Gå til innhold

Spørsmål om bilsete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt i tvil på hva slags bilsete vi skal kjøpe.

Er i uke 27 nå , så noen synes sikkert det er litt tidlig å tenke på men jeg vill gjerne ha det meste i orden ganske tidlig.

Så slipper all babyshopping komme samtidig med juleshoppingen.

Vi har en bil som man kan ha isofix base i, derfor vill jeg spørre dere som har erfaring med dette, hvor stor fordel er det å ha en sånn base??

Jeg vill også gjerne ha muligheten til å kunne sette bilstoen på vognunderstellet ved behov, har bestilt en Emmaljunga Nitro City vogn, men de i butikken sa at det fantes ikke Isofix base til Emmaljungas egne bilstoler.

De anbefalte i såfall en stol som heter Britax Baby Safe Plus SHR, som visst nok kunne brukes både til vognen og med en slik base.

Den kostet ca 3500 i Sverige med base og koster sikkert minst det samme her. Syntes dette var ganske dyrt.

Hva mener dere om disse tingene og hva som faktiskt er nødvendig? Er det andre seter som passer til Emmaljungavognene som dere vet eller er det kun deres egne pluss dette?

Blir veldig glad for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror egentlig ikke jeg kan svare deg på det du spør om, men kan jo allikevel dele min erfaring. Vi hadde maxi cosi uten isofix til vår første. Hadde hele tiden tenkt til å kjøpe det, men behovet var aldri der. Vi tok ikke setet så ofte ut, og dessuten var det så lett å feste igjen i bilen. Hadde emmaljunga vogn og den gang passet det ikke på den. Vet ikke om det har kommet nye adaptere nå.

Vedrørende isofix så er det mulig det er "sikrere", men det vet jeg ikke. Vi kommer til å ha maxi cosi denne gangen også, så får vi se om vi kjøper til isofix eller ikke.

Skrevet

Vi har ikke isofix i bilen, dessverre, men vi har et Maxi cosi cabriofix-sete fra førstemann med Easybase. Dvs en base som isofix-basen, bare at den festet med bilens seler, ikke med isofix. Vi var utrolig godt fornøyde med dette setet, og skal selvsagt bruke det til nummer to også.

Jeg syntes det var helt fantastisk med base. Det blir mye inn og ut av bilen med bilsetet, og du tar ut setet på et par sekunder. Det tar mye(!) lengre tid å feste setet med bilbeltet hver gang, og dessuten er det noen biler som har setebelter som er så korte at det er bare såvidt at det går i det hele tatt. Og sist, men ikke minst - setet står mye mer stabilt i bilen i tilfelle et kræsj hvis du har base, ikke minst et sidekræsj. Sammenlign stabiliteten ved sidelengs bevegelse med det samme setet med base, og festet med kun seler - ikke tvil om at det er stor forskjell med Cabriofix, i alle fall!!!

Jeg vet ikke så mye om Emmaljungas bilstoler, men jeg husker at babysetet fikk skikkelig slakt i en test for en stund siden. Jeg ville ha sjekket det ut VELDIG grundig først.

Vi hadde ikke mulighet til å sette bilsetet på vogn forrige gang, og det var ikke et stort savn. Denne gangen har jeg kjøpt vogn med mulighet for å feste på MC cabriofix, så jeg kjøpte med adapter, men jeg vet ikke hvor mye jeg kommer til å bruke det. Uansett skal ikke barnet ligge så lenge i bilstolen pga ryggen (vårt bilsete kan ikke legges ned i ryggen, det er vel bare BeSafe sitt som kan det, og det setet veier veldig mye...), så det blir bare aktuelt ved veldig korte turer.

Det er ikke et enkelt valg, dette med bilsete! Jeg synes sikkerhet er nummer en, og brukervennlighet en god nummer to. I begge tilfeller er base en utrolig stor fordel, i mine øyne. Vel verdt de ekstra kronene, synes jeg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...