Mia0611 Skrevet 21. oktober 2010 #1 Del Skrevet 21. oktober 2010 Skrev egentlig dette her i førstegangs-debatten, før jeg oppdaget dette forumet: Jeg er førstegangs gravid i 6. uke og forrige uke etter den positive hjemmetesten ringte jeg legekontoret for å få en time. Sykepleieren kunne informere om at for å ta en test trengte jeg bare å levere en urinprøve, det var ikke nødvendig med time, og at første kontroll ikke var vanlig før i 12. uke. Da sa jeg at jeg godt kunne tenke meg en time likevel for å få litt info siden det er første gang. Hennes svar på det var: "Var det planlagt dette her da?" Jeg synes det var et unødvendig spørsmål og en fornærmelse, og tonen hun sa det i fikk meg til å føle det som om hun moralprekte til en uforsiktig 17-åring. Faktum er at jeg er 27 år, gift og har planlagt dette ganske godt, men det er egentlig ikke poenget. Jeg hadde nok blitt fornærmet og lei meg om jeg så var 17 og det ikke var planlagt også. Jeg kan jo tenke meg til hennes resonnement, men det er vel strengt tatt ikke noe som burde interessere henne. Et dårlig første møte med helsevesenet som gravid vil jeg si. Eller kanskje det er jeg som overreagerer i en storm av hormoner? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142464922-uh%C3%B8flig-sykepleier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2010 #2 Del Skrevet 25. oktober 2010 Hei Mia0611 Jeg tror at sykepleieren kanskje bare prøvde å få igang en samtale med deg, for at du skulle føle seg ivaretatt. Det var vel ikke det beste utsagnet hun åpnet med, særlig ikke koblet med at hun sa at første kontroll er vanlig i 12. uke, som jo er grensen for selvvalgt abort. Hun burde sortert terrenget litt, det krever ikke mye å finne ut om den gravide ønsker barnet. Men jeg tror hun kanskje har fått beskjed om å si at man ikke skal tilby time før 12. uke for at legen da vet sikkert at det er førstegangskontroll som den gravide bestiller. Det tror jeg iallfall er slik det henger sammen hvis legen er mannlig og "superrasjonell", og er redd for å dumme seg ut med å ta feil. Så skyver legen silinga over på sekretæren i stedet. Kanskje har sekretæren som oppgave å skrive ut prøveskjema før førstegangskontroll etc. Det er aller vanligst å gjøre førstegangskontroll ved 8-10 ukers svangerskap regnet fra første dag i siste menstruasjon. Du kan ha kontollene hos fastlegen, hos jordmor i kommunen, eller hos en privat gynekologspesialist som du betaler selv (mye dyrere). Naturligvis bør du kunne få time hos fastlegen allerede i 6. uke hvis du ønsker det. Det er mange gode grunner til å ha førstegangskontrollen så tidlig som mulig, først og fremst for å utveksle informasjon med legen eller jordmor. Hilsen doktormamma Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142464922-uh%C3%B8flig-sykepleier/#findComment-142479925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #3 Del Skrevet 29. oktober 2010 Hmmm, jeg tror kanskje at du reagerer litt vel sterkt på spørsmålet! Slikt kan tolkes i mange retninger, du har kanskje valgt å tenke det "værste"? Trenger ikke å ligge noe fornærmende bak spørsmålet, kanskje hun forsøkte diskret å fiske etter om du var ute etter en legetime for å avslutte svangerskapet? Ikke like greit å spørre rett ut om slikt?... Nei hva vet vel jeg, uansett, jeg pleier å velge å tenke det beste til motsatt er bevist;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142464922-uh%C3%B8flig-sykepleier/#findComment-142497566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå