juni-august-mai gull:):):) Skrevet 21. oktober 2010 #1 Skrevet 21. oktober 2010 Lillegutt på 5 mnd har tørre utsltt rundt halsen(bodykant)rumpe balln,legg,rygg og mage..klør sg og klødd seg til blods på magen.. lurer på om det kan være atopisk eksem? er det noe mat jeg bør holde meg unna når jeg ammer og evnt i maten hans??
Nicoline3 Skrevet 21. oktober 2010 #2 Skrevet 21. oktober 2010 Alt av citrus frukter gjør det verre, så prøv å styre unna det! Pass også på at du ikke har ull rett inn på kroppen hans,men heller tynn bomull for så et lag med ull utenpå. Smør hele kroppen ofte med blå apobase krem fra apoteket, og locobase repair krem på de tørreste flekken. Prøv å unngå å bade han for ofte,da vann tørker ut huden!! (jeg bader mine max 2 ganger i uken med olje i vannet) Har også en annen krem som heter canoderm 5 % som er veldig effektiv,men den svir noe innmari, så prøver kun å bruke den hvis det er veldig hissig utslett!!
Kate77 Skrevet 21. oktober 2010 #3 Skrevet 21. oktober 2010 Du burde ta deg en tur til legen og få kortisonkrem til han. Ellers smør morgen og kveld med god fuktighetskrem. Vi bruker aderma exomega.
Helann og lillebror Skrevet 21. oktober 2010 #4 Skrevet 21. oktober 2010 Kan godt være atopisk eksem. Ta en tur til legen og få råd angående smøring! Vi bruker Decubal og Locobase Repair morgen og kveld til vår 2,5-åring. Kortison i perioder med oppbluss. Eldstejenta mi er melkeallergiker og ble bedre av eksemet da jeg kuttet melkeprodukter i min kost så lenge jeg ammet. Men det er jo ikke alle med eksem som har melkeallergi, da.
abella Skrevet 21. oktober 2010 #5 Skrevet 21. oktober 2010 Siden atopisk eksem arter seg forskjellig hos barn bør du ta deg en tur til en barnelege først, for å få bekreftet om det er eksem. Hvis det er eksem må du antagelig bruke en kortisonkrem på de tørre flekkene. Deretter trengs det forebyggende tiltak som en god fuktighetskrem (vi bruker a-derma), samt unngå å bruke ull innerst mot huden. Det er mange babyer som reagerer på ull!
lykkeligmor til to<3 Skrevet 22. oktober 2010 #6 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg råder deg også til å ta en tur til legen, her måtte jeg KREVE å få time hos hudlege 3. gang vi var hos fastlegen... Mulig han trenger ordentlig kortison, vi fikk resept på locoid. Vi bader ham også i kaliumpermanganat når flekkene ser ut til å bli røde og det kan være fare for infeksjon. Men anbefaler å rådføre deg med hudlege før du bruker det. Vi bruker NAF badeolje i badevannet, da kan han bade ganske ofte. Unngå å bade hver dag og unngå kremer o.l. med parfyme. Vi smører morgen og kveld med miniderm, TYKT lag!!!! Han er nesten helt hvit når vi har smurt ham;)) Var på hudskolen på sykehuset (st.olavs) og fikk anbefalt minidermen. Den svir ikke i det hele tatt og huden til snuppis blir silkemyk og god:O) Fikk vite at alle apotek anbefaler A-derma kun fordi de tjener mest på den... Som flere her også nevner så unngå ull direkte mot huden. Cubus har undertøy til barn med bomull innerst og ull ytterst, anbefales på det varmeste:O)
Mrs Mon-e Skrevet 22. oktober 2010 #7 Skrevet 22. oktober 2010 Dra til legen og hør hva han har å si! Vi fikk hydrokortison som skulle smøres på de irriterte flekkene og ble anbefalt å smøre mye, bade lite. Vi bruker A-derma siden den er til atopisk eksem og lillegutt har blitt så fin i huden nå Jordmor mente at han ikke hadde atopisk eksem men vanlig barneeksem, men vi har fått time hos hudlege for å få avklart dette!
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter #8 Skrevet 25. oktober 2010 Tusen takk for tips:) og ikke minst tipset om ull:) Han blir bare verre og verre,men har nå fått korteson salve som tydeligvis ikke gjor godt å bli smørt med,men satser på bedring:) kan jeg smøre denne under halsen på han?? noen som vet??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå