmen. Feks seaband armbånd, forskjellige homeoptaiske middel, akupunktur etc.

Min mor var lik som meg, hun var mye kvalm men kastet aldri opp og utifra det jeg har forstått er dette ofte arvelig.

Det beste tipset jeg kan gi deg er vel å heletiden være åpen om angsten, og tro meg jeg vet det er vanskelig å få folk til å forstå hvor seriøst det er, men da kan du få mye mer hjelp enn en vanlig person. Jeg valgte selv den alternative måten ettersom hele livet har prøvd å ikke ta medisiner, men jeg vet at det er forskjellige medikamenter man kan få av lege også.

Masse lykke til og bare å sende meg privat melding om du ønsker det!

Skrevet

Hei,

sier som de over at du sikkert kan få hjelp gjennom fastlege slik at du får henvisning videre til noen som kan hjelpe deg med dette. Høres slitsomt ut. Jeg har nok en liten prosent av den angsten din. Opplevde et familiemedlem som fikk nyrestein (tror jeg det var) og kastet opp enormt mye da jeg var liten jente. Fikk redsel for oppkast etter dette. Synes det er det verste som finnes og det er faktisk det jeg gruet meg mest for med tanke på fødsel. Hadde hørt om mange som kastet opp av smertene. Jeg kastet ikke opp under fødsel og ikke i mitt andre svangerskap. Var dårlig to ganger under første svangerskap, men var mye plaget med kvalme i begge. Stilnet kvalmen med hyppige måltider. La på meg betraktelig, men det var faktisk verdt det. Orker ikke den kvalmen. Frykten for oppkast har bedret seg mye etter jeg fikk barn. Første året fikk både jeg og minste gutten omgangssyke tre ganger. Hater det fortsatt, slik de fleste antageligvis gjør, men er ikke like redd for det lenger.

Lykke til! Spis små måltider ofte (sunt selvfølgelig hvis du klarer, så slipper du kanskje for mange kg) så kanskje du klarer å holde kvalmen i sjakk.

Skrevet

Med nummer en kastet jeg opp et par ganger, tross kvalme over halve svangerskapet. Ikke kastet opp denne gangen, men en del kvalm.

Huff, vet at det er lettvindt å si, for har skjønt at angst ikke er noe man bare tar seg sammen med, men det å få et barn er uansett verdt alt. Det er en fantastisk og ubeskrivelig følelse. Og selv om ikke alt er rosenrødt, så er gleden større enn alt det andre.

Håper virkelig du får hjelp med angsten, og at du kan få lov til å glede deg over det som skjer.

Skrevet

Jeg har heller ikke kastet opp. Er i min 9. svangerskapsuke nå. Har vært litt kvalm, men ikke kastet opp. Selv om det er vanlig å bli uvel og kanskje kaste opp når du er gravid, så er det veldig mange som ikke gjør det også :)

Skrevet

Jeg kastet ikke opp i mitt forrige svangerskap å har ikke gjort det i dette heller( er i uke 11) ,er kvalm men det stopper der..

å de fleste venninerne mine har også vart heldige og klart seg fra oppkast

Håper du også klarer deg fra det å får hjelp med angsten!

Skrevet

Hei kjære du!

Jeg skulle ønske jeg kunne love deg at du ikke kommer til å kaste opp i ditt svangerskap, men det ville jo være ren ønsketenkning!

Jeg er gravid for 3 gang, til nå har jeg kastet opp 1 eneste gang, og det var med nr. 2. Er gjevnt over kvalm om dagen, men har ikke kastet opp foreløpig! :) Satser på å slippe unna.

Krysser fingre for at du kommer deg igjennom ditt svangerskap uten oppkast, og at det blir en fin tid for deg!

Masse lykke til!

Klem

Skrevet

eg kasta ikke oppe sist, og har ikke hvert kvalm no:)

Skrevet

Jeg har vært gravid 4 ganger, og har aldri kastet opp pga det.

Det er også kun nå siste gangen jeg har vært kvalm.

Jeg har forstått det slik at dette ofte er genetisk. Hverken min mor eller mine søstre har vært svangerskapskvalme.

Jeg var bilsyk som liten, og har kastet opp pga omgangssyke ja.

Og jeg hater virkelig å spy, ikke forid jeg er redd, men fordi jeg synes det er forferdelig ubehagelig.

Jeg er enig i de andre her at dette høres såpass alvorlig ut at du bør vurdere å søke hjelp. Nå får du jo etterhvert et helt nytt liv å ta deg av, som har godt av en stabil og trygg mamma.

Lykke lykke til.

Skrevet

Jeg er i 8 uke og har pr dags dato ikke kastet opp :). Er litt kvalm og fordøyelsen er rar, men langt unne kapituleringsstadiet.

Skrevet

Jeg er i Uke 13, og har ikke kastet opp en eneste gang :)

Masse lykke til :)

Skrevet

i to svangerskap har jeg kun kastet opp en gang, og det var når jeg sto opp kl halv 5 om morgenen for å rekke et fly. var i utgangspunktet ikke plaget med kvalme. så kanskje lurt å ta det med ro om morgenen så godt det går. men alle har jo forskjellige historier. håper bare din passer deg best mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...