Snilla med 3 skatter :-) Skrevet 21. oktober 2010 #1 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg husker ikke fra sist gang til nå, kan noen hjelpe meg å friske opp min hukommelse?
Grateful mom Skrevet 21. oktober 2010 #2 Skrevet 21. oktober 2010 Melkedrikking tror jeg er ca 1 år, men tror man kan bruke melkeprodukter I matlaging fra ca 10 mnd.
Snilla med 3 skatter :-) Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 21. oktober 2010 Oki, takker for svar, har ikke mer soyamelk igjen, og kommer meg ikke på butikken i dag,
Grateful mom Skrevet 21. oktober 2010 #4 Skrevet 21. oktober 2010 Nå vet jeg ikke hva du har tenkt å lage, men kanskje du har noe fløte som kan vannes ut, eller du kan lage mandelmelk feks
Snilla med 3 skatter :-) Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg skal lage hvit saus, har laget hjemmelaget fiskeboller, ( hadde for mye fisk som jeg måtte bruke opp) . Eneste jeg har i kjølesklapet er lettmelk fra tine.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 21. oktober 2010 #6 Skrevet 21. oktober 2010 vi fikk besjed fra hs at om det ikke var melkeallergi i familien kunne vi som smått starte med litt melk i mat rundt 8mnd
Tantrum Skrevet 21. oktober 2010 #7 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg kjøpte noe fruktmos-greier på kiwi her forleden dag,datteren min elsker det. Det er økologisk og du finner det sammen med babymaten, heter Ella's ett eller annet. Poenget er at de har noe som heter Morgonmys, denne inneholder mild yoghurt naturell, banan og brun ris. Den er påklistret en lapp der det står I NORGE FOR BARN OVER 10 MND..... Datteren min er 6 mnd og disse fruktmos-greiene er anbefalt for barn på 6-12 mnd. Syns det er RART at svenske og danske babyer tåler litt yoghurt mens norske barn ikke tåler det...? Vi som er det landet i verden der det drikkes mest kumelk per innbygger.....Uansett: jeg kjøpte og ga henne dette og hun elsker det (og er fortsatt frisk og rask). Er et perfekt mellommåltid (enten man velger de uten yoghurt eller den med)!
EgG Skrevet 21. oktober 2010 #8 Skrevet 21. oktober 2010 Ups! Ser at min lille jente har tjuvstartet litt. Neida, jeg var klar over det, men vi har ingen melkallergier i familien og det er snakk om små megnder. Jeg lager hvitsaus på mel, margarin og nan. Hun får også vita hjertegod på brødskiva si. Dette har hun fått fra ca 6,5mnd alderen. Mamma fant en gammel bok om mat for spedbarn (fra 1986) og der stod det at de kunne drikke kumelk fra ca 6mnd alderen. Jeg vet ting forandrer seg, men jeg har troen på sundt vett jeg da.
Grateful mom Skrevet 21. oktober 2010 #9 Skrevet 21. oktober 2010 Man kan nok bruke noe i matlaging men jeg ville ikke gitt det for å drikke så tidlig, pga det blokkerer jernopptaket. Men som sagt, å bruke litt i mat innimellom tror jeg nok ikke har noe å si
mammatetogansketette:)) Skrevet 22. oktober 2010 #10 Skrevet 22. oktober 2010 I kumelk er det for mye proteiner for små mager, da spesielt de første 4-6 mnd. -så derfor er det mindre proteiner i MME enn i kumelk. I tillegg er MME tilsatt ekstra med jern fordi kumelk ikke inneholder nok, og DERFOR anbefales også at man heller velger kumelk også etter de første månedene. Melk i mat skal være greit fra ca 10 mnd, vil jo vanligvis ikke bli i store mengder uansett, og da har vel de fleste barn begynt å spise annen jernholdig mat (grøt, brødskive, jernholdig pålegg osv) slik at det ikke er kun fra MME de får jern:)) Derfor er det gunstig å vente med kumelk. Melk er i seg selv nøytral mht. opptaket av jern i kroppen. Vel, det var det jeg fant ut etter litt googling:))
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 22. oktober 2010 #11 Skrevet 22. oktober 2010 Hva med oppskrifter der man kan koke poteter og grønnsaker og mose det til baby da ? Der er det usaltet smør i!?
mammatetogansketette:)) Skrevet 22. oktober 2010 #12 Skrevet 22. oktober 2010 Vel.. tror neppe en liten dæsj usaltet smør skader i en middagsporsjon. Det vil ikke føre til særlig økt inntak av for mye proteiner, og heller ikke ha så mye å si for jernopptaket i kroppen...? Meen istedet for smør anbefales vel plantemargarin eller olje (da en med lite smak, f.eks rapsolje) -er faktisk det det står i mine oppskrifter?? Grunnen til at olje/smør er med i oppskriftene er å sikre at de får nok fett faktisk, og er ikke noe man MÅ ha i men has i om det sees som nødvendig... Pjokken vår spiste (mer enn?) nok av alt han fikk tilbudt, og la fint på seg hele veien, så jeg droppet olje/smør i middagen etter kort tid, følte vel ikke at det var nødvendig.. hadde det i noen ganger for smakens skyld:) men hør med helsestasjonen kanskje??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå