PrinsesseHengepupp Skrevet 21. oktober 2010 #1 Skrevet 21. oktober 2010 Er dette noe som er vanlig/går ann? Vi har et 100år gammelt hus med små soverom på loftet. Der er det innebygde skap. Nede i 1. etg skal vi ha bad og vaskerom. Også kom jeg til å tenke på: Klærne som ligger i skapene på loftet blir jo båret opp dit, så båret ned når noen skal i dusjen eller står opp. Det er jo aldri noen som skifter oppe. Skitne klær tar vi av oss på badet, og tar med nytt til badet når vi står opp eller skal dusje. Kunne vi ikke da lagt opp slik at vi får et eget kles-rom i tilknytning til bad og vaskerom? Og slik frigitt den plassen som går bort i hyller og skap på rommene oppe? Og dermed altså både gjort kles-håndteringen enklere OG fått mer plass på soverommene? Noen som har gjort det slik? Og som har erfaringer? Fungerer dette? Hvordan har dere i såfall innredet klesrommet/garderoben?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2010 #2 Skrevet 21. oktober 2010 Altså for ordens skyld: i dag har vi soverom oppe og ett lite bad nede. Vi skal bygge ut og endre området rundt badet nede, og planen er da å få separat bad og vaskerom, samt noe bodplass. Og da altså kanskje et klesrom.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2010 #3 Skrevet 21. oktober 2010 Har dere mulighet, så gjør det. Og gjerne i forbindelse med bad eller vaskerom. Jeg har litt samme tanken som deg, da jeg har en slags matbod i forbindelse med vaskerommet Jeg vet de som har korgsystemer på vaskerommet til alles klær. Stort vaskerom, da. Med et slikt system, så får en jo bort MYE fra gulv og hyller på barnerom spesielt, om de har en del leker og andre saker
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2010 #4 Skrevet 21. oktober 2010 Vi skal ha walk-in-closet forbundet med soverommet vårt. Badet er nede og rommene oppe, men vi er morgenkåpe mennesker vi da. Tenker man ikler seg morgenkåpe/badekåpe og går opp igjen når man skal finne tøy etter å ha vært i bad. Ideen med garderobe er kjempefin, men ville ikke kombinert den for hele familien. Passer ikke for oss i alle fall.
PrinsesseHengepupp Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 21. oktober 2010 18:43: Kan jeg spørre hvorfor du ikke ville brukt det til hele familien? Må liksom vite positive og negative sider før jeg prøver å tegne det inn, eller foreslår det for gubben ;-)
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2010 #6 Skrevet 21. oktober 2010 Svigerinna mi har ett sånt garderoberom innenfor badet, er kjempe missunnelig på det. Det er 3 vegger dekt med kurvstativ der alle har sine kurver. På den fjerde veggen er det disk hvor hun bretter klærne, med hyller over til å legge klær mens hun bretter, også er det bare å legge på plass i de forskjellige kurvene. SÅ enkelt og lettvint. Jeg har desverre intet rom å bruke til det, for da hadde jeg definitivt gjort det. Her har alle ungene (5 stk) rom på loftet, men badet er i hovedetasjen og vakerommet i kjelleren. Så klær bæres først 3 etasjer opp, så ned ein etasje når ungene skal bruke de, også ned ein etasje til i skittentølykurven.Det er jo helt tullete.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2010 #7 Skrevet 21. oktober 2010 Vi har en minivariant av felles "garderobe". Alt undertøy til familien i skap på badet. Og jeg merker at dette skulle vi hatt mulighet til å utvide til alle klærne. Så snart å finne det en trenger, og en trenger ikke bære vaskede klær langt unna, for så å hente dem der igjen når en skal bruke dem. Jeg klarer ikke å finne annet negativt enn at det er uvant og ikke helt vanlig. Resten er for meg positivt. Jeg lurer faktisk mer på hvem i all verden som mener at alle klær skal være i skap på hver enkelt sitt soverom. For når jeg tenker over det, så er det en merkelig vane...... Hvorfor soverommet, liksom? Der hverken bruker vi klær, eller vasker dem....
PrinsesseHengepupp Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. oktober 2010 Flere tanker, tips og idèer? Negative sider? Lurer på hvordan vi skal plassere de ulike rommene i forhold tilhverandre.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #9 Skrevet 22. oktober 2010 Vi hadde store skapløsninger i et rom som også fungerte som gang, utenfor badet da jeg var yngre. Det hadde vi alle det meste av våre klær. En morgen finner vi min lillesøster på 4-.5 der nede. Hun har da tømt alle skapene. Kledt seg ut i mammas klær, og sitter og tegner på pappas hvitskjorter med en rød tusj. Hurra! Så jeg stemmer for å låse skapdørene i en barnesikker høyde.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #10 Skrevet 22. oktober 2010 Tror det er fint så lenge barna er små, men når de blir tenåringer er det ikke sikkert de vil like å måtte prøve klær ol på et fellesrom.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #11 Skrevet 22. oktober 2010 Ser for meg at en tenåring vil hente ting i skapet og ta det med til rommet sitt. Der havner det vel i møbler og på gulvet, uansett om det ble brukt eller ikke. Det er også lett tilgang til å "låne" foreldres tøy, uten å spørre om lov først. Kan også bli en del rot i systemet, fordi barna ikke bryr seg om tingenes plass og rører rundt i det hele.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #12 Skrevet 22. oktober 2010 Det er et supert system, vi hadde det hjemme hos mamma og pappa, og vi skal ha det når vi er ferdige med å renovere vårt 100 år gamle hus. Når jeg står opp går jeg i nattkjole, eller i underbuksa, eller morgenkåpe, det er bare stress å frakte alle klærene opp for så å måtte gå ens ærend opp for å kle meg, og det samme med ungene. Ser abolut ingen behov for å lagre klærene på soverommet. Det er greit å ha speil også der som klærene er. Vi skal ha skikkelige klesskap, altså ikke kurv systemer, og kommoder. Funker som bare fy!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #13 Skrevet 22. oktober 2010 Funker sikkert om alle er enig i at man bruker morgenkåpe. Kjipt for en tenåring å treffe på en av foreldrene naken på tur ned til omkledningsrommet.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #14 Skrevet 22. oktober 2010 Det var egentlig en god idè synes jeg. Jeg har nesten alle klærne til ungene på badet, og iblandt skulle jeg ønske mine også var der og ikke inne på det kalde soverommet. Du satte meg på en idè der. For er det noe som er kjedelig så er det å bære klær rundt om kring i huset. Jeg har uansett planlagt ekstra vaskemaskin og tørketrommel på badet, så kan jeg vaske håndklær og vaskekluter på samme rom som de brukes. Når det er tørt i trommelen så lemper jeg det rett over i store kolonialskuffer. Når huset vårt er ferdig har jeg brettet mitt siste håndkle. (Latskapen lenge leve) Og nå tror jeg jammen jeg skal tegne inn et stort fellesskap eller garderobe på badet også. Så kan en ha klærne sine der og evt ha et lite skap på soverommet til spesielle ting. Må tygge litt på detaljene der.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #15 Skrevet 22. oktober 2010 Det er vel egentlig heller ikke noe problem så lenge de er vant til det. Nakenhet var aldri noe rart for søsteren min og meg, og vi kan da fortsat ta badstu ol, nakne, med foreldrene våre.
cadence Skrevet 22. oktober 2010 #16 Skrevet 22. oktober 2010 Har selv et hus som er over 100 år gammelt, og har vært inne på tanken selv å samle alle "klesskap" på det rommet oppe der klærne henger til tørk. Stort, luftig og lyst rom, men dessverre slik plassert og konstruert at det ikke nytter å bruke det til noe annet enn oppbevaring:( Det optimale hadde jo vært å ha garderoberommet ved siden av badet/vaskerommet nede, men da må det bygges ut- og det tar vi oss ikke råd til de neste årene (med mindre vi blir Lotto-millionærer). Man slipper jo sååå mye "transport" av klær ved å samle alt sammen et sted, og siden ingen her i huset er noe særlig hypp på å gå nakne til/fra så ser jeg ingen problemer:) Og det kan hende jeg er merkelig; men hvis min nå 10årige datter finner ut at hun vil prøvelåne mammas klær så skal hun få lov til det. Syntes det var stor stas å låne min mammas klær da jeg var i tenårene (hadde/har ei sprek mor i klesveien:) )
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #17 Skrevet 22. oktober 2010 Vi har et gammelt hus med alle soverom i andre etasje. I første etasje har vi i front stue, kjøkken, bad. Rett ved badet går vi inn i vårt klesrom som består av masse komoder + en benk å brette tøy på. Innenfor der igjen ligger vaskerommet. Kjempepraktisk!! Vi er en familie på 6 personer og det sparer oss for masse arbeid. Kort vei fra badet og vaskerommet er herlig! Barna våre er fra alderen 1 år og til tenåring, ingen som helst problem som har oppstått til nå iallefall, bare fryd over å kunne sette kurven på benken og brette alt til rett plass med en gang istedet for å bære inn til alle rom på loftet. På morningen er det herlig å gå inn på klesrommet og kunne plukke med det vi trenger til hvert barn i samme runde, samt at hvis vi har glemt noe når vi står på badet å kler på de minste så er det bare en kjapp tur inn å hente det. Om en har tenåring så kan det vel være like så praktisk at en må hente tøy på et klesrom og gå på badet og kle seg, enn at tenåringen skal slenge tøyet over alle hauger oppe på rommet...? Her må alle legge på plass etter seg hvis de ombestemmer seg for klær, samt at alle må ha møkketeklær i skittentøyet etter bruk om de er 3 år eller 14.. Det er bare å orke å lære barna til å gjøre det til en rutine.. Synes alt for mange tar det for gitt at mor skal ordne med klærne til alle hele tiden, en sparer seg for masse ved å lære barna til å ta sin del av det Tips: 10 åringen vår er supergira på å tjene seg litt penger, så hans "ukepenger" tjener han med å bære ut skittentøyet på vaskerommet og sortere det i dunker. (har dunker hvor fargen er skrevet utenpå). Da er det så lettvint når jeg skal smelle på en maskin
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2010 #18 Skrevet 22. oktober 2010 En annen ting ikke mange tenker på er at om en kjøper to like komoder (ex. MALM på Ikea) så kan en sette en kommode på toppen av den andre å få skuffer nesten helt opp til taket, dobbel utnyttelse av rommet Vi har to og to kommoder på hverandre for å utnytte høyden i rommet. (skrur selvfølgelig fast den øverste så ikke minsten får den klasket i hodet en dag..hehe..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå