Gå til innhold

var på ul. i går:( ikke alltid gøy

Anbefalte innlegg

fikk vite at det mest sannsynlig vis ei jente. men hun har gastroschise. som betyr at tarmene ligger utenfor magen. som 17 åring å 1.gangs gravid var det ikke noe serlig å få denne beskjeden. skal inn på riksen i morgen å få oppfølging der å føde der med keisersnitt.ikke mer enn 17+3 nå så lurer på hvordan jeg skal takle hele svangerskapet. redd det skal gå galt:(

noen andre her som har hatt/skal ha barn med

gastroschise å om dere vet noe om det pleier å gå bra eller ikke?

Fortsetter under...

Hei kjære deg.

Jeg har ingen erfaring med dette, men ville bare sende deg en klem og ønske deg lykke til videre! HUsk at legene i dag er veldig veldig flinke, så dette er sikkert noe de har gjort flere ganger og kan. Forstår at det ikke var akkurat dette du ønsket, men du skal se at alt ordner seg til det beste likevel :)

Hei du. Dette var ikke så gode nyheter. Men jeg kan trøste deg med at selv om det vil bli en litt tøffere start enn ellers så er dette noe av de mest "vellykkede feil" på riksen. Det går nesten alltid bra. Jeg har ingen erfaring med det selv men ei bekjent har. Der var det mye ellers (usikker på hva det het men hun hadde for korte tarmer og en del tillegg som gjorde det til en sjelden og vanskelig tilstand) som gjorde at hun måtte følges opp i Trondheim og var vel inneliggende der i mange mnd. Det har gått over all forventning og hun har verdens skjønneste datter. Disse kompliserte tilfellene har visst også kjempe bra odds.

Jeg var ung selv når jeg fikk jenta mi med alvorlig hjertefeil og det er ingen ideell situasjon. Inn og ut av sykehus med påfølgende operasjon og jeg gikk på videregående. Jenta er operert og fulgt opp på Rikshospitalet og jeg vil bare si at jeg har bare gode erfaringer med dem. Har også hørt om flere som har født på riksen og aldri har jeg hørt så mye skryt om en fødeavdeling som der så jeg vil tro du blir tatt godt vare på.

Legene på riksen trøstet med med at det er noen fordeler med å få et sykt barn når man er ung. Vi, (etter hvert de) er ofte roligere når alvorlige episoder pågår enn eldre. Det har litt med livserfaring å gjøre at man blir mer engstelig etter hvert som man blir eldre. Dette drar jenta di veldig stor nytte av underveis. Bekymringer i svangerskapet er kanskje litt verre da man ikke ser baby og bekymrer seg for om hun har det bra inni der.

Lykke til. Dette går så bra. Og selv om det er vanskelig håper jeg du greier å slappe av - og nyte svangerskapet ditt også. Og når jenta di er oprerert så blir hun helt frisk og dere kan nyte tiden fremover. Det er ikke lett å måtte bli så fort voksen, men man takler det man må. Og jentebabyer er sterke små personer. Kommer seg raskt og tåler ofte kompliserte operasjoner.

Lykke til.

er ikke gøy med en slik tilbakemelding nei...en venninde av søsteren min fikk en datter med tarmene på utsiden,hun ble tatt 4 uker før termin...hun er frisk og rask nå=) eneste arret hun har etter det er et arr på 0,5cm-1cm,og det er der med navelen =) så det kommer nok til å gå kjempe godt med deg også,masse lykke til! =)

http://www.kirurgen.no/fagstoff/barnekirurgi/gastroschise.-pre-og-postnatal-overvakning-og-behandling-kirurgen-307

Her kan du lese litt. Du vil få mer grundig informasjon i morgen. Godt de så det på ultralyden slik at dem kan følge deg opp tett gjennom svangerskapet. Da har du enda bedre odds.

Uff,dette var trist lesning. Jeg var selv 17 år da jeg var gravid med mitt første barn og skjønner godt at du er engstelig og redd. Jeg har ingen erfaring med dette, men jeg tror du vil få god oppfølging under svangerskapet og barnet ditt vil få god medinisk behandling etter fødsel.

Sender deg en varm klem

Annonse

ånei, huffda! :(

er selv 17 år og venter barn nå :)

Ville bare si masse lykke til å krysser fingrene for at alt går bra!

17+3 er jo veldig tidlig i svangerskapet, men vi må bare håpe det beste.

Sender deg en varm klem og noen gode tanker.

Hei, stikker innom fra 3. tri.-) da jeg så på forsiden hva du hadde skrevet.

Det kommer til å gå bra skal du se. De er veldig flinke nå og du kommer nesten ikke til å se arret fra operasjonen etter ei stund. Vet dette da jeg var på forelesning på St.Olav om nettopp dette (¨'Ultralyd - fra fortid' til fremtid het den) og der tok de opp hva som lett fikses nå og som ikke var så lett før. Fikk se bilder både før, under og etter.

Hei! :-)

Ikke gøy å få vite at den er noe galt, men har ei veninne som fikk en gutt med samme diagnose og han er en frisk og rask tenåring i dag! :-)

Han ble tatt med keisersnitt, og operert og har etter det jeg forstår ikke hatt noen problemer i ettertid, så dette går nok bra skal du se!

Så derfor er det jo kjempebra at man finner ut slike ting på UL, fordi at disse barna kan ikke bli født naturlig, men må tas med keisersnitt!

Lykke til og klem fra

Annonse

gikk greit nok i går å vi fikk ihvertafll litt mere informasjon. men ble litt skremt da de sa jeg skulle føde normalt. for kan ikke skjønne at det kan gå bra når tarmene ligger utenfor magen. men de vet jo hva de gjør så får bare stole på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...