Gå til innhold

kan katt virkelig være skadelig for gravide?

Anbefalte innlegg

http://www.baby.no/helse/barnelegen/spor/toxoplasma/

leste i denne linken at dette gjelder personer med nedatt imunforsvar, jeg er fylt 31 og venter fremdeles på min første influensa, (bank i bordet)

har altid hverdt vant med dyr, har ikke katt selv, men skal passe katten til min mor i helgen, den bruker innedo. leste at er man immun så er man immun, kan jeg be om en blodprøve tro hos lege neste gang jeg er der?

ellers har vi en halv hest av en hund (grand danois) og akvariefisker =)

Jepp jeg har foresten blitt gravid, treff på første forsøk, vi har snakket om det i flere år, så fant ut at det var vel egentlig ingenting å vente på.

jeg har akkurat fullført 6 uker, ikke kvalm enda, har ikke kastet opp en eneste gang. Dette er første gang for oss begge, så det blir en spennende tid i møte.

Fortsetter under...

Er et virus eller noe i den duren man kan få av de.. Du blir jo testa for det på førstegangs kontroll, er ikke bare bare, her er det sånn at man blir testa da og i ny blodprøve for skjekke i uke 28 og igjen rett før termin. Alt i alt blir man testa 3 ganger i løpet av svangerskapet.

Katter kan være bærere av toxoplasmose som også kan finnes i bla.a uvaskede grønnsaker og rått kjøtt. Fosteret kan skades hvis mor blir infisert. Det er veldig mange gravide som har katt, jeg tror ikke det er noen stor fare for smitte. La likevel andre ta seg av kattesanden, og vær ekstra nøye med håndhygienen.

På 1. Kontroll sjekkes man for toxo, har man en gang i livet blitt infisert er man immun og da kan heller ikke babyen i magen skades.

Tror du kan passe katten uten for stor engstelse!

Har 4 stk.Har hatt de i 10 år.Har ikke hatt toxo noen gang og jeg har skiftet en del kattesand for å si det sånn.

Man blir smittet lettere gjennom mat.Men ikke skift sand på kattekassen når du er gravid og gjør du det så bruk hansker og vask deg godt etterpå.

Vanlig omgang og kos med katt er ikke farlig for gravide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...