Puppen og lillemor Skrevet 21. oktober 2010 #1 Skrevet 21. oktober 2010 jeg skjønner meg ikke på denne ammingen.. jeg googler og leser alt jeg kan finne om amming, men blir så utrolig usikker på om jeg gjør ting riktig eller om alt bare er galt. Jenta mi er bare 5 dager gammel, og jeg har vært nødt til å bruke brystskjold når jeg ammer henne (fordi hun ikke ville ta brystet på venstre side, og så når jeg ble sår på høyre side begynte jeg (dumme meg) med skjoldet der også). skal sies at det var barnepleier på barsel som ga meg skjoldet og ba meg bruke det.. Men jeg prøver å avvenne henne (og meg), og det skal jeg nok klare.. men jeg er da bekymret for at hun får for lite melk siden jeg bruker dette skjoldet (har lest at det kan skje..) I tillegg er jeg bekymret for at jeg ikke klarer å få tømt brystet helt - uansett hvor lenge hun suger så kan jeg fortsatt melke ut ganske mye.. det har aldri blitt tomt for å si det sånn.. (men jeg ser at melken endrer seg i løpet av sugingen, så hun får nok i hvert fall i seg noe av den gode næringsrike melken mot slutten) Men dette bringer meg til neste problem: - hun sovner gjerne (eller lukker øynene og slutter å suge) etter bare noen minutter. Og jeg leser mange steder at amming er enkelt, det er bare å la barnet suge til det slipper puppen og da er brystet mest sannsynlig tomt eller barnet er mett. Men hun er absolutt ikke mett, for hun begynner å suge igjen etter litt "oppmuntring". Og dette gjør det veldig vanskelig å vite når hun faktisk er helt mett.. til slutt: i natt sov hun 6,5 timer uten å våkne og be om mat. Bør jeg vekke henne for å amme, eller bør hun få styre dette selv? Dette ble langt (og en slags kombinasjon av et hjertesukk, et rop om hjelp fra en usikker førstegangsmamma og et håp om at noen erfarne damer her inne kan ta seg tid til å hjelpe meg..)
Mamma's Magic Skrevet 21. oktober 2010 #2 Skrevet 21. oktober 2010 Hei! Jeg har ei jente på 3mnd. Strevde også med ammingen i begynnelsen, men det gikk seg til. Det første du bør prøve å gjøre er å få veid henne. Dra på helsestasjonen, hvis det er enkelt for deg. Hvis hun legger nok på seg, får hun nok melk. Hvis ikke, bør du nok vekke henne hver 2,5.-3. time, eller noe sånt. Det at hun slutter å suge, kan være at hun bare er veldig trøtt, sånn som mange babyer er (uansett bør du vel prøve å holde henne våken, gni inni håndflaten hennes, og i verste fall skift bleie e.l.). Men det kan også være at hun er slapp fordi hun ikke får i seg nok næring. Det er jo faktisk ganske anstrengende å suge for de bitte små. Det opplevde vi. Det som gjorde at vi fikk fart på spisingen til vesla, var at jeg pumpet meg, og ga henne på flaske, i tillegg til at hun fikk ett bryst. Da var det også lettere å kontrollere hvor mye hun fikk i seg. Du kan sende en mail til Anette på www.ammehjelpen.no Hun var veldig hyggelig, og ga meg noen gode tips. Etter bare et par uker gikk ammingen som smurt. Det er mange som strever litt i begynnelsen, men alt kommer til å gå fint etterhvert. Lykke til!
gulterkult Skrevet 21. oktober 2010 #3 Skrevet 21. oktober 2010 gratulerer, og det kommer til å ordne seg! det med skjoldet kommer til å gi seg av seg selv, og det at hun sovner: -ta henne litt på øret -ta henne litt på foten da våkner hun og spiser videre Har du prøvd andre stillinger på den puppen hun ikke vil ha? ligge? eller sånn "tvillinggrep"? lykke til, det kommer til å gå så bra!
mandalay Skrevet 22. oktober 2010 #4 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg hadde samme "problem" som deg. Det viste seg at vesla ikke la på seg det hun skulle når jeg veide henne en uke etter at vi kom hjem fra sykehuset. Jeg har derfor måttet supplere med morsmelkserstatning. Etter kun 2 uker har hun tatt igjen det hun ikke hadde gått opp, og ligger nå der hun skal ligge på skalaen. Jeg gir fortsatt morsmelkstillegg, men ikke like ofte som før. Planen er å redusere dette sakte men sikkert, og det forutsetter selvsagt at jeg veier henne jevnlig. Anbefaler derfor at du tar deg en tur på helsestasjonen og veier henne. Jeg har allerede gjort det flere ganger. Jenta mi sovner også ofte ved puppen. Hun er ekstremt trøtt når hun våkner og det er ikke alltid hun våkner til ordentlig ved puppen heller. Spiser i 10 minutter men sovner etter det, og er umulig å vekke. Og det er jo litt kjedelig dersom det er en stund siden hun sist fikk mat. Jeg pleier da å ta av henne litt klær og ev. skifte bleie på henne. Da kvikner hun litt til. Ellers må man bare være tålmodig og bruke god tid. Jeg bruker ofte godt over en time på mating. Lykke til:-)
Puppen og lillemor Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 22. oktober 2010 takk for gode svar! Jeg skal på helsestasjonen på mandag (de er desverre stengt i dag), og da skal jeg få veid henne og forhåpentligvis snakke med en ammeveileder. Jeg synes dette er veldig vanskelig altså.. Jeg innser at ammingen sikkert tar lengre tid siden jeg bruker brystskjold, men i natt tok det 2 timer (!!) før hun var fornøyd. Men jeg har en mistanke om at hun lå og kosesugde på skjoldet en stund før jeg oppdaget at jeg kanskje burde skifte pupp.. så jeg må kanskje følge med bedre, eventuelt bare satse på 30 min på en side og så bytte..
Steinsdottir Skrevet 22. oktober 2010 #6 Skrevet 22. oktober 2010 Hei Vi hadde akkurat samme problem. Fødte 13.aug en nydelig jente, men brystvortene mine er for små til at hun klarte å ta noe skikkelig tak, så vi ble anbefalt brystkjold. De første dagene var veldig frustrerende og jeg var redd for at hun ikke fikk i seg nok mat. Men nå, to mnd senere ammer jeg fortsatt med skjold og hun vokser perfekt "etter skjema". Jeg begynte å pumpe meg noen ganger i døgnet, ga dette på flaske og ga henne smokk i tillegg. Hun fikk smokk og flaske første gang når hun var 2 uker. Vi holdt også på i flere timer for å få henne mett.. 4 timer en gang på dagtid og hver kveld fra ca 2130 til 0200! Men etter hun fikk smokk og melk jeg pumpet ut på flaske, har vi fått et nytt liv!!! Nå får hun melk jeg pumper ut ca 2 ganger i døgnet og resten fra puppen med skjold. Noen ganger tar hun bare brystet etter litt suging, men som regel ender det med skriking, men vi gir oss ikke Ikke hatt noe problem med knuter i brystet og at hun ikke får tømt det så lenge jeg pumper meg i tillegg. Ja jeg har hørt alt om ikke å gi smokk/flaske osv.. men det funker for oss og det viktigste er at jenta vår får i seg nok mat og er fornøyd! Så hvis det er det som skal til.. så gjør vi det Håper det går bra med dere Hilsen Kristin og en sovende Marie!
trollemor86 Skrevet 22. oktober 2010 #7 Skrevet 22. oktober 2010 Du skal vertfall ikke bekymre deg for at hun aldri tømmer brystet, det kan nemmlig aldri bli helt tomt da det konstant produseres melk! Så dersom hun legger på seg som hun skal så gjør ikke det noe! Min gutt er nå litt eldre, han er 3 mnd, men jeg har fått beskjed om at han fint tømmer nesten hele bryste iløpet av 5 min dersom han suger som han skal! Tar nok gjerne litt lengre tid for de aller minste, men jeg syns flere timer hørtes veldig mye ut! Da vil jeg heller tro at hun bare ligger å koser seg! Gutten min hadde litt gulsott da han kom, og var derfor veldig slapp de første ukene. Vi fikk tips på sykehuset om å ta av mest mulig klær ved aming. Da holdt han seg lettere våken! Regner ikke med at du har det veldig kaldt i huset med en liten baby, så det gjør ikke noe å kle av dem! De får også mye varme fra mor når de spiser!
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 22. oktober 2010 #8 Skrevet 22. oktober 2010 En sugesterk baby klarer nok å "tömme" et bryst på 5-10 minutter, som helsesöster også forklarte meg. Men det er ikke noe å ta utgangspunkt i når man har en helt nyfödt, for de trenger ofte tid og trening for å komme i gang med ammingen. Det er jo de som gjör störste jobben, det er ganske tungt for dem å suge frem melka, og den kommer ikke strömmende jevnt og trutt, men ofte i "doser" der baby må suge en stund mellom hver "avlevering"..hehe...bare å höre etter når babyen suger, plutselig hörer man at det kommer masse melk og at han svelger unna, og så kan han ligge en stund uten at det kommer noe, för det igjen kommer masse. Dessuten kommer den feite melka en stund etter man begynner å amme, så man kan godt ta litt tid på seg. Så lenge man vet at babyen får i seg den melka han trenger er det jo ikke noe negativt med å bare amme så korte stunder, men ammehjelperne snakker ofte om 20-45 minutter per ammestund! Jeg tror det beste man kan gjöre for seg selv og babyen, er å innstille seg på at det kan ta tid å komme i gang med ammingen. Flere uker! Jeg har selv ammet i timer i strekk, det virket som han aldri ble mett. Puppen er også god å ha når han har vondt i magen, ingenting gir så mye tröst og smertelindring som litt pupp, og å få ligge inntil mammas mage i senga. Og jeg synes det er verdt det, de förste tre månedene er det ofte problemer både med lite melk, ökedögn, umodent tarmsystem, og baby er så ny i verden og har virkelig ikke vondt av å få litt ekstra kos og trygghet. Jeg merker at jo eldre og sterkere han blir, jo lettere går dette med amming også! For å få opp melkeproduksjonen er det lurt å amme om natta ja, samt å drikke masse vann og få hvile. Men ellers er bare å ta tiden til hjelp og amme masse! Jeg fikk også tips om å spise dadler, da den visstnok kan öke melkeproduksjonen, samt gi melka en god og söt smak. Jeg har også hört at solbärsaft og havresaft skal hjelpe. Og vörteröl. Jeg har personlig ikke så mye tro på dette, men det kan uansett väre godt å pröve for sin egen del. Så föler man at man gjör noe aktivt for at det skal bli bedre, i stedet for bare å vente. Jeg hadde problemer i starten med ammingen, og sykehuset prakket på babyen MME, som ikke gjorde saken bedre. Han var jo mett og god, og krevde derfor ikke så mye pupp, og dermed produserte jeg jo bare mindre og mindre. Så jeg vet hva det vil si å väre frustert over ammingen, det er helt forferdelig til tider. Men man kan snu det, bare vär bestemt og hold ut! Legg babyen til brystet så ofte du bare kan! Og vekk henne når hun sovner! Stimuler under föttene, i hendene, på öret og halsen. La henne rape, la pappa leke litt med henne eller bytt bleie. Og så er det bare å fortsette! Hold ut, det blir bedre etter hvert! :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 22. oktober 2010 #9 Skrevet 22. oktober 2010 Å amme med skjold tar lenger tid enn å amme uten! Jeg måtte også bruke ammeskjold forrige gang, og satt som regel ca tre kvarter- en times tid per amming- og jeg tviler på at hun noen gang tømte brystet skikkelig. Ved bruk av skjold blir heller ikke brystet stimulert like mye som ved vanlig amming, så jeg ble anbefalt å pumpe meg et par ganger om dagen - for å holde produksjonen oppe. Litt pes ja, så jeg er veldig glad for at jeg slipper å bruke skjold denne gangen- men du klarer sikkert å avvenne henne det, bare gi det litt tid=) Jeg spurte om dette med vekking om natta da jeg lå på barsel, og ble da anbefalt å vekke henne hver 4.time de første par ukene ihvertfall, for å sikre at hun fikk i seg nok mat (aldri vært noe problem med FOR mye søvn her i heimen riktignok men;) Den eneste måten man sikkert kan vite om baby får i seg nok mat er å dra på helsestasjonen og veie babyen- er vektoppgangen tilfredsstillende får baby nok mat, enkelt og greit. Babyer er såpass forskjellige, så å sammenligne tid per amming har egentlig lite for seg- og spesielt når man ammer m skjold blir situasjonen en litt annen. Så bare la jenta di ligge så lenge hun selv måtte ønske ved puppen- vekk henne hvis hun sovner etter få minutter, og rigg deg gjerne til med TV eller en god bok, for timene m amming kan fort føles lange og kjedelige etterhvert Masse lykke til- jeg husker veldig godt hvor nytt og "skummelt" alt dette m amming føltes i starten sist, det gjelder vel bare å stole på sin egen magefølelse og så skal du se at øvelse gjør mester og at du snart vil føle deg mye tryggere, tro meg=)
♥ Løvemamma ♥ Skrevet 23. oktober 2010 #10 Skrevet 23. oktober 2010 Hei jeg hadde samme redsel som deg når min lille var 'fersk'. Har brukt skjold hele veien (siden jeg fikk store blødene sår uten, tross fin sugeteknikk ifølge hs) og nå er lillegutt straks 7 mnd. Jeg gikk til helsestasjonen og veide han for å se om han la på seg. Han lå nemlig omtrent konstant og ammet de første månedene. sovnet gjerne også. jeg lot han amme så mye han ville og lenge av gangen pr pupp. Siden den fettrike melka kommer til sist. På helsestasjonen viste det seg at han la fint på seg. Så for oss har ikke skjold vært noe problem. Hyppig amming gjorde også at min melkeproduksjon tok seg fort opp. Stå på og lykke til veit hvordan det er å føle seg som en konstant melkemaskin, med frykt for at småen skal få for lite mat.
corerith Skrevet 23. oktober 2010 #11 Skrevet 23. oktober 2010 Nå kvalifiserer kanskje ikke jeg som erfaren, ettersom jeg er førstegangs og gutten bare er 6 uker. Men ammeproblemer har jeg da litt erfaring med;) Synes noen her er litt for bastante i vurderingen av ammeskjold. Det stemmer helt sikkert for noen at produksjonen kan gå ned, eller at det tar lenger tid med ammeskjold, men dette stemmer ihverfall ikke for meg! Gutten min hadde problemer med å ta brystet i begynnelsen, ettersom jeg har små brystvorter. Han fikk feil sugetak, eller ikke noe tak i det hele tatt, og vi brukte lett en time per amming. Jeg prøvde ammeskjold noen dager, men han fikk fremdeles feil tak, så da begynte jeg å pumpe. Pumpet hver fjerde time, ettersom jeg har veldig mye melk (noe som kanskje stiller meg litt i en særposisjon, men ikke nødvendigvis!). Gjorde dette i to uker, før vi prøvde med ammeskjold igjen, og da gikk det som en drøm! Gutten min hadde vokst, og fikk et skikkelig tak med en gang (men ikke uten skjoldet, fremdeles små brystvorter). Nå har vi brukt dette i snart 3 uker, og han bruker sjelden mer en 20-30 min på hver amming. Ofte tømmer han hele brystet på 5 min, og legger på seg mer enn nok! Har allerede vokst utav de minste klesstørrelsene;) Han tømmer hele brystet, og jeg har så langt ikke fått brystbetennelse Ville bare si at det er ulike erfaringer her, jeg fikk mye mer overskudd etter at jeg begynte med skjold, og har ingen problemer med det! Vil selvfølgelig fortsette å prøve uten, men da kun for enkelthets skyld;) Lykke til, dette ordner seg helt sikkert! Finnes så utrolig mange hjelpemidler der ute! Situasjonen løser seg som regel ettersom barna vokser og blir sterkere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå