Gå til innhold

Vitamin b6- hvor stor dose ved kvalme?

Anbefalte innlegg

Jeg er 6+2, og har sliter med kvalme og oppkast. Kaster mest opp før lunsj, men er kvalm døgnet rundt. Var hos legen istad og fikk anbefalt vitamin b6, men jeg stusser litt over doseringen. Hun mente jeg burde ha 40 mg * 3 pr dag, men dette er langt over anbefalt dagsdose som norske myndigheter anbefaler (de anbefaler 25 mg). Er det noen andre som har erfaring med b6?

Fortsetter under...

Jeg tok B6 i forkant av forrige svangerskap, (pga uregelmessig syklus.) Jeg tok da 120 mg pr dag i 3 mnd før jeg ble gravid. Når jeg ble gravid trappa jeg ned og tok vel 40 mg(fortsatte fordi jeg hadde hørt det kunne hjelpe for kvalme). Jeg var minimalt kvalm.

Denne gangen tok jeg også B6 før jeg ble gravid, men ikke så mye og så lenge som sist. Tok 50 mg tror jeg, og fortsatte noen uker ut i graviditeten. Denne gang var jeg kvalm døgnet rundt fra uke 5-8, så ingenting siden.

Ja, det er langt over norske anbefalinger som vel er på 2,5 mg. Men B6 er et vannløselig vitamin, så det man får til overs i kroppen skilles ut i urin. Kroppen tar altså bare opp det den trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...