Gå til innhold

Stor baby??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg er i uke 28 og baby veier 1200 gram på UL. I følge jordmor er dette over gjennomsnittet.. snittet ligger vel på 1000 gram.

Dere som venter store barn, var deres baby også over gjennomsnittet i svangerskapet? Noen som har fått en liten baby selv om den var over gjennomsnittet tidligere i svangerskapet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var på på 3D ultralyd da jeg var 29+4. babyen var estimert til å bli rundt 3600 gr rundt fødsel. Altså bare 3% over snittet.

Likevel er det alt for tidlig til å belage seg på det, fordi noen vokser mye på slutten og andre babyer vokser mindre.

Jeg var på 3D ultralyd i uke 28 med jenta (mitt første svangerskap), hun ble da estimert til å bli 9 % under snittet, altså rundt 3200 gr kanskje. Da hun ble født var hun 20 % mindre enn snittet, så hun la ikke på seg så mye på slutten.

Skrevet

Jeg var på UL i uke 33 og fikk beskjed om at babyen lå ca 600-700(!!)gram over gjennomsnittet, men da jeg var på UL i forrige uke var babyen helt normal i størrelse. Ligger også under gjennomsnittet på SF-målet. Så det er ikke alltid vektestimeringene stemmer. Fikk beskjed på sykehuset om at de kan ta feil inntil ca. 500gram faktisk.

Skrevet

De har ikke kjangs til å få nøyaktige vektmål av baby under svangerskap, det er fryktelig vanskelig å anta visstnok.

Jeg var i mitt forrige sv.skap på 3DUL i uke 30 (?) og baby så ut til være helt "normal" rundt 3500g. Han kom 5 dager over termin og veide 5420g.

Nå lurte jeg på om å få god oppfølging i forhold til vekt av baby osv, men jordmor sa bare at det var nesten ikke vits med ekstra UL da dette ikke ga noen spes indikasjon og kunne variere voldsomt.

Hold deg unna sukker, sa hun bare :-P hehe (og det gjør jeg forøvrig)

Skrevet

Forrige svangerskap fikk jeg beskjed fra min private gynekolog om at babyen lå 33% over vanlig størrelse rundt uke 29.

Da jeg så sa til gynekologene på sykehuset at jeg ventet en stor baby sa han nei, det så ut til å være en på vanlig størrelse...

Babyen kom, og han var svær! På termindato ville han veid over 5 kg og vært 58 cm lang....Heldigvis kom han 2 uker før termin så han veide "bare" 4600 og var 55 cm...

Konklusjon: Noen leger er ikke like dyktige som andre i jobben sin. (På samme måte som i alle yrkesgrupper)

Skrevet

Elias veide 4100 gr da han ble født 2 dager før termin. Da Emma ble estimert både ved 32 og 36 uker, sa to forskjellige gynekologer at hun lå litt over gjennomsnittet og sikkert kom til å være rundt 4 kg hun å...MEN ut kom ei lita snuppe på 3510 gr og 51 cm :)

Så det stemmer nok ikke alltid, nei - det de estimerer :)

Skrevet

Ville bare si at tulla mi ble estimert til 1150 gr i uke 27.. Og jeg fikk beskjed om at det var ingenting å bekymre seg for, da det var snakk om 3800 - 4 ved fødsel om hun holdt samme mønster.. :-) Men var alt for tidlig til å vite hva hun vil veie. Dessuten har jeg til gode enda å møte noen som har fått vite riktig vekt ;)

Skrevet

I uke 28 veide min baby ca 1400 gram iflg. ul, noe som tilsier en stor baby sa legen jeg var hos, og sa han kom til å være rundt fire kilo, sikkert over v fødsel.

Nå med to uker igjen har en annen lege + jordmor sagt at det er en helt normal size baby som sikkert lander på vekta et sted mellom 3,2 og 3,5 kilo.

Skrevet

De tar ikke alltid feil da. Jeg fikk flere vekstestimeringer med førstemann, og de trodde han låg så vidt over gjennomsnittet. Han veide 3800 og var 52 cm lang, hvilket var helt gjennomsnittlig, ble jeg fortalt.

Skrevet

Det er jo ikke det at de tar feil nødvendigvis, fordi man måler på samme måte som når man måler termindato. Men de glemmer kanskje å opplyse om at en vekstestimering tatt flere uker før termin må man ta med en klype salt, fordi babyene vokser ulikt de siste ukene. Noen vokser mye,andre mindre. Så det de målet der og da stemmer sikkert, men om babyen ikke vokser gjennomsnittlig de neste ukene, så er det klart det vil vike.

En vekstestimering tatt nær termin stemmer sikkert mer, enn en estimering tatt mange uker før. Også må man regne med en feilmarging på +/- 500 gr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...