Gå til innhold

Metformin og KVALME?!

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd metformin,og ble bare drit kvalm hver eneste dag. Alt som kom ned kom opp, derfor sluttet jeg på det.

Jeg har også prøvd pergotime, og har aldri hørt om at folk får så vondt i eggstokkene at de må innlegges på sykehuset(som jeg måtte)

så jeg lurer på om det bare er meg som opplever dette eller om det er noen andre som sliter med det samme...?!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142457972-metformin-og-kvalme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av metformin blir man ofte kvalm, derfor er det viktig å ta den minste dosen og helst sammen med et måltid. For all del ikke ta mer før kvalmen forsvinner.

Dette er en bivirkning og det kan ta lang tid før det forsvinner, jeg var leeenge kvalm men er glad jeg holdt det ut og fikk tatt det i noen år.

Pergo funket null for min del, men det er mulig at du er den som reagerer veldig sensitiv på medisin og får bivirkningene kun de færreste får.

Ja, kvalm (og alle slags mage-plager) med Metformin lenge, lenge. Brukte hvertfall seks måneder på å komme opp i 2000mg. Men nå har jeg gått på det i flere år og plages minimalt. Måtte være når jeg har en høykarbo-orgie, men selv det tåler jeg stort sett godt etterhvert.

Jeg fikk forøvrig ingen fysiske bivirkninger av pergo, men vanvittige psykiske. Har aldri vært så nitrist i hele mitt liv, trodde aldri jeg skulle bli glad igjen. Men det ble jeg:) Gravid ble jeg også til slutt, enda jeg ikke trodde det kom til å skje heller...

Poenget mitt var egentlig at man tydligvis har ganske ulike opplevelser med disse medisinene vi går på.

Jeg har gått på Megformin siden august i fjor men nå i september fikk jeg utskrevet en mye høyere dose (skal opp i 2500 mg/dag) og sliter skikkelig..

Er kvalm hver dag og det er etter den seneste økningen, nå tar jeg 2 1/2 tablett om dagen og det føles i meste laget (skal jo opp i tre en gang...). Hvis jeg i tillegg spiser mat med for høyt sukker- og fettinnhold slår det ut magen direkt, masse diaré og vondt i magen da... Og kvalmen blir selvsagt ennå verre.. Men det tenker jeg må jo være ett tegn på at det faktisk virker..

Men det som ennå verre er, at jeg har fått masse matallergier etter jeg begynte med det... Har i over ti år vært laktosintolerant, men har helt fint klart å drikke laktoseredusert eller laktosefri melk, spise youghurt, ost og smør og til viss grad creme fraiche i laget mat m m... Nå går ikke det i det hele tatt, kan ikke ens ha litt laktosefri melk i morgenkaffen min - grrr ;) Så her har det blitt veldig alternativ matlagning, vi bruker kokosmelk, havremelk og rismelk og spiser generelt ganske lite karbo... Funker ganske bra likevel....

Håper jo selvfølgelig at dette gir utslag på vekten også... Trener som en gal i tillegg - danser Zumba to ganger i uken og har to Aerobicpass med styrketrening hver uke... Har tatt av 3 kg - går jo dritsakte!!

Har også prøvd Pergo, fikk eggløsning av den doble kuren men ble ikke gravid... Men vi håper at med litt til vektnedgang så skal det gå... Prøver det før vi går igang med prøverør som vi har fått løfte om hvis det vi ikke blir gravide innen det neste halve året...

Masse babydryss til oss alle!

Hei

min erfaring er at kroppen gir beskjed hvor mye metformin den tåler. Jeg prøvde å komme meg fra 1500mg til 2000mg men det ville ikke kroppen ha noe som helst av.

Etter jeg gikk ned 30 kilo på litt over et år, reduserte jeg dosen til 1000, for korppen ble 1500mg for mye.

Nå tar jeg det ikke lengre pga magesår, jeg har vært plaget med kvalme pga dette siden januar i år, orker ikke ta noe som kan gjøre meg dårlig.

Ang laktose intolerans, min mann har mest sannsynelig dette og har da aldri gått på metformin.

Men det har blitt mye værre nå, vi tror det er pga alderen.

han tåler ikke laktose fri melk, soya melk, havremelk eller rismelk (så det er nok noen andre allergier med i bildet her)

Jeg baker nå alt brød selv, lager maten selv og passer nøye på at han holder seg unna produkter som kan inneholde melk/ost/smør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...