Gå til innhold

HJELP!! Signerte kontrakt for NY JOBB på mandag, og akkuratt funnet ut at jeg er gravid...

Anbefalte innlegg

HJELP!!

Signerte kontrakt for ny jobb på mandag og nå har jeg funnet ut at jeg er gravid. Pga oppsigelsestid er ikke oppstart før 1.februar, og da vil jeg jo være nesten 4 måneder på vei!! Hjelp!!

Vil jo sansynlig bare kunne jobbe 4-5 måneder før jeg må ut i permisjon. Vet det er mye å sette seg inn i i den nye jobben.

Hva vil arbeidsgiver si??

NÅR bør jeg fortelle de det??

Hva gjør jeg??

Har ikke sagt opp min nåværende jobb enda.

Fortsetter under...

Gratulerer! Mitt råd er: ikke bekymre deg! Sånn er livet. Du kommer sikkert til å jobbe 40 år til så hvilken rolle spiller dette i den store sammenhengen. Jeg ville ha ventet med å si det, mye kan jo skje og når du sier det så ikke unnskyld deg! Det er en gledelig nyhet og arbeidsgiver må akseptere det.

Enig med nr2snart.

Akkurat no kjennes fødselspermisjonen uendelig lang ut, og det er vanskelig å forestille seg at det skal kome eit liv etterpå. Men det gjer det. Masse liv, og masse muligheiter.

Dei ønsker seg DEG i jobben, og det får dei, berre at du må vere borte i ein periode. Men du kjem jo tilbake.

Lykke til! :)

Hadde samme "problemet" som deg. Fikk tilbud om jobb, og svarte ja. Fant ut noen dager etterpå at jeg var gravid. Jeg hadde tenkt å vente til jeg begynte i jobben med å fortelle det,men synes det ble mer ryddig å si fra på forhånd. Er oppstart 1.nov, vil da være 13+5. Arbeidsgiveren var veldig positiv, og det var ikke noe problem. De har ikke lov å sparke deg på det grunnlaget :) Det er såpass akseptert at damer blir gravide nå, og det er noe en må regne med som skjef.

Lykke til :)

Takker for fine tilbakemeldinger!

Blir veldig usikker i en slik situasjon.

Lille Troll+spire: Hvor langt var du på vei da du fortalte det? og hva sa du?

Man mister ingen rettigheter ved å bytt jobb på denne måten?

Jeg var ca 10 uker på vei når jeg sa det, for gikk å var konsatnt redd for å ikke få beholde jobben osv, så måtte bare få det ut av systemet :P Jeg sa bare ganske enkelt at jeg har blitt gravid, har termin i mai, at det var et litt dårlig tidspunkt å bli gravid på, men sånn er det jo. Sa også at jeg ser veldig frem til å begynne i jobben, at formen er fin osv..:)

Annonse

Jeg er også i samme situasjon.. nesten ihvertfall!! Jeg ble oppsagt av den forrige eiern av klinikken jeg jobber på.. å den nye som kjøpte klinikken ville annsette meg på nytt... jeg også tenkte at jeg måtte si d så fort som mulig.. jeg liker ikke å holde ting hemmelig, men dette er jo selvsagt noe annet.. mn så dom som jeg var så sa jeg det nå.. er ikke mange ukene på vei så mye kan skje!! meen sjefen min ble gla for at jeg sa det å var ærlig!! Ingen problem! Ta vare på deg selv å kos deg! jeg spurte om jeg mistet jobben pga d,selv om jeg vet at man ikke har lov å sparke noen av den grunn. mn da sa han nei, det gjør du ikke.. da havner jeg i fengsel sa han..

såå.. det å bli gravid er naturlig.. så ikke bekymre deg for det!! arbeidsgiver har ikke lov å si deg opp pga graviditet :)

kos deg med svaangerskapet du også å ta vare på deg selv!! jobben får du når du er ferdig med permisjon!! nyt tiden nå når du er gravid å ikke minst i permisjonstiden.. tiden går alt for fort!! :D

Lykke til!

Jobb og graviditet blir fort litt klønete uansett - og uten at vi skal føle os "skyldige". For min del har jeg ikke dårlig samvittighet overfor arbeidsgiveren, men overfor kolleger og elever. Jeg er lærer og kommer til å gå ut i permisjon midt i elevenes eksamensperiode. I tillegg vet jeg at sjansen for at jeg "kaster inn håndkleet" før er til stede. Jeg ble sykmeldt mot slutten av begge de to foregående svangerskapene pga. bekkenløsning. Så jeg sitter og spekulerer på om jeg skal si noe på jobb allerede nå, sånn at jeg kan få mer undervisning i f.eks. 8. klasse i stedet for i 10. klasse ... Det blir mindre sårbart for de som tross alt skal opp til eksamen om noen måneder.

Jammen er det mye å ta hensyn til i alle yrker!

Jeg har enda ikke sagt opp min nåværende jobb. Og lurer nå på om jeg bør si ifra til min nye arbeidsgiver at jeg er gravid før jeg sier opp min nåværende jobb.... Er bare 5 uker på vei. Tenker på at jeg har jo 6 måneder prøvetid, og hva om de sier meg opp i prøvetiden når de får vite at jeg er gravid? Skal jeg fortelle det før jeg sier opp eller vente til jeg begynner? Vil da være 4 måneder på vei... Når sier jeg det??? Setter umåtelig stor pris på alle meninger :)

Gratulerer med ny jobb og spire :)))

Har nesten vært i akkurat samme situasjon. Jeg fikk fast stilling i august, to dager etter jeg fikk den nye arbeidskontrakten satt jeg med en positiv test i hånden :)

Ble sykmeldt allerede uka etter - altså min første uke i "ny" jobb - og er fortsatt sykmeldt. Har også 6 mnd prøvetid! Jeg valgte å være åpen og ærlig fra dag 1 om hvorfor jeg var sykmeldt - fikk bare lykkønskninger og positive tilbakemeldinger. Fikk til og med blomster på døra av sjefen min med ønske om god bedring og lykke til med graviditeten, enda jeg hadde gruet meg såååå forferdelig til å fortelle at jeg var gravid - men det gikk kjempefint!!! Det var meg de ville ha til den stillingen, så om jeg blir borte en stund nå og i permisjon så skal jeg jo jobbe og ha den stillingen i mange, mange år fremover :)

Gjør det du føler for er best for deg, dersom du vil vente med å si noe - så gjør du det - stol på magefølelsen din :)

Lykke, lykke til og gratulerer såååå mye med begge deler :)))

Klem fra

Tusen takk for gratulasjoner!!

Setter veldig stor pris på det :)

Veldig godt å høre at det har gått så bra med dere.

Jeg vet jo at de bare må ta det som det er, men er alikevel veldig engstelig.

Jeg sa opp min nåværende jobb i dag, og det var utrolig følsomt! Ble snørr og tårer ja.... Er jo så utrolig følsom om dagen. Er en veldig ukurrant tid for meg å si ifra at jeg slutter på så arbeidsgiveren min ble ikke så veldig fornøyd, selv om jeg fikk lykke ønskninger og alt gikk bra. Føler meg bare helt frustrert nå...

Har sikkert med alle hormonene å gjøre, men hater egentlig sånne forandringer. Og nå er det bare å grue seg til å si ifra på den nye jobben. Har ikke helt bestemt meg for når jeg skal gjøre det enda. Skal jo ikke begynne der før i februar (og da vil jeg være 4 mnd på vei...)

Er helt følelsesmessig vrak nå...

Hei:)

Det er godt at vi er flere i samme situasjon! Jeg har vært i en jobbsøkesituasjon lenge, og for noen uker siden var jeg på tre intervjuer på rad. På de to 1. intervjuene tenkte jeg at 'ærlighet varer lengst', og fortalte om graviditeten. Hørte ikke mer fra dem, og nå kan jeg bare lure på om det hadde med graviditeten å gjøre. På det siste intervjuet bestemte jeg meg for ikke å si noe. Noen dager etterpå ble jeg tilbudt jobben!!! Jeg sa selvfølgelig ja! Men har ikke klart å glede meg over ny jobb pga dårlig samvittighet og tankene rundt det å skulle fortelle nysjefen om mine omstendigheter.

Jeg begynner i jobben på mandag, og i dag ringte jeg yrkesorganisasjonen min, delta (YS) for å høre hva de syntes jeg burde gjøre. De var veldig hjelpsomme, og sa at om jeg fikk trøbbel etter å ha fortalt om graviditeten ville de støtte meg og lage sak ut av det. Det er jo diskriminering om en trekker et jobbtibud pga graviditet! De sa også at jeg burde fortelle det til arbeidsgiveren så fort jeg hadde mulighet til det.

Så jeg ringte sjefen min nå nettopp. Og vet du, nå er jeg så glad at jeg gråter og jubler og synger om en annen! Sjefen sa ' næh, så koselig! Gratulerer! Da skal vi se om vi får tilrettelagst slik at det blir best mulig for deg å jobbe til vinteren!'

Tenk det! Her har jeg gått rundt med dårlig samvittighet, tenkt at jobben jeg i prinsippet hadde fått, ville bli tatt fra meg fordi jeg er gravid!

Dessuten; skulle alle sjefer og arbeidsgivere være redde for å ansette gravide kvinner, må de jo la være å annsette alle kvinner mellom 15 og 50 år. Er man fruktbar er det sjanse for graviditet.

En har ikke lov til å 'sparke' noen i prøvetida pga graviditet. Nå for tiden skal det jo utrolig mye til for å bli sparket!

Og er du organisert, har du iallefall full støtte fra de! Om du ikke er organisert, går det helt sikkert an å ringe til en fagforening uansett og forhøre seg litt om hvordan man går fram når man skal fortelle at en er gravid.

Masse lykke til!!! Jeg tror det kommer til å gå supert! Det er ikke noen vits i å gå rundt å engste seg. Det tapper bare energi og tærer på humøret:)

klæm

Gratulerer med ny jobb! Sannsynligheten for at du skulle gått ut i permisjon på et eller annet tidspunkt er jo stor uansett, så like greit for arbeidsgiver at du gjør det unna nå. Bra for dem å kunne planlegge, så sikkert greit å fortelle det så snart du begynner å være "offentlig" gravid.

Annonse

Tusen takk til alle dere som deler deres erfaringer med meg. Setter veldig stor pris på det, og det er gøy å høre at dere alle har hatt positive opplevelser når dere har fortalt arb.giver om gravidieten. Jeg håper jeg er like heldig...

Vet ikke helt når jeg skal fortelle det enda, er jo bare 5 uker på vei, og har ikke fortalt det til så mange private personer enda heller. Siden jeg miset forrige gang er jeg litt mer tilbakeholden med å fortelle det, samt at jeg holder igjen litt av gleden siden det endte så trist forrige gang.

På en måte har jeg lyst til å fortelle den nye arb.giveren det nå så jeg kan få et ut av systemet mitt, men på en annen måte tenker jeg at det er best på vente til jeg nærmer meg den magiske 12 ukers dagen ;) Men da VET jeg at det kommer til å synes meget godt! Blir jo min 3.graviditet. Vokste veldig fort andre gang, selv om jeg miset i uke 9. Selv kan jeg se det allerede nå ;)

Hmmmmmmmmmmm, what to do........... ? ;)

Så delig lese om andre i samme ituasjon:)

Jeg har flyttet osv.. og søkte ny jobb. Jeg følte intervjuet gikk så fint at jeg sa jeg hadde planer om et barn til slik at de var orientert om det. Vet du hva de sa?? Jammen så hyggelig da, men er det slik at vi vil ha deg i denne jobben så er det iallefall et pluss at du er så ærlig!

Senere samme dag ringte de, jobben var min!

NÅ er jeg også gravid. Og i oppsigelsestida på min nåværende jobb. Når jeg begynner i ny jobb vil jeg være rundt 16u gravid. Skal ringe å informere om det veldig snart..

Som endel har skrevet før meg her, det er jo bare noen måneder man er orte fra jobb likevel, og hva betyr vel det i den store sammenhengen??

Nå må det sies at jeg søkte en stilling i staten i helsevesenet, der ingenting står og faller på meg liksom.., mulig ting ville vært annerledes dersom man skulle begynne i en bitteliten, mannsdominert gesjeft og innehadde en meget viktig og sentral funksjon..hehe- I do not know:))

STÅ PÅ DU!!!

Hei Paper! :)

Så godt å høre at vi er flere i samme båt og at de var så positive til deg :) Gleder meg å høre, og gir meg litt ekstra tro på at dette vil gå bra. Vil du holde meg oppdatert på hva de sier når du informerer de? :)

Hvilken dato begynner du i ny jobb? Begynner selv 1.februar og vil da være ca like langt som deg.

Min nye jobb er en stilling der jeg jobber veldig selvstendig, og ja det vil være ting som står og faller på meg. Men håper de kan være like forståelsesfulle der også. Skal jobbe med salg, så min kunder vil jo måtte forholde seg til andre personer når jeg er i permisjon.

Ser frem til å høre hvordan det går med deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...