Gå til innhold

Hvor lang tid bruker dere på ammingen? (Særlig om kvelden..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en fantastisk liten jente, som våkner en gang i løpet av natta og spiser seg raskt mett, og sovner igjen, til morgenen.

Men ofte tar det heele kvelden å få lagt henne. Hun blir liksom aldri fornøyd, og sovner på puppen hele tiden. Jeg har henne opp til raping og skifter bleie i mellom spisingen, men det er ofte ikke nok. Jeg må veldig ofte plage henne med å røre på henne, slik at hun våkner til, og spiser. Men like fort sovner hun igjen.

Noen ganger tar det en evighet før hun er god og mett, og da særlig på kvelden, aldri på natta. Det er da jeg har mest melk, men har ikke lite ellers, så jeg forstår ikke hvorfor det er sånn.

Jeg kjenner jeg blir veldig frustrert, det er så innmari slitsomt, og når hele kvelden går med på å få lagt henne, blir det jo ikke noe alenetid før jeg må legge meg selv=/

Er det noen som har gode råd? Jeg vurderer å gi henne melka på flaske på kvelden, for da tar det ikke så lang tid. Men der igjen, må jeg styre med å pumpe melk på forhånd, og det er litt vanskelig å vite når jeg skal gjøre det. For tidlig: ikke nok melk, for sent= sur unge..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hun? Begge mine har hatt sin legetid rundt 23 da de var helt små, for så å gradvis legge seg tidligere fra 3 mnd. Mange som har det sånn, da de ikke begynner å produsere det hormonet som "styrer døgnrytmen" før rundt den alderen. Man produserer også normalt mindre melk om kvelden enn på dagen, så vanskeligere å få fyllt opp tanken.

Tips: ta utgangspunkt i en litt sen leggetid, for så å gradvis legge 15 min tidligere med noen dagers mellomrom. Faste rutiner som feks bading er viktig, slik at de skjønner at nå kommer kvelden. Prøv å amme med litt mellomrom på kvelden, slik at det blir måltider heller enn småspising (evt øke tid mellom kveldsmåltidene med bare 10-15 min i gangen). Med små skritt i gangen kommer man etter hvert til en god rytme.

Det funket her - så slapp jeg også å være dritfrustrert fordi jeg begynte leggingen i 19tiden når babyen egentlig ikke var klar.

Vet ikke om noe av dette hjelper deg, men ønsker deg lykke til :-)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

HI's innlegg kunne like gjerne värt mitt eget! Har enkelte kvelder ammet i ett fra 19 til 24! Bare byttet pupp innimellom! Men da har gutten min hatt vondt i magen også, og da er det bare pupp som gjelder. Men han blir liksom aldri skikkelig mett! Noen dager grur jeg meg til kvelden, for jeg vet hva som venter meg...bare sitte pal i sofaen med puppen som blir ömmere og ömmere for hver time...tar gjerne i mot tips...hva med å gi litt vann for å fylle opp i magen litt?

Skrevet

He he ja, spesielt min første var sånn - ammemaskin de lux på kveldene :-)

Re min nr to, I tillegg til de tingene over, synes jeg det hjelper å amme oftere på dagen, slik at han fylles opp litt før kveldslusa begynner å gnage. For min del betyr det amming hver 2./2.5 time, ikke hver 3. som han gjerne kan finne på å vente.

Mht soving og rytme så passer jeg på at han ikke sover lengre enn til kl åtte om morgenen, og ikke etter 17/17:30 på ettermiddagen.

Igjen, vet ikke om det funker for deg dette, men det ser ut til å gjøre susen her i huset :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...