Gå til innhold

Er det lov å være såå skuffet??? Gjelder forlovelsesring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære fridde til meg i annledningen vår to års dag... Vi har nett kjøpt hus sammen og fått barn.

Ringen jeg fikk i begynnelsen av oktober når han fridde synnes jeg var fin. men da han sa at han kjøpte heller denne enn en diamantring som lå ved siden for diamantene var så små-. da jeg spurde hva sten dette var så viste han ikke... han tippet det var krystall eller noe slikt..det gav en liten bismak og når alle ville se den nye forlovelsesringen min som familie og venner turde jeg ikke si noe om hvilken sten det var. alle anntok jo at det var en stor diamant. For han er ikke så fattig han typen min. kun søstera mi som var så imponert av ringen min og sa att alle andre får bare små små siamanter men din er jo bare nydelig.. så kunne jeg ikke la være og si at det ikke var diamant. det hadde vært og lyve. men jeg var nå fortsatt vell fornøyd med ringen min...

han har ikke noe ring til seg selv og jeg fåreslo i går kveld at vi kunne gå og finne en ring til ham også... men han sier han aldri har hørt om at mannen går med ring når en bare er forlovet... det er kvinnen som skal ha en ring å gå og vise på. Om han hadde hatt en ring sier han, så er det ingen som hadde sett det på ham alikevel... og han ville ikke gå og kjøpe en ring til seg selv heller for 6-700 kr med ett tonefall på at det var myyye penger for bare å ha en forlovelsesring..... da spurde jeg om det var det han hadde brukt på ringen min og han svarte 700... Hjertet mitt sank.. Ikke at prisen skal ha så mye å si.. han sa selv

jeg hadde kjøpt gave til ham for samme annledningen som kostet 1200 kr.. og det er jeg som har dårlig råd nå.. ikke ham. derigjen sier han at han kjøpte ringen i vår..

bare tenker på når vi var og handlet bursdagsgave til han...før det igjen.. han fikk barbermaskin til over 2500 kr.. han var selv med og velge ut.. jeg vet ikke hva han brukte på min bursdagsgave og har heller ikke tenkt å finne det ut...

jeg sitter nå hvertfall her nå og skriver for å høre fra dere... har jeg rett til å være så skuffet?? jeg er såååå skuffet at jeg ikke får sakt det engang.. Føler at han ikke kan ta meg så seriøst når jeg vet han pleier bruke mer enn 700 når han skal kjøpe en bukse til seg selv... Har bare lyst å drite i å være forlovet.. for det hele har vært litt min ide alikevel føler jeg.. når han har omtalt meg som kona si. har jeg foreksmpel sakt at ja.. vi må nå først forlove oss...... har ikke ringen på meg nå.. det hele har en stor bismak...

Fortsetter under...

Skrevet

Hele dette diamantstyret er jo ikke en norsk tradisjon i det hele tatt, men noe som tydeligvis kommer sigende fra Usa og England. Jeg, som mannen din, ser ikke helt hvorfor man skal bruke en månedslønn på en diamantring. Du har fått en ring. Forlovelsen er løftet mellom dere to. Ringen, eller egentlig de glatte gullringene her til lands, er bare det synlige symbolet på lovnaden.

Når det er sagt, så kunne han jo heller ha kjøpt en pen ring med en liten, ekte stein i, siden det var det du ønsket deg. Du og han har tydeligvis helt forskjellige tanker om dette emnet, og det har dere kanskje ikke snakket om? Han har ihvertfall ikke levd opp til dine forventninger. Men om det er han som ikke strekker til eller dine forventninger som er for høye kan dere egentlig bare finne ut av ved å snakke sammen.

Skrevet

Fortsår jeg deg rett nå: Du likte ringen da du fikk den, men da stentype og pris ikke svarte til forventningene så likte du den ikke likevel og du skammer deg over å bruke ringen.

Nei, jeg synes ikke du har rett til å være skuffet. Du er forlovet og skal en gang gifte deg med den mannen du elsker. Du har faktisk fått det beste og da synes jeg ikke du skal sette en pris, i kroner og øre, på det.

Han har valgt ut en ring, han har fridd til deg og det synes jeg du burde bære med stolthet!

Skrevet

Ja, det er lov! Hadde jeg også vært! Snakk sammen, og bytt ringen!

Skrevet

Jo jeg synes det er litt lov til å være skuffet. Men jeg skjønner godt at han ikke "gidder" å bruke så mye penger på en forlovelsesring også. Men jeg ville også heller hatt en liten stein, eller ingen stein fremfor en glasstein som ring. Men men. Bruk heller ringen din og skift snart ut til gifteringer.

Skrevet

hmm..skjønner litt mer nå som jeg leste hele innlegget. Er så morgentrøtt og fikk bare med meg at ringen ikke var ekte diamant....uansett er det vel ingen krise, men når du sier han er av typen som bruker 700 på en bukse skjønner jeg deg. Du får si ifra. (anonym over her)

Annonse

Skrevet

700 for en ring? Ja det var lite. De to siste ringene jeg fikk av min mann koster 12-15 tusen kroner.

Enig at det diamanthystetiet er en amerikansk uting.

Men på den annen side så ser man lett hvor "kjip" en mann er eller ikke er på ringen. Og man speiler gjerne sin egen verdi i ringen man får.

Men når det er sagt så tror jeg det sier lite om hvor mye en mann elsker dama og hvor snill han er. Min er ikke så snill alltid. Men gir dyre gaver.

Skrevet

Det er da ikke ringen som er det viktige! Når det er sagt, så er det likevel sånn at når du er skuffet så er du det.

Jeg synes du skal tenke godt gjennom hvor lenge du tror et giftemål mellom dere to kommer til å vare og hvor godt det kommer til å fungere når dere allerede nå har så¨forskjellige oppfatninger om ting og forventininger til ting. Dette er jo ikke bare den ene ringen heller, du nevner jo i fleng.

Dere er i mine øyne langt fra å være klare til bryllup! Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å stresse ned med all planleggingen, tatt livet litt med ro og tenkt at det viktige er at dere har et godt liv sammen og finner ut av det. Det er mye som bør være gjennompratet før man gifter seg, blant annet må man være sikker på at man vet hva den andre ønsker og forventer av samlivet, hvordan økonomien skal være og så videre. Og ikke glem heller, den banale greia om at menn er fra Mars og kvinner fra Venus, hi hi, det er rett og slett ikke alltid vi snakker samme språk, engang! Lykke til!

Skrevet

Har mye å gjøre med det han sa i går. han vil ikke ha en ring selv og hans holdninger i forhold til det å forlove seg... for meg er det noe veldig spesielt og viktig.. for ham ser jeg jo nå at det ikke var noe spesielt. når han kommer med fraser som det er jo bare en forlovelse. det jeg heller tenker nå at en ring får være en ring. det er forlovelsen som har en bismak...ikke ringen i den forstand. vi har ett godt forhold og alt det der og jeg fåreslo bare at han også skal ha en ring. skal det vise på bare meg da? og ikke han? og jo jeg liker ringen fortsatt!!! det er en fin ring!

og så ligger det noe der... at når forholdet var helt ferskt gav han meg en riktig riktig fin klokke til min bursdag... den første gaven jeg fikk,, mange tusen kr kostet den.. han ville ha meg>> han strekte seg litt lenger.. nå har jeg ikke lenger den følelsen.. han strekker seg ikke etter meg. Tar meg mer for gitt... det er det som gir bismak.. når du har gått gravid og fått barn og blitt seriøs så er en ikke intressang lenger. og kontrasten er der. klokka fra tidlig i forholdet beviser det!

Da vil jeg heller lavære og være forlovet-. for det er ett løfte om å gifte seg. ikke bare en ring på fingen men en holdning om at det er noe spesielt som knytter en enda tettere sammen- Det er ikke noe jeg tar lett på. desto mer skuffet når jeg finner ut gjennom hans ord at han tar lett på det. og derfor resulterte det i en mindre dyr ring også. vurderer å bare gå tilbake til å være samboere igjen. for dette ble for meg helt feil...

Skrevet

Men han tenker vel som meg, at en forlovelsesring er en "midlertidig" ring, og at det er gifteringen som virkelig teller.

Da får du være med å ta ut ring, slik at du får den stenen og den prisklassen du ønkser.

I "gamle dager" var det heller ikke vanlig at mannen gikk med forlovelsesring. Mine far ga mamma en ring da de3 forlovet seg, men bar ingne selv. Ikke før de giftet seg.

Skrevet

Jeg tror du fokuserer heeeelt feil...Hvis min kjære, kjære darling og supersnusk hadde gitt meg om så en ring av sukker, ville jeg elsket den over alt og båret den med stolthet! Den ville vært spesiell for meg fordi HAN gav den!

Skrevet

Ja, du har lov til å være skuffet. En diamantring er jo en slags investering også, diamanter taper seg ikke i pris. Den ringen du har fått vil heller ikke holde seg like bra som en diamantring. Jeg har fått tre diamantringer av min mann, den første hadde en ganske liten diamant i, men han mente jeg heller skulle ha det enn en med en stor cubic zirkona i.

Når man får en diamantring som forlovelsesring kan man fint bruke den etter at man er gift også, sammen med gifteringen.

Skrevet

Min ring er nok ganske billig, men jeg elsker den. Jeg pekte den ut selv fordi det var den som passet meg best. Jeg er ikke noen "stor diamant"-jente. Men det er klart, hvis han ikke egentlig ser på det som noe særlig viktig å være forlovet skjønner jeg at litt at betydningen i ringen forsvinner. Det var ikke tvil engang at min mann ville ha ring, og han ventet utolmodig til vi hadde råd til å kjøpe en til han også. Tror det er det normale, at mannen også går med ring.

Du burde kanskje snakke med han om hva han mener om giftemål nå. Ikke bare kjøre gjennom at du vil det - som det kan virke som om du gjorde med forlovelse. Kanskje han ikke bryr seg om det heller? Da er det jo like greit å bare stoppe nå med videre planer. Kanskje dere kan fungere videre som "bare" samboere?

Annonse

Skrevet

Ja, du har lov til å være skuffet. En diamantring er jo en slags investering også, diamanter taper seg ikke i pris. Den ringen du har fått vil heller ikke holde seg like bra som en diamantring. Jeg har fått tre diamantringer av min mann, den første hadde en ganske liten diamant i, men han mente jeg heller skulle ha det enn en med en stor cubic zirkona i.

Når man får en diamantring som forlovelsesring kan man fint bruke den etter at man er gift også, sammen med gifteringen.

Skrevet

Jeg er enig med din kjære i at ringforlovelse i dag har liten verdi. Jeg synes det er noe tull, noe for de yngste. Om man er samboer med eller uten ring har jo ingen verdens ting å si. Noe annet om en av dere har fridd og den andre har sagt ja og dere faktisk skal gifte dere innen rimelig tid.

Skrevet

Alle stener har forskjellig symbolikk. Det er en myte at diamanten er den beste stenen! Det er ikke alle som passer å gå med diamant.

Selv ville jeg mye heller ha en safir eller en meteorsten! Krystaller er vidunderlige, og det fins mange som er mye mer spennende enn diamant!

Tenk over hvor overfladisk tilnærming du har til det hele...det handler ikke om kjærlighet for deg, men om status...du har ikke på deg ringen, det syns jeg er sårende oppførsel.

Finn ut hvilken krystall det er og les deg opp om symbolikken til denne. Kanskje det hele får en annen menin for deg da...

Lykke til med å tilegne deg litt livsvisdom og dannelse

:-)

Skrevet

helt enig...

Det burde ikke ha noe å si hvor mye en ring koster.. når min samboer fridde til meg,sø var jo jeg så rørt, glad og ikke mins verdens lykkligeste.. Har aldri tenkt over hvor mye ringen koster en gang, er jo IKKE intressant en gang... er jo ikke ringen jeg skal elske, det er jo han...:)

Skrevet

vist det har noen betydnig så er det en cubic zirkona som er i ringen. vet ikke noe om noe symbolik.

leser du gjennom en gang til skjønner du kansje at det egentlig ikke handler så mye om ringen men holdningen.... ellers takk for svar! :)

Skrevet

Jeg skjønner du er skuffet. Selvfølgelig har du lov til å være det. Når jeg forlovet meg var vi begge enige om å ikke ha ring. Det viktigste var at vi skulle gifte oss. Vi hadde ikke fokus på forlovelse. Det gikk ca 9 mnd til vi bestemte oss for å gifte oss til vi faktisk gjorde det. Og jeg syntes det var dumt å bruke penger på en ring så kort tid. Må sies at jeg heller ikke hadde god råd på den tiden. Var student.

Mannen din er kanskje vant med å bruke mye penger på seg selv. Enenste måten er at du må snakke med han. Jeg hadde det litt sånn som deg i mange år i begynnelsen. Jeg tjente dobbelt så lite som min mann, og var vant til å bruke lite penger på megselv. Og vi fikk barn, og jeg prioriterte at barna fikk skikkelig tøy. Mange ganger var jeg misfornøyd, men sa ikke noe. Han selv kjøpte genser til 2500, bukser til 700. Jeg gikk i det samme jeg hadde brukt i 10 år. Jeg var flau på mine vegne, og kunne ikke skjønne at han også var det. Men etterhvert, klarte jeg å komme over det. Nå tjener jeg også ganske greit, etter utdannelsen

Håper det ordner seg for deg. Det kan hende det kan hjelpe at du snakker med han. Men hvordan han reagerer kommer an på hvordan han er. Jeg kjenner han ikke.

Skrevet

er enig med 09.20.

Min ring her ingen diamanter.Skal bruke den som giftering når vi gifter oss.hadde han gitt meg en helt vanlig ring hadde jeg også bæret den med stolthet!!Viser jo bare at han er utrolig glad i deg og øssker og gifte seg med deg.Ikke hva mye ringer koster..

Syns ikke du er den rette for han.Reagere så kraftig.Presestere å ta av ringen fordi den ikke er så dyr som du vil ha og ingen diamanter.Blir kvalm av sånne personer som deg.Er ikke alltid det matrale som tenker.

Du får jo være med å bestemme hvordan gifteringen din skal se ut.Kan du ikke kjørpe deg en ring da til 10000; så blir du sikkert fornøyd.

Det at mannen ikke vil gå med ring syns jeg er både og. Kommer helt ann på hva han jobber med. Min mann er annleggsarbeider og v\vi var veldig tvil om han skulle gå med ring.Er jo fare for at han kan hekte seg fast i noe å miste fingeren.Har nå ring på å den bærer vi begge med stolthet.Uten diamanter.

Kan han ikke ha det i ett halskjede?

Skrevet

Jeg beklager, men klarer ikke helt å skjønne at det er holdningen hans som er problemet ved å lese innlegget på nytt. Du har klart å ramse opp priser på forskjellige gaver til sammenligning, og der har du mistet meg.

Skrevet

Forlovelse er en foreldet, kvinneundertrykkende tradisjon som ikke dreier seg om mannens følelser, men om hans rettigheter. Kvinna bærer dringen, mannen gjør det ikke: det handler bare om å sette sitt bumerke på ei dame så ingen andre skal snuse på henne.

Det er siste vemmelige levning av arrangerte ekteskap i Norge, og jeg syns hele ritualet er fjollete. Jeg er vokst opp med at dette betyr null og niks, og om en kjæreste skulle ha meg til å bruke penger på å bekrefte denne tradisjonen, ville jeg ha hatt vondt for å holde meg alvorlig.

Kjæresten din skal virkelig ha honnør for at han praver å ta deg alvorlig, når det er åpenbart at han er vokst opp med helt andre verdier enn deg. Når det så til slutt blir en diskusjon om en barbermaskin til 2500 kroner kontra en ring til 700 og hvem som får mest eller minst, da er jo hele elementet av romantikk borte, og det går over til et slags prissystem der man klistrer en verdi også på partnerens følelser via innkjøpene hans. Beklager, men denne "bekymringen" syns jeg det er umodent å bruke krefter på.

Skrevet

09.54 igjen her...:

La meg si det slik:

Jeg forstår faktisk situasjonen, og at du føler det du føler, men det virker som innlegget handler og penger og ikke holdning. Jeg hadde faktisk reagert som deg, minus prissammenligningene.

Det ser ikke ut til at han bryr seg om hva du ønsker, og det er noe jeg hadde kommet til å reagert på.

Jeg syns du skal forklare ham at du er såret fordi han ikke forstår hva dette betyr noe for han, og at da du så holdningen hans til hele ring-opplegget ble det av mindre betydning for deg også, i en slik grad at du ikke vil gå med ringen.

Jeg beklager hvis du fikk inntrykk av at jeg kritiserte deg for kraftig, det hjalp å lese innlegget et par ganger, men det virket faktisk som om du ikke ville gå med ringen fordi du var redd for hva familie og venner ville syns hvis de fikk vite at det ikke var en ekte diamant :-)

Det er vel ikke ringen som er saken her, da? Men at mannen din og du ikke er helt på bølgelengde hva romantikk angår.

Håper du får oppleve det du ønsker her i livet.

Skrevet

Se filmen "Blood Diamonds", så tenker jeg du blir glad for at det ikke er en diamant likevel.

Skrevet

Ja, du har absolutt lov til å være skuffet. Ikke fordi en forlovelsesring må koste en formue, men pga hans holdning til det.

Når det skal være sagt, så fikk jeg en forlovelsesring av min mann når han fridde. Denne kjøpte han i USA, og vi måtte taksere den her pga forsikring så fikk vite ca prisen, 15.000 kr. Men greia er at vi giftet oss jo et år senere, og jeg bruker ALDRI min forlovelsesring. Den er i hvitt gull med diamant, og min giftering er i "vanlig" gull. Derfor passer de ikke sammen. Så tenker nå at forlovelsesringen var litt bortkastede penger.

Så mitt råd til deg er at du blir med når dere skal plukke ut gifteringer. Det er tross alt den ringen du forhåpentligvis skal gå med hver dag resten av livet.

Et lite tips når det kommer til at mannen din ikke vil ha forlovelsesring. Jeg kjøpte ring til mannen min etter forlovelsen, og da gjorde vi slik at det ble samme ringen som han skulle bruke som giftering. Det var det eneste han hadde lyst på, så kanskje du kan foreslå det for mannen din? Men husk at dere må tenke på at det finnes en lignende til deg også da, sånn at dere kan kjøpe den når bryllupet nærmer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...