Gå til innhold

Når på dagen sover deres 4-5 mnd babyer - hvor og hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke helt til dette. Legger opp til langsoving fra ca 11.30 (oppe ca 07.30 og tar en halvtime i ni-tiden), men det fungerer dårlig :-) Blir fort bare 4-5 halvtimer per dag (også i vogn ute). Selv om går tur to timer, blir det gjere bare 2 x 30 minutter soving, resten våken - ugh. Lite "fri" for mor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Morgen ca kl 0600. Her soves det deretter fra ca 9 - 11. Da sover hun ute. Så er hun våken til ca kl 13.30 og så sover hun til ca kl 15. Enten inne eller ute hvis vi er på tur. Så har hun 20min lur rundt kl 18 før hun sovner for natta kl 20. Dette har blitt ganske stabilt, men våkner hun tidlig/sover dårlig kan alt bli litt forskjøvet. Hun legger seg likevel kl 20.

Skrevet

Min sover som regel ca.45 min i 12 tiden og ca. 30 min i 15 tiden. Men legger seg for kvelden rundt 18-19 da. Lite med "fritid" ja :) Han spiser fortsatt hver tredje time på natten, så den første duppen hans må jeg også sove hvis jeg skal fungere resten av dagen.

Skrevet

På en vanlig dag så ser det slik ut: Han sover lite, men ofte.. Og det funker her.. Blir litt lengre om vi triller, evt mindre om vi er på farten..

Mellom 7 og 9 sover han 30-40min en eller annen gang.

ca. 10.30-12tiden. Lengden kan variere..

2\3tiden, som regel 30min. Tidspunktet varierer..

Prøver å få han til å sove i halv 5tiden, siste dupp før senga, den er alt fra 20-40min..

Min sov lite om gangen når han var mindre, men lengden har økt av seg selv egentlig uten noe styr.. Var bare veldig ops på tid han ble trøtt, og om han våknet for tidlig, så fikk jeg han til å sove igjen. Selv om det ikke funker på de korte duppene på ettermiddagen, men jeg tror de blir lengre etterhvert.

Min sover i vogna på dagtid. Enten i gangen (eneste stedet i huset som er litt kaldt nå), eller ute.

Skrevet

Takk for fine svar. Håper det blir færre og litt lengre soveperioder etter hvert --- han blir jo så fort trøtt igjen.

Skrevet

Her er det ikke noe mønster i sovingen på dagtid i det hele tatt. Noen dager kan det bli 5 korte dupper på 20-30 minutter, mens andre dager er det 2 litt lengre dupper (han sover nå og det nærmer seg to timer snart!). Som oftest blir det 3 dupper der to er på ca 1 time og en på ca 40 min. Prøver å få til en liten dupp i 17-tiden, men det er ikke alltid det går. I vognen har han aldri villet sove, så hvis vi ikke er hjemme en dag blir det nesten ikke søvn, kun i bilen hvis vi er ute og kjører. Kan få til korte dupper i vognen hvis vi triller og han er veeeldig trøtt, men ikke mer enn ca 20 minutter. Han sover heller aldri i fanget vårt lengre.

Jeg merket at det ble veldig vanskelig å få han til å sove lengre økter like før og når han fikk tennene sine. Kan det være det som står på hos din?

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Min våkner ca 07.30-08.00. Han varierer mellom å sove 3 lurer på 1-2 timer eller 4 på ca 1 time. Det har hendt et par ganger at han har sovet 2 lange lurer i stedet. Han er sjeldent våken mer enn 1,5 time. Han legges ca kl 19.00.

Skrevet

Ja, lurer litt på om det også kan være tenner på gang, han klør mye i gommene.

Skrevet

frøkna mi på snart 5 mnd vekkes kl 09.00 om morgenen,legges ut i vogn kl 11.00. sover ca 3 timer.Legges igjen i 16-16.30 tida,og sover da til kl 18.00. Legger seg til natten 20.00-20.30.da er det rolig til hun vekkes igjen om morgenen:-)

Skrevet

Her står vi opp i halv 8 - 8 tiden, også legger han seg i halv 10 tiden og da tar han seg en langdupp, til i 12 tiden som regel. Noen ganger kortere og andre ganger lengere. Så legger han seg i 14.00 tiden igjen og sover en times tid, og en liten halvtime i halv 5 tiden :)

Dette er det han selv som har innført, jeg har bare lagt han når han har vært trøtt også ammer jeg han like før han skal legge seg i halv ti tiden selv om det ikke er mattid før en time senere slik at han kan sove en lang dupp da :)

Skrevet

Og han legger seg for natten ca 18.45 :)

Skrevet

Har du prøvd å trille / vugge vogna litt før du vet han våkner og på den måten forlenge lurene? Her funker det faktisk også ofte (ikke alltid) å gjøre det idet han våkner og skriker. Kan forlenge lurene mye slik! Utrolig slitsomt med så korte dupper! Mini på 5 mndr blir skikkelig i ulage og er sur helt til neste hvil hvis han sover så kort. Og så blir det jo som du sier lite pauser for deg. Til vanlig soves det her 2 lurer på 1-2 timer og 1 kort lur på 20-30 minutter i 17-18 tida. Står opp kl 7-8 og legger seg ofte i 20-tida.

Skrevet

Ja, som Helann og lillebror sier: Vugge/trille vogna så snart du ser dyna beveger seg ;) Trill gjerne over dørstokken, det funker her. Ellers, så er det slik at de gjerne har en søvnfase på ca 30 min, så går søvnen opp i en lettere fase, og de våkner gjerne - selv om de skulle sovet mer.

Slik er det her i huset også. Tidligere skulle han kun sove i armene. Dette har bedret seg nå, han kan legge seg og sove i vogna, men våkner da etter 30 minutt da ingen bysser. I armene kan han sove et par timer. Han sover inne om det ikke et turtrilling.

Alle disse korte lurene, gjør at han blir fort trøtt igjen, og han er en sint liten sak når han er trøtt. Han varer nesten på slaget 1 time etter lurene sine, da må det soves igjen. Sper man i en god dose lakenskrekk, så har man det gående.

Meeen, nå tror jeg på en løsning på denne oppvåkningen hvert 30. minutt. I posten i dag fikk jeg en kjekk blå sak fra Uniten. Den heter Dream- mover, og omtales som en automatisk vugge på norsk. Det er en plate man kan sette vogna på, som står og beveger seg fram og tilbake :)

Da har mor frie hender til både husvask og soving, uten angst for at poden skal våne opp hvert 30. minutt. Jeg må si jeg har skyhøye forventninger, og håper den funker. - Enver mor burde i tilfelle gå til anskaffelse av en slik sak.

Så venter spent på morgendagen, så får man se :)

Skrevet

Lillemann her er i seng til kvart over seks,halv syv. Og da er det opp i seks syv tida på morgenen. Altså 12 timer ca (får mat 3 ganger i løpet av kvelden/natta) Så er det en dupp rundt 9,så 12,så 15.00 og kanskje en i fem tida. Har lagt merke til at om jeg "lurer" han til å sove lengere enn når han våkner av seg selv med å rugge i vogna ol så blir ikke nattesøvnen så bra så har slutta med det.

Mener å ha lest et sted at babyer i denne alderen har behov for ca 15 timers søvn i døgnet. Det varierer jo selvsagt fra baby til baby.

Men stemmer ganske bra på min gutt.

Skrevet

Ja, har prøvd rugging, uten hjelp. Våkningen skjer jo når vi er ute og går tur i 1-2 timer. Noen ganger sover han 5 minutt eller 10 minutt ekstra, andre ganger er det ikke snakk om. Har begynt med grøt formiddag noen dasger, og det virker som han sover litt bedre på midtluren, da jeg går tur. Håper det bedrer seg etter hvert.

Skrevet

Høres spennende ut - hvor bestiller man ? :-)

Skrevet

Mini sover forresten ca 11 timer netto på natta (2 mat), så der skal jeg ikke klage :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...