Gå til innhold

Hvordan gripe an at min gutt på straks 2 år biter og slår andre barn når han blir sint og frustrert i leksammenheng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår blir 2 år i november, og har siden han ble storebror for 6 uker begynt å bite og slå andre barn. (Det begynte ihvertfall å skje langt mer hyppigere etter at han ble storebror!) Dette skjer i leksammenheng når han blir sint og frustrert fordi han f.eks. ikke får den leken han vil ha, eller fordi noen andre er "slem" med han og tar en leke fra han eller dytter litt på han.

Som foreldre er vi litt usikker på hvordan vi skal gripe an situasjonen for å få slutt på denne atferden. Noen som har erfaringer/råd å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg har hørt er at man fjerner barnet fra situasjonen og gir minst mulig oppmerksomhet.

Men gi derimot masse oppmerksomhet og trøst til den som blir bitt, og overser litt ditt eget barn. Det er viktig at han skjønner at biting ikke fører til mer oppmerksomhet.

Ellers er det jo veldig vanlig med biting og slåing i denne alderen. Det er ofte utrykk for frustrasjon i forhold til utvikling, språk bl.a. og vil gå over. Det at han er blitt storebror er nok også noe som han må få tid til å venne seg til. Viktig å sette av tid til BARE storebror.

Skrevet

Jeg skjønner din frustrasjon/irritasjon/ og flauhet ang dette.Jeg har også to tette, kun 15 mnd mellom de. Vår "lille ramp" beg med dette når han beg i barnehagen. Han er en engel mot sin lillesøster, men når han leker med andre barn "slår" og dytter han når han ikke får som han vil. De i barnehagen mener det er en periode og at det er fordi han er et så stort "ego". Det er helt vanlig at det er sterkest når de er 1,5 til 3 år, sier de.

Går gutten din i barnehage?

Når vår "lille ramp" slår etter barn, oss eller hunden vår, må han sitte for seg selv i 1 min(til kua-ringer), det var veldig vanskelig og vondt til å begynne med, MEN nå går han dit selv hvis han har gjort det. Han tar seg selv i det, så han har virkelig lært. Men i barnehagen får han bare beskjed/med rolig stemme "at det er ikke lov å slå". Vi opplevde at dette funket ikke hjemme, så vi måtte ta i bruk "kua" og ta han ut fra all lek og moro. Han blir alltid forklart at å slå, aldri er lov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...