Let's hear it for the boys! Skrevet 20. oktober 2010 #1 Skrevet 20. oktober 2010 Når jeg nå blir student og går betraktelig ned i inntekt; hva vil lønne seg for oss? Samboerkontrakt eller ekteskap? Samboeren min har høy inntekt og betaler toppskatt. Vi har felles barn.
Gjest irismor Skrevet 20. oktober 2010 #2 Skrevet 20. oktober 2010 For å være helt ærlig så vill vel ekteskap ikke være så dumt. Hvis du har under en viss sum i året som inntekt og dere er gift vil han ende opp i skatteklasse 2 for dere har felles barn. Men hva summen er det må du sjekke opp hos skatteetaten.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. oktober 2010 #3 Skrevet 20. oktober 2010 i tillegg så gir det deg en stor fordel om han skulle dø
Let's hear it for the boys! Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter #4 Skrevet 20. oktober 2010 Nå har jeg snakket med skatteetaten og fått svar på det jeg lurte på om skatt, men hvor henvender jeg meg for resten? Altså forskjellen på ekteskap og samboerkontrakt? Har prøvd nav, men det var visst ikke riktig.
Gjest irismor Skrevet 20. oktober 2010 #5 Skrevet 20. oktober 2010 Forskjellen på ekteskap og samboerskap er skattefordelene. Og noen fordeler ved død, men er ikke helt sikker. Søk litt på nettet, ved at Hegnar har hatt en del artikler om dette i Kapital.
Kate77 Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 Dersom dere er gift har han forsørgeransvar for deg. Så vidt jeg vet kan dette føre til at du ikke får stipend. Var sånn før i allefall. Forøvrig har samboere arverett nå og kan sitte i uskiftet bo. Det har altså ikke så mye å si om han dør(økonomisk så klart) som noen påpeker her. Testamente kan nok forøvrig være lurt uansett.
Berta_78 Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 Døds-delen kan fikses ved testamente. Det er skattefordelen som utgjør forskjellen, og uten å være noen ekspert, tror jeg ganske sikkert at man i deres situasjon kommer skattemessig bedre ut av det ved ekteskap.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 hun får ikke testamentert til seg retten til enkepensjon
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 20. oktober 2010 #9 Skrevet 20. oktober 2010 trekker det tilbkake, ser at man får ettelattpensjon om man har felles barn uavhening av om man er gift. det er jo fint
Berta_78 Skrevet 20. oktober 2010 #10 Skrevet 20. oktober 2010 Oj, det har gått meg hus forbi! takk for info :-) Gjelder dette uavhengig av private forsikringer?
Berta_78 Skrevet 20. oktober 2010 #11 Skrevet 20. oktober 2010 Ah, posting uten å ha sett svaret ditt :-) Ok, da er jeg trygg likevel. Takk!
Let's hear it for the boys! Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter #12 Skrevet 20. oktober 2010 At jeg ikke får stipend?! Oh, great. Da går vel spinninga opp i vinninga, eller? Vi er egentlig veldig usikre. Skulle i utgangspunktet aldri gifte oss, men hvis vi får flere fordeler som gift så er det helt klart noe å vurdere. I tillegg er det jo noe i det at det kan føles tryggere for barna hvis vi er gift. Men det igjen står kanskje mer på hva vi lærer dem. Noen synspunkter her?
barbalib har to fine gutter Skrevet 20. oktober 2010 #13 Skrevet 20. oktober 2010 Men er det ikke fortsatt sånn at det er barna, og ikke mor, som arver mesteparten hvis man ikke er gift? Man kan jo bare testamentere bort en viss del av formuen til andre enn barna?
2søtesmåh Skrevet 20. oktober 2010 #14 Skrevet 20. oktober 2010 Han vil mest sannsynlig unngå toppskatt om dere gifter dere og dere kan lignes sammen:o) Da fordels alle inntekter, all formue og deles på to. Med ditto dobbelt bunnfradrag.
barbalib har to fine gutter Skrevet 20. oktober 2010 #15 Skrevet 20. oktober 2010 Tidligere var jeg i mot å institusjonalisere forholdet mitt gjennom ekteskap, men ser ikke den helt store forskjellen i ekteskap sammenlignet med samboerkontrakt. Det kommer jo an på hva man legger i det. Hvor bundet/forpliktet man føler seg, er vel individuelt, uavhengig av hva slags formell kontrakt man har. Ble dette et litt søkt svar?
Let's hear it for the boys! Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter #16 Skrevet 20. oktober 2010 Nei, jeg skjønner hva du mener Greia med oss er at vi har jo allerede "lovet" hverandre å være sammen til the end, eller i hvert fall FORSØKE så godt vi kan Og for å være ærlig så sliter jeg med å finne forskjellen på det vi har nå og ekteskap. Jeg tror egentlig handler om at vi begge liker å gå mot strømmen, og at jo flere bryllup vi er gjester i, jo mindre har vi lyst til å gifte oss. Hehe.
barbalib har to fine gutter Skrevet 20. oktober 2010 #17 Skrevet 20. oktober 2010 Skjønner Men jeg ville undersøkt hvem som arver mannen din hvis han dør. Hvis det er barna deres, kan det være overformynderi vil ha et ord med i laget hvis den dagen kommer.
Berta_78 Skrevet 20. oktober 2010 #18 Skrevet 20. oktober 2010 Ekteskap: Ved død arver barna 2/3, enken/enkemannen 1/3. Samboerskap: Man kan testamentere den samme tredelen til samboer som etterlatt ektefelle normalt ville fått. Uskiftet bo gjelder for begge, fra og med i sommer selv om jeg tror den favner litt videre for ektefelle enn samboer.
barbalib har to fine gutter Skrevet 20. oktober 2010 #19 Skrevet 20. oktober 2010 Ok, da har det altså kommet nye regler i sommer? Da faren min døde for syv år siden, arvet mamma 5/8. Vi skiftet ikke før hun giftet seg på nytt. Men hvis man som samboer kan velge å sitte i uskiftet bo, uten at barna kan komme med innvendinger, så er det kanskje ikke store forskjellen lenger, nei.
Gjest Skrevet 20. oktober 2010 #20 Skrevet 20. oktober 2010 Her i huset giftet vi oss da jeg var midt i studieløpet og for oss var det ikke særlig økonomisk smart. Her var opplegget at gubben har formue og siden vi ble lignet sammen som gifte, så ble formuen vår for stor til at jeg fikk omgjort lån til stipend ved beståtte eksamener. Tapte noen, litt for mange, tusen på det, synes jeg.
Verbena Skrevet 20. oktober 2010 #21 Skrevet 20. oktober 2010 Om samboeren din tjener over 31000kr i mnd så mister du forsørgerstipendet totalt siden dere har felles barn, uavhengig av om dere er gift eller ikke. Les mer her: http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Hvor-mye-kan-du-fa/Forsorgerstipend/ I tillegg kan du få redusert stipendet (eller miste det helt) om dere har formue over et gitt beløp. Det gjelder uavhengig av om det er din, hans eller felles formue så lenge dere bor sammen. Les mer her: http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/ Med andre ord vil den eneste forskjellen for dere slik som jeg ser det være skattefordelen dere får om dere gifter dere. Og det er jo fult mulig å gifte dere på tinghuset bare dere uten noe styr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå