Gå til innhold

Hvor stor hodeomkrets på deres barn på ca 8.5 mnd? Henvist til barnelege.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 8.5 mnd er henvist tilbarnelege pga at hodet hans er litt stort. Omkretsen er 47.7 cm. Nå kjenner jeg at jeg er nervøs for at det skal være noe galt. Han har alltid ligget godt over gjennomsnittet. Hvordan er det med deres barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Hoff, ingen koselig beskjed å få det dær nei...

Gutten min hadde da han va nesten 9 mnd omkrets på 47,7, helt normalt sa dm til åss ;) Men va det plutselig blidd mye større kanskje?

Lykke til!!

Skrevet

Har en venninne med et barn som hadde stort hode. Var visst ikke noe galt med det når han ble sjekket av barnelege:-) min gutt hadde hodeomkrets på 45,2 på 6 mnd og 48 på 12 mnd (de målte ikke på 8 mnd av en eller annen grunn? - i allefall ikke oppført i helsekortet). Da har han ligget midt på kurven hele tiden.

Det er sikkert ikke noe å bekymre seg for, men vi får være glade for at de følger med på helsestasjonen!

Skrevet

Heisann. Vi har også en baby som har ganske stort hode. Men det er arvelig da:) Min samboer hadde selv veldig stort hode da han var baby, og han ble sendt på røntgen da han var nesten året, fordi de var bekymret for vannhode. Det hadde han da ikke...:)

Skrevet

Gutten vår hadde hodeomkrets på 47 cm nå på 9 mnd-kontrollen. Han er en stor gutt generelt da, har ligget over gj.snittet, men har fulgt sin egen kurve på alle målene hele veien. HS sa ingenting om at det var stort e.l. på denne kontrollen.

Har han gjort et hopp på kurven sin da? Eller er han også en stor gutt generelt?

Skrevet

Gutten min var 48,1 cm når han var litt over 8 måneder,har fått time til barnelege om to måneder.Han var 9,6 kg. Etter å ha snakket med andre, tror jeg det er ganske vanlig og er ikke så bekymret lenger. Mange helsesøstre ser på kurven, men ikke selve babyen og da blir de ofte sjekket. Men like greit å sjekke,selv om det sikkert ikke er noe;)

Skrevet

Min er også litt tjukk i hue! :-)

Han var 37 cm ved fødsel. På kontroll ved 8,5 mnd var han 47,3 cm. Ligger vel på 90% percentilen sånn omtrent.

Ingen på min helsestasjon som har sagt noe om at dette er unormalt til meg. Noen må jo ligge øverst på de kurvene også!

Skrevet

Vil ikke skremme deg unødvendig,men skriver historien min her så det samme som skjedde oss kanskje kan ungåes igjen!

Gutten vår hadde 48.8 på 9 mnd kontrollen, og det var litt stort sa HS. Men så på 11 mnd kontrollen gjorde det to hopp på percentilen og ble liggende langt utenfor øverste felt.

Legen på helsestasjonen henviste oss da til sykehuset for kontroll med ultralyd gjennom fontanellen som ikke var lukket enda.

Sykehuset brukte ALT for lang tid på å kalle oss inn, og da vi endelig kom inn 5 mnd senere,var det for sent fordi den var lukket.

Legene mente da at det ikke var vits i å legge han i narkose for å ta MRI, så ble sendt hjem med beskjed om å ta kontakt hvis noe endret seg.

To måneder senere begynte han plutselig å skjele, og NÅ reagerte sykehuset kjapt....innlagt samme dag, og CT som påviste en meget stor arachnoidalcyste i venstre hjernehalvdel. Overført til nevrokirurgisk barneavdeling på rikshospitalet, og operert med innlagt shunt for å lette på trykket........

Cysten var 11x8x7 cm stor og dyttet hjernen over midtlinjen,derfor skjeling....fikk også vite at han kunne få problemer med språk og motorikk. HELDIGVIS har dette ikke skjedd, han er nå en helt vanlig 3 åring,men uansett har størrelsen på cysten nesten ikke gått noe ned, og vi ble fortalt at den kunne blitt nesten borte om det andre sykehuset hadde reagert litt raskere og han ble operert mye før!

Som sagt IKKE meningen å skremme deg,men vil at du ber om en grundig undersøkelse med ultralyd gjennom fontanellen for å utelukke en eventuell cyste....UNNER INGEN det vi har gått igjennom pga dårlig oppfølging fra sykehuset!

Masse lykke til!! Mest sannsynlig er det ingenting i veien med gutten din,men bedre å sjekke nå enn å vente!

Skrevet

Vår toåring var 49 cm på 8 mndkontrollen. Jeg ba da om legesjekk, ikke fordi jeg syns han så stor ut, men fordi det bekymret meg at han var så langt over den øverste kurven. Vi ble henvist videre til ultralyd, men legen målte også hodet mitt og vi fant ut at jeg også har større hode enn gjennomsnittet:) Ingenting var galt. Vi har bare litt store hoder både jeg og min sønn;)

Skrevet

Takk for mange nyttige svar. Han har alltid ligget over gjennomsnittskurven. Ligger under denne kurven på vekta si og litt over på lengden. ikke så stor gutt sånn egentlig, men "god å ta i", så har litt ekstra. Satser på innkalling snart, og at det ikke er noe å bekymre seg for.Han er jo en frisk og rask gutt ellers.

Skrevet

Gutten vår var 47,5 cm rundt hodet da han var 7 mnd. Har ikke hørt at HS eller barnelege har sagt noe om størrelsen på hodet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...