Gå til innhold

dumt spm om amming - men alt er helt nytt for meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er litt bekyret for om jeg får i jenta mi nok mat.. skal veie henne på helsestasjonen på mandagm, men i mellomtiden..

blir puppen noen gang så "tom" at det ikke kommer noe melk i det hele tatt? for hun suger og suger ofte i 45-60 min på en pupp og den blir liksom aldri tom..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er jenta di?

Jeg kan alltid klare å klemme ut en dråpe eller to etter puppen er "tom"..

45-60 minutt er jo ganske lenge, men vil tro at hun får i seg melk når hun suger så lenge? Om hun slipper puppen selv er hun sikkert mett, men dette vil du nok finne ut når du veier henne på mandag :)

Synest ikke spm ditt var dumt, jeg! Husker de første ukene etter gutten min ble født, og da gjorde han ikke noe annet enn å suge. Tror det var for å få opp melkeproduksjonen.

Du er heldig som har en så tolmodig jente som suger så lenge, så bare prøv å slappe av og la ting gå seg til :)

Skrevet

hun er ikke mer enn 5 dager gammel, og jeg har hatt melk i 2!!

men jeg bruker brystskjold og ser for meg at ammingen kanskje tar lengre tid da? jobber med å få avvent henne fra dette, men det er ikke så lett..

hun slipper puppen flere ganger, eller sovner rett og slett med den i munnen - og med litt lokking fortsetter hun å suge. jeg synes derfor det er vanskelig å vite når hun er mett.

og også om hun får i seg nok av den melka mot slutten av "puppen"..

Skrevet

Det kan være at teknikken hennes er litt dårlig enda, kanskje den blir bedre uten brystskjold? Men om hun sovner med puppen i munnen, ikke skriker hysterisk og gaper villt rundt seg, er hun mett og fornøyd =) Lirk puppen ut av munnen hennes og la henne sove i fred. Sultne babyer sovner ikke med puppen i munnen....

Husker selv at ammingen i begynnelsen tok laaaaaaaaaaaaaaang tid, etterhvert gikk det fortere, teknikken hos oss begge to ble bedre ;)

Kos deg med babyen din, slapp av og nyt hvert sekund!

Skrevet

Det skjer at sultne babyer sovner med puppen i munn, men det er sjeldent. Min første gjorde det, men det var antagelig fordi han hadde et snev av gulsot og da blir de gjerne ekstra trøtte.

Det høres ut som datteren din får i seg nok mat. Jeg lærte som en hovedregel at de ikke trenger/bør suge lengre enn ca 30min på hver pupp. Litt fordi etter en halvtime er det veldig lite melk igjen og litt fordi hvis de suger for lenge på en pupp, så er sannsynligheten for at du blir sår større. Hvis hun spiser først på den ene i 30min, så den andre og så fortsatt ikke virker mett, så bytter du bare tilbake til den første igjen, for i løpet av de 30min du har ammet på den andre, har det blitt produsert en del melk igjen. Og generelt gjelder det at jo mer du ammer, jo større blir produksjonen din, så hvis du må bytte frem og tilbake noen ganger så stimulerer det produksjonen så du etterhvert vil produsere mer melk og hun vil ikke ha behov for å suge så lenge. Etterhvert er det ikke noe uvanlig at de bruker 5-10min på hele måltidet (selvom noen fortsetter å bruke lang tid også).

Skrevet

Det er helt normalt :) Hun driver og tar ansvar for å øke melkeproduksjonen din vet du. Det er stadige økedøgn med en liten baby.

Ta en titt på denne siden her http://www.ammehjelpen.no/ Her står det masse rart. Du kan også sende en mail til ammehjelpere der inne. Jeg gjorde det da jeg lurte på alt mulig rart da babyen min var helt bitte lita. Hun blir 3 mnd 4. november :) Først nå føler jeg meg ganske trygg på det som har med ammingen å gjøre.

Lykke til og ikke tenk på at noe heter dumme spørsmål. Spør om alt mulig her inne :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...