Gjest ________ Skrevet 21. oktober 2010 #1 Skrevet 21. oktober 2010 var med jm på mandag og da så alt bra ut, tok blodprøve og urinprøve, blodtrykket...var ingenting galt. men i går kved (onsdag) begynte jeg å få den hodepinen, pluss at jeg ble kvalm. I dag har jeg hatt hodepine, og føler meg veldig pulserende svimmel. Ellers er jeg ikke noe forskjølet eller noe, føler meg på en måte frisk enda kroppen og hodet er helt sliten. Er bare i uke 29, og lurer på om svangerskaps forgiftning kan bare skje sånn? plutselig over natten på en måte...? og allerede i uke 29?? Syns det er litt tidlig å ringe til jordmor i morgen også i tilfelle siden jeg vare der på mandag og alt så fint ut.... men jeg vet ikke jeg kan jo være noe helt annet enn svangerskaps forgiftning, jeg føler meg bare så rar
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 21. oktober 2010 #2 Skrevet 21. oktober 2010 ta deg en tlf til føden du, ikke bra og gå lenge med svangeskapsforgiftning om det er det. Best å få sjekka for å være sikker, tror det kan komme plutselig, men vet ikke. jeg ville ringt føden
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 21. oktober 2010 #3 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg var hos jordmor i går, urinen var helt ren og blodtrykket lavt. I formiddag sjekket jeg hos legen, og da var det utslag på urin + høyere blodtrykk. Så her går det typisk fort , her også! Jeg skal tilbake på sjekk i morgen..
RampeguttFårLSøster*HØYGRAVID* Skrevet 21. oktober 2010 #4 Skrevet 21. oktober 2010 Dette KAN være HELLP-syndrom!!! Ring føden umiddelbart!!!!! Better safe than sorry!!
RampeguttFårLSøster*HØYGRAVID* Skrevet 21. oktober 2010 #5 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg fikk HELLP-syndrom selv, første svangerskap. har du kjent på dette siden igår, har du allerede ventet for lenge, dersom det er HELLP, du har. HELLP er en svært sjelden og svært alvorlig form sfor svangerskapsforgiftning. Den kjennetegnes av at den kommer fort, og utvikler seg svært kjapt. De symptomene du beskriver er typiske for HELLP, så du VÆR SÅ SNILL å ring føden med en gang! Og vær så snill å fortell oss hvordan det går. LOV meg at du ringer. Jeg kan ta feil - jeg er ingen lege, men dette hørtes altfor kjent ut!
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 21. oktober 2010 #6 Skrevet 21. oktober 2010 Skjedde med min mor når hun gikk gravid med meg... Hun endte i kramper og koma... Så jeg håper at mine leger tar dette alvorlig! Bedre å være sikker Så ta deg en sjekk du!
Gjest ________ Skrevet 21. oktober 2010 #7 Skrevet 21. oktober 2010 ringte oppå legevakta nå, skule komme dit ti over ni... så nå må jeg drikke litt fordi jeg er ikke flink til å tisse på komando ble jo litt skremt av dere nå, men bedre å være på den sikre siden og jeg vet jo at svangerskapfrogiftning ligger i familien da... krysser fingrene for at det ikke er noe alvorlig... men vet jo aldri
Gjest ________ Skrevet 21. oktober 2010 #8 Skrevet 21. oktober 2010 voknet faktsik med krampe i hele høyre foten i natt !!! hele foten var stiv som en pinne i fem minutt og det gjorde utrolig vondt... nei nå ble jeg enda mer bekymret....
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 21. oktober 2010 #9 Skrevet 21. oktober 2010 da er det bra du kommer deg til sykehuset, der får du den hjelpen du trenger jo fortere man oppdager det jo lettere er det og få kontroll over situasjonen som regel masse lykke til
Lillemy89 Skrevet 21. oktober 2010 #10 Skrevet 21. oktober 2010 jeg går med de samme symptomene. startet med smerter ved ribbena sist torsdag, så natt til lørdag fikk jeg ordentlig pannehodepine. svimmelhet kom utpå dagen på lørdag. prøvde å ta paracet men det var uten virkning. så på tirsdag dro jeg til legen, siden hadde fortsatt disse plagene. men de hadde ikke noe ledig time, så måtte vente til legevakten åpnet. da jeg kom dit var legen først sur fordi jeg hadde gått så mange dager med disse smertene. men blodprøven og urinprøven var i orden sa hun. så jeg fikk bare beskjed å gå hjem å spise paracet. (selv om jeg sa det ikke har virket) jeg har også fått mye sterkere kynnere og kvalme de siste dagene nå.pluss jeg har gått opp 4 kg på 10 dager nå. (er ikke det vel mye ? ) så jeg er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. det er jo over en uke med disse smertene, uten bedring. men legen ga meg bare intrykket av at jeg var hysterisk... håper alt er bra med deg, men det blir fint å se hva du får til svar av legen
Lillemy89 Skrevet 21. oktober 2010 #11 Skrevet 21. oktober 2010 glemte å si jeg er gravid i uke 29+4 nå
RampeguttFårLSøster*HØYGRAVID* Skrevet 21. oktober 2010 #12 Skrevet 21. oktober 2010 Leger har VELDIG liten kunnskap om HELLP! Men kom deg av gårde! Dersom de ikke sender deg videre tiul sykehuset, må du LOVE meg å ringe sykehuset selv! det at de ikke tok deg FØR alle andre på legevakta, betyr at de ikke har kunnskap nok om HELLP: Den gangen jeg hadde HELLP, hadde jeg en lege som tok meg seriøst. hun sendte meg på sykehuset med en gang. da jeg kom på sykehuset, gikk jeg foran ALLE ANDRE på akuttmottaket!!!!!! Mener ikke å skremme deg unødig, men vil heller skremme deg å ta feil, enn at du ikke forstår alvoret, og det viser seg at du har HELLP, og dette går galt. Håper du forstår! Senere kan du jo søke opp HELLP syndrom, så skjønner du hvorfor jeg går ut så hardt som jeg gjør. Hadde jeg hatt et tlf.nr til deg, hadde jeg faktisk ringt deg. Er så vanskelig å ta slikt over nettet. Vil ikke skremme - men vil du skal forstå at det KAN være alvorlig. JA - ikke enkelt for meg heller ) Håper jeg tar feil! Men, tenker bare på deg ikveld, så la meg få høre da, hva de finner ut på legevakta. personlig håper jeg de sender deg til sykehuset for sjekk - uansett! STOR klem
RampeguttFårLSøster*HØYGRAVID* Skrevet 21. oktober 2010 #13 Skrevet 21. oktober 2010 Stine; anbefaler deg å ringe føden istede for legen. Leger har begrenset kunnskap om svangerskapsforgiftning, så ved symptomer på det, er det alltid best å kontakte føden. Hvilke smerter har du ved ribbena da? Stikkende smerte i mellomgulvet, kan være tegn på leverskade.
renateda Skrevet 21. oktober 2010 #14 Skrevet 21. oktober 2010 Gurimalla dere skremmer jo livet av jenta.. Ja man skal ta kroppens signaler på alvor, men gud.. Hadde også HELLP siste svangerskap som endte i haste ks i uke 33. Med veldig utypiske symptomer også. Nå skal man huske på at det sikreste tegnet på HELLP er magesmerter. Og da mener jeg EKSTREME magesmerter! Jeg hadde verken veldig høytblodtrykk eller noe særlige proteiner i urinen og ble konkluderte med "Luftsmerter". Er derfor HELLP er skummelt fordi det kan virke forksjellig fra person til person, så pass på dere selv. Skal også sies at HELLP er veeeeeeeldig sjeldent. Får utorlig god oppfølging denne gangen og er nå 36+1 Håper alt ordner seg for deg
RampeguttFårLSøster*HØYGRAVID* Skrevet 21. oktober 2010 #15 Skrevet 21. oktober 2010 Ser poenget ditt renateda. Derfor jeg synes det var så vanskelig å si hva hun skulle gjøre også. Men symptomene hennes og forløpet hennes lignet så altfor mye på mitt. Derfor kom jeg fram til at jeg heller vil skremme vettet av henne og får henne til legen og tar feil, enn motsatt da. (Får henne IKKE til legen, også viser det seg at det er det det er.......) Skulle ønske jeg heller hadde kunnet snakke med henne ansikt til ansikt også, enn å skrive her. Denne type kommunikasjon er jo så begrenset (man ser ikke mimikk, kroppsspråk osv) Hadde noen rundt meg visst noe om HELLP den gangen jeg fikk det, hadde jeg faktisk kommet meg til sykehuset mye tidligere. Men jeg ventet med å ringe legen, til smertene var så uutholdelige at jeg ikke greide mer. Derfor syntes jeg det var viktig å få henne til lege med en gang. Men - ja, det er skummelt å skremme noen - kanskje unødig!
Lillemy89 Skrevet 22. oktober 2010 #16 Skrevet 22. oktober 2010 det starter på venstre side under ribbena, så gikk det fort over til høyre side også. nå føler jeg at det sitter også i brystet. jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare smertene, det er stikking, samtidig som det som jeg er helt forslått og er helt sår der. men jeg var jo hos jordmor for 11 dager siden. og da var ikke livmoren kommet opp dit enda, så det er vel ikke babyen som sparker meg der oppe da ? kjenner ingen spark der oppe så! er det bare å ringe rett til føden og forklare situasjonen ?
RampeguttFårLSøster*HØYGRAVID* Skrevet 22. oktober 2010 #17 Skrevet 22. oktober 2010 Ja, bare ring føden du, og forklar situasjonen. Lite sannsynslig at det er HELLP, siden du har hatt symptomene så lenge. Men det KAN jo være begynnende svangerskapsforgiftning. Og det er alltid bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.
Frk Marge Skrevet 22. oktober 2010 #18 Skrevet 22. oktober 2010 Jeg har hatt svangerskapsforgiftning 2 ganger. Første gangen gikk det langsomt, men altfor langt siden jeg aldri fikk veldig høyt bloddtrykk, "bare" 145/100... Det utviklest seg sakte fra uke 30 sånn omtrent og jeg gikk utroolig nok 20 dager over termin uten å bli lagt inn på sykehuset... Hadde en idiot av en lege... Det gikk nesten helt galt med oss begge, utrolig nok lever vi og barnet er en frisk tenåring i dag, men døv pga 14 dager med respiratorbehandling der det var veldig uvisst om hun ville overleve eller ikke. Med nr 2 fikk jeg nok HELLP, men fikk aldri beskjed om dette spesifikkt. Jeg trekker konklusjonen fordi jeg hadde forhøyede leververdier. Den gangen gikk det fort. fra en kontroll til den neste hadde jeg plutselig både protein i urinen, og BT på veg opp i tillegg til svangerskapskløen og ødemene jeg hadde slitt med lenge. MEN JEG HADDE ALDRI MAGESMERTER Ikke med nr en ei heller med nr 2. Så det er IKKE sånn at man MÅ ha sterke smerter før det er alvorlig preklampsi på gang... Selv døde jeg nesten selv og jeg mistet nesten barnet mitt. Jeg synes faktisk ikke det er utidig å "skremme" andre til å ta dette på alvor. Det er mye mer skremmende at ikke leger tar dette mer alvorlig! Det er altfor lite kunnskap om dette blant gravide også. Jeg husker godt jeg kommenterte dette til JM etter fødselen; at jeg syntes det manglet informasjon om mulige komplikasjoner man bør være obs på på det fødselsforberedende kurset vi gikk på. Da fikk jeg til svar at de ikke kunne fokusere på sånne ting på kurset for å ikke skremme de gravide... Hadde jeg vært obs på hva preklampsi var den gangen (noe jeg ikke visste og ingen fortalte), ville jeg nok lyttet til kroppen min som slettes ikke hadde det bra. Jeg trodde simpelthen at jeg bare var uheldig og hadde fått "alle" svangerskapsplagene og at "alle andre" også hadde det sånn på slutten av svangerskapet... Jeg burde ha fått vite bedre! Bedre å være litt skremt enn død vel?
RampeguttFårLSøster*HØYGRAVID* Skrevet 22. oktober 2010 #19 Skrevet 22. oktober 2010 Tusen takk for støtten Frk Marge. var akkurat slik jeg tenkte jeg også, da jeg svarte på dette innlegget. At jeg heller ville skremme henne unødig, enn at dette skulle gå galt. Har fulgt med helt siden igår, og har ikke sett at hun har vært herinnne siden hun dro til legen igår. Jeg tenker på henne hele tiden, og lurer på hvordan det er med henne. Håper vi hører fra henne snart.
vartogdensötalillaflickanvägen Skrevet 23. oktober 2010 #20 Skrevet 23. oktober 2010 Dytter litt på denne da jeg lurer på hvordan det går med disse jentene...?
silla g07,j11 (fødeklar!!!) Skrevet 23. oktober 2010 #21 Skrevet 23. oktober 2010 Jeg synes ikke noen skal kritisere de som er ærlige her for å skremme andre, svangerskapsforgiftning kan være livsfarlig for både mor og barn og må tas alvorlig! Jeg hadde svangerskapsforgiftning i første svangerskap og det holdt på å ende veldig dårlig. Fastlege stilte diagnosen tidlig allerede i uke 20 pga ødemer og høyt blodtrykk (150/100) men på føden var det en gammel inntørka lege som mente at det ikke var farlig når det ikke var proteiner i urinen. Fra uke 30 var jeg innlagt ca en gang i uka etter hver eneste kontroll pga høyt blodtrykk en gang var det svimlende 210/150 da ble jeg sperret inne på et mørkt rom med venflon i begge hender og fikk beskjed om at her skulle det tas keisersnitt med engang men så kom han gamle legen og sendte meg hjem og sa at fastlegen burde gi meg blodtrykksenkende ( i uke 33). I begynnelsen av uke 38 våknet jeg en morgen og følte at noe var galt så jeg og sambo troppet opp på føden og ba om en kontroll, da legen tok ultralyd ble det oppdaget at morkaka var begynt å svikte og gjennomstrømningen i navlestrengen var ca halvparten av det normale. De sa at de burde sette fødselen i gang men det var for travelt på føden så jeg ble innlagt for overvåking og skulle settes i gang neste dag. De tok en ctg og ellers lå jeg bare der til oppbevaring. Neste morgen gikk vannet og fødselen startet med et pang de tok blodprøver den dagen. Etter at babyen var kommet ut kom blodprøvesvaret som viste begynnende leverskade og overlegen kom personlig og ba om unnskyldning for at de ikke hadde reagert før. I ettertid har jeg forbannet meg over dette fordi det var de som beroliget meg med at alt var bra men de løy jo. Både jeg og sønnen min har det bra jeg har vært mye syk i etter tid noe som kan kobles til svangerskapsforgiftningen siden den kan utløse mye annet i kroppen i ettertid. Mitt råd er les om plagene som oppstår, ring føden når man er usikker heller 10 ganger for mye enn en for lite og for all del ikke gi opp hvis du mener noe er galt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå