Gå til innhold

Dette underlivet--- angående "smøring"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Si meg dere som driver og tøyer litt i skjeden med olje el lignende i forkant av fødselen, er det vondt?

Prøvde litt i dag, og det var så sårt og rart der nede! Prøvde å dra litt forsiktig, men syntes det var for "sårt"...Skal innrømme at jeg ikke har kjent der på leenge, men fikk liksom litt sjokk!

Virket så underlig å kjenne opp langs skjeden bak der, hvor man skal smøre/tøye, liksom litt sånn bulkete.. Kan ikke erindre at det har vært sånn før:(

Litt pinlig, men hvem ellers skal jeg spørre? Må jo bli dere jenter;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare prøvd det en gang. Men merket at det var ømt underveis og ble litt sår etterpå. Var veldig forsiktig og tok ikke hardt i. Var sambo som hjalp meg da, så jeg vet ikke hvordan det faktisk kjentes oppover.

Men jeg vet ikke om dette er normen. Jeg har generelt blitt mye mer følsom i underlivet den siste halvdelen av graviditeten, derfor tenkte jeg heller ikke så mye over at jeg ble litt sår og øm av tøyinga.

Skrevet

Er det i uke 35 man liksom skal begynne å smøre?

Og denne "tøyinga" som mange sier jm driver med - hva er det? - høres nesten litt ekkelt ut :/ Håper jeg slipper at en dame driver og drar i skrukken på meg nedi der før det er snakk om noe fødsel, ha ha :P

Skrevet

Jeg fikk høre at det var bedre jo tidligere man begynte å tøye. Det er for å forhindre revning under fødselen (tøyer rundt skjedeåpningen etter å ha smurt med olje, spesielt nedover (bakover), i litt massasjelignende bevegelser), og de sier at det er merkbar forskjell hos de som tøyer og de som ikke gjør det.

...Det er veldig enkelt å gjøre på egenhånd hvis du har noen som kan hjelpe deg hjemme, det er etter min erfaring ikke behov for å dra til verken jordmor eller noen andre :)

Skrevet

Hvilken olje bruker dere da...? Dette har jeg aldri hørt om før, men vil jo gjerne gjøre det en kan for å ikke revne!

Skrevet

Jeg bruker Weleda fødselsforberedende olje. Gjør så godt jeg kan men det er jo ikke lett å vite om man gjør det riktig. 10 min om dagen er visst det som skal til. Har helt panikk for å revne...

Skrevet

Jeg synes det gjør vondt, så jeg orker ikke mer. Kanskje det er spesielt ømt i arret etter forrige gang, vet ikke helt. Nå håper jeg bare babyen ikke har det alt for travelt med å komme ut, og at jordmor veileder meg slik at jeg kan slippe rifter denne gangen.

Skrevet

hører selv det er litt dumt spørsmål :P

men jeg har ingen gravide venninner eller noe, så da blir det sånn.

denne tøyingen. hvordan gjør dere det ? og hvilken olje er det dere bruker ?

Skrevet

Google perineal massage, finnes detaljerte beskrivelser, og ekle bilder..

Jeg bruker Weleda sin olje

Skrevet

Verken tøying eller smøring hjalp meg under min første fødsel, revnet likevel grad 3, håper dere er heldigere, hilsen fra 2 trim

Skrevet

Jeg bruker jordnøttolje. Kjøpes på apoteket, og er veldig fin å bruke! Og så er den mye billligere enn weleda sin. Var den jeg ble anbefalt da jeg undersøkte rundt tøying.

Faktisk er jeg så fornøyd at jeg har begynt å smøre den på magen også. Blir fantastisk myk og fin i huden, og så klisser den ikke så ille som strekkmerkeoljen til weleda :)

Skrevet

Men si meg, hvordan kjennes det ut "oppi der"? Synes det virker så rart hos meg, nesten så jeg tenker på å be en lege sjekke det, men det er jo flaut...

Skrevet

Dumt spørsmål kanskje, men tøyer dere "oppi"? Eller bare mellomkjøttet? Jeg masserer mellomkjøttet men ikke selve åpningen, men synes det gjør litt vondt. Hvor gjør dere det? Jeg gjør det i dusjen, men blir så kaldt når jeg slår av vannet så det blir ikke mange minuttene hver gang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...