Gå til innhold

Ang ferie og feriepenger i forhold til permisjon

Anbefalte innlegg

Hei

Håper noen kan hjelpe meg, eller tipse meg om hvem jeg kan spørre (nav var ikke sikker...) Beklager lengden på innlegget, men er litt kronglete og beskrive kort... ;)

Mitt tilfelle/problem er som følger:

Termin er 1. februar. Jeg har full permisjon frem til 1. mai, deretter jobber jeg 20% hjemme helt frem til 1. november, da permisjonen går ut (etter forskyvning grunnet de 20% jeg har jobbet.

Etter dette og frem til 1. april kommer jeg til å ha "ulønnet perm", men fortsette å jobbe de 20% hjemme. Det jeg ikke klarer å finne ut av det med utbetaling av ferie og opptjening av ferie penger... Har googlet og lest lovdata i mange timer, men finner ingen steder som svarer på dette.

Jeg vet at jeg kun får litt feriepenger av NAV i 2012, + feriepenger av det jeg har jobbet (de 20%) i 2011 fra arbeidsgiver, så det er greit. Men hvordan blir det med ferie?

Har jeg krav på full ferie i 2012? Permisjon stiller jo likt som arbeid, så jeg har jo full opptjening i 10 av 2011 månedene, samt 20% av de to siste månedene. Vil jeg ha krav på mine 5 uker i 2012 da? Eller er det noe som skal trekkes i lønnen da?

Også er det utbetaling av lønn i ferien.. Feriepengemåneden på jobben er juli så da vil jeg få utbetalt feriepengene opptjent i 2010, dette påvirker jo ingenting. Hvis jeg avtaler med arbeidsgiver og nav at jeg eksempelvis vil ha 4 uker ferie i september, da vil jeg ikke få foreldrepenger fra nav (siden jeg den mnd er "tilknyttet" jobb), men skal jeg ikke da ha vanlig lønn fra arbeidsplassen disse 4 ukene?

Som sagt, googlet meg grønn for å prøve å finne ut av dette, men klarer ikke. Sjefen mener jeg ikke har krav på hverken feriepenger eller ferie, så må finne noe jeg kan "slå i bordet med". Poster dette (altfor lange innlegget) i forskjellige forum, også håper jeg noen har peiling!!

På forhånd takk for svar! :)

Fortsetter under...

Du kan ta ut full ferie, men du får kun utbetalt de feriepengene du har rett på.

Får du utbetalt feriepengene i juli, men ikke tar ferie før senere må du spare feriepengene til du tar ut ferien.

Hadde du jobbet 100% i juli, men kun fått feriepengene ville du fått lønn når du tok ut ferien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...