Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2010 #1 Skrevet 21. oktober 2010 Hei Har lest et innlegg her der man anbefaler å kontakte fastlege for å få henvisning til psykolog. Kunne tenkt meg det selv, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Kan noen snille damer her forteller meg det? og er det dyrt, hvordan er fremgangen etc.etc.
Gjest ->>- Skrevet 21. oktober 2010 #2 Skrevet 21. oktober 2010 Fastleger kan henvise til DPS (distriktspsykiatrisk senter, som driver med behandling over ganske kort tid men er enklere å komme til) eller til privatpraktiserende psykologer/psykiatere med driftsavtale. Sistnevnte kan det være veeeeeldig vanskelig å få timer hos - det er alt for få av dem og det finnes dårlige ventelisteordninger. Man må ofte søke og ringe rundt i stor grad. Men får man først plass hos en av disse, vil det ofte være det beste behandlingstilbudet og det er ikke tidsavgrenset. Begge disse tilbudene må du betale egenandel for, men når du når frikorttaket (1840 kr/året) blir det gratis. Det som er dyrt er om man går til privatpraktiserende psykolog/psykiater uten driftsavtale. Da behøves ikke henvisning, men det koster for fra 6-700 kroner timen og oppover.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2010 #3 Skrevet 21. oktober 2010 en henvising til psykolog koster kun en vanlig legetime, ca 150 kr (e det det ligger på...?) Jeg kom ganske raskt til, føler meg veldig heldig. Håper det går like raskt for deg :-) Men begynn hos legen din, og fortell om det som plager deg. Der jeg går koster en pskolog time kr 307 og når det er kommet opp i 1840 kr får man frikort/gratis. Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2010 #4 Skrevet 21. oktober 2010 Tusen takk for svar. Har tenkt på det i mange år, men har liksom ikke tatt det store steget ennå...vet liksom ikke hva jeg skal si til legen liksom for jeg er redd for at h*n skal tenke at jeg er helt dum i hodet... Kjenner du noen som har vært hos en psykolog og hjelper det?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2010 #5 Skrevet 21. oktober 2010 tusen takk... har du gått hos psykolog lenge og føler du at det hjelper? hilsen HI
Gjest ->>- Skrevet 21. oktober 2010 #6 Skrevet 21. oktober 2010 Tja. Det blir jo et veldig generelt spørsmål. Men ja, jeg kjenner mange som mener de har hatt godt utbytte av terapi hos enten psykolog eller psykiater (jeg vil anbefale deg å få henvisning til begge deler - i blant har psykiatere kortere ventetid, selv om de i stor grad gjør samme jobben). Jeg har hatt veiledning av bl.a psykologer i forbindelse med jobb, og det har absolutt vært nyttig.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2010 #7 Skrevet 21. oktober 2010 jeg tror jeg følte det veldig som deg før jeg endelig sa noe til legen min. Men jeg var heldig , fikk ny fastlege da den jeg hadde flyttet. Og nye legen er en dame og ble så lett å fortelle ting til henne. Hun var så forståelsesfull. Men jeg fikk åpnet slusen min etter jeg fikk barn. Har gått nå en mnd og det er godt å snakke med noen om problemene mine. Er mye usikker og føler ofte at kanskje jeg ikke har så store problemer. Men før jeg kom dit jeg er nå, har tatt meg tid og jeg har tenkt på det lenge. Og er utrolig glad at når jeg endelig får sagt det til legen min blir jeg møtt med en slik stor forståelse og empati og får en følelse av å bli hørt og trodd. Ring og bestill legetime :-) det går så fint skal du se :-)
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2010 #8 Skrevet 21. oktober 2010 Tusen takk for gode svar. Jeg får ta meg til mot å ringe fastlegen så fort som mulig. Ha en fin natt jenter:) Hilsen HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå