mams1979+2små Skrevet 20. oktober 2010 #1 Skrevet 20. oktober 2010 Ser ut til at jeg må slutte å amme, og dette med morsmelkserstatning er nytt for meg.. Hvordan tilbereder dere det enklest? Tenker spesielt på når man er "på farten" og kanskje ikke har tilgang på vann..? Også lurer jeg på om det finnes en oversikt over hvor mye barnet bør få til hvert måltid? (jenta mi er 5 uker, og hu spiser til det er tomt uansett...) Er det så at de spiser sjeldnere når de får mme? Og hvordan er det med avføring? Jenta bæsja flere ganger om dagen når jeg amma, men siden jeg startet med mme (3 dager siden) så har hu ikke bæsja... Mye man skal lure på På forhånd takk om noen gidder å svare!
Løvinna30 Skrevet 20. oktober 2010 #2 Skrevet 20. oktober 2010 jeg å koke opp vann i vannkokern.. kjøle det ned, (i kjøleskap). Så heller jeg det over i en termos. Og i termos nr 2 har jeg kokt varmt vann. Så kan jeg "blande" til det blir passe tempratur. :-) Hjemme pleier jeg å måle opp vann i flaskene og sette de i kjøleskapet, så varme opp vannet i micro ... :-)
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 20. oktober 2010 #3 Skrevet 20. oktober 2010 Ville i allefall ikke anbefalt å sette varmt vann i kjøleskapet. Da ødelegger du kjøleskapet ditt for det må jobbe på spreng da det blir varmt inni der. Jeg har sluttet å koke vannet, men når jeg skal ut på tur måler jeg opp riktig mengde vann på flaska og tar med pulver i dispenser. varmer det i mikro der det er tilgang på det. Ellers tar jeg meg halvparten(han får 180ml nå så da har jeg i 90ml) kaldt vann på flaska og kokende varmt vann på en liten termos. Når småen skal ha mat og det ikke er tilgang på vann eller mikro, blander jeg da det varme vannet med det kalde(da blir temp passe) 50/50 også har jeg i pulveret. Ferdig:) ! kjempe lett! Lykke til!!
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 20. oktober 2010 #4 Skrevet 20. oktober 2010 Det står en oversikt på mme-pakkene(iallefall på NAN) hvor mye ca til hvert måltid. Dette er veiledende og det er babyen som skal bestemme hvor mye den vil ha. Nå er min 6,5mnd da.. Spiser til han er mett:) De spiser nok sjeldnere når de spiser mme ja. Dette metter MYE mer enn mm. Avføringen kommer nok litt sjeldnere i begynnelsen, men dette stabiliserer seg. Hvis ikke kan du prøve med litt malt eller svisker for å få i gang magen igjen:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 20. oktober 2010 #5 Skrevet 20. oktober 2010 Hjemme syntes jeg det var enklest å koke en stor porsjon vann, avkjøle og så helle over på en stor glassmugge som stod fast i kjøleskapet. Når snuppingsen da skulle ha flaske, helte jeg bare litt av det kokte vannet over i en tåteflaske, varmet opp til riktig temp i mikro, blandet i pulver og ristet. Ute på tur hadde jeg med en termos med varmt kokt vann, i tillegg til litt kaldt kokt vann på flaska- og blandet disse to til rett temp, før jeg helte i ferdig oppmålt pulver fra en sånn dispenser-sak. Se ellers her for generelle tips i forhold til bruk av MME, her er det mye nyttig info: http://www.dinbaby.com/forum/thread/140596484 http://www.dinbaby.com/forum/thread/140596423
mams1979+2små Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 20. oktober 2010 Tusen takk for svar alle sammen! Mye klokere nå
EgG Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg har alltid kokt opp 1L vann (nok til et døgn) også fyller jeg halvparten på termos og halvparten på tett mugge som står i skapet hvor jeg oppbevarer mmepulvret. Når vi er på farten har jeg en liten bag hvor jeg har ren flaske, en ferdigblandet nan (tilfelle jeg har glemt noe, søle etc) flaske med kokt kaldt vann, termosen med varmt vann og en boks ferdig oppmålt mmepulver. På nan-eska står det anbefalt mengde mat, men la heller barnet ditt "fortelle" hvor mye hun vil ha. Snuppa mi hadde avføring hver 2.dag med nan.
Hanna30 Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 Ser du har faatt gde raad naar det gjelder blanding,saa vil bare kommentere det med avföring. Med mme kan de faa forstoppelse, noe de ikke faar med mm, saa man bör passe paa at de har avföring iallefall hver annen dag, helst hver dag. Min faar steinhard bäsj om jeg ikke bruker ganske mye maltekstrakt i! Du kan pröve deg fram hvor mye maltekstrakt du bör ha i. Pröv med bittelitt först og ök paa til babyen har avföring hver dag. I Sverige bruker de prim i vet jeg, og i Tyskland melkesukker. Saa maa vel ikke nödvendigvis väre maltekstrakt, men iallefall noe som faar igang avföringen:)
Fifrildi Skrevet 21. oktober 2010 #9 Skrevet 21. oktober 2010 Hadde to flasker med kokt vann i kjøleskapet til enhver tid som da var kalde. Hjemme: Vannkoker der man kan velge å bare varme vannet opp til 40 grader. Er så deilig! Nå som jeg ikke lenger bruker kokt vann til henne og gir grøt der vannet skal være 50-60 grader er denne vannkokeren noe av det beste jeg har... På farta: En termos kokt kaldt vann. En termos kokt varmt vann. Blande til riktig temp, ha i pulver. Du kan ha ferdig oppmålt mengde med deg i feks et rent urinprøveglass eller i en boks laget for formålet fra feks Avent (denne har de på de fleste matbutikker). Jeg trodde det skulle være slitsomt, er enkelt som bare det - selv om man jo må drasse på ting. Før jeg kjøpte vannkokeren brukte jeg denne blandemetoden hjemme (bare at jeg da kokte opp vann for hvert måltid selvsagt og blandet med det kalde i kjøleskapet). Mengde: Jeg har alltid selvregulert mme da jeg fikk råd om dette. Bare husk at mme er tyngre fordøyelig enn mm så drøy to timer i det minste mellom måltidene. Malt/bæsj: Dette er det ikke alle barn som trenger. Kan gi diare, luft i magen etc så se det an. Kan hende at du bare trenger skifte mme-merke. Vi måtte bruke malt en drøy måned og så sluttet vi. De skal bæsje en gang for dagen på mme, så gjør de ikke det må du nesten teste malt. Malt fåes på de fleste matbutikker, start med å bare dyppe en teskje i malten og rør ut i vannet du lager mme med. Min har vært mme-barn siden hun var knappe to uker gammel. Og om du ikke har fått tips: Flaskeposten.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå