Gå til innhold

Hva slags hund har du, eller har du hatt? Og kan du nevne positivt og negativt ved den rasen

Anbefalte innlegg

Rottweiler uten tvil;) Fantastiske familiehunder og vakthund. Den er ekstremt smart og har et fantastisk gemytt. Kan være farlig om den havner hos feil eiger (men det gjelder de fleste raser). Jeg er vokst opp med Rottweiler, supersnille mot barn og veldig opptatt av og passe på barn.

Den liker mosjon så husker vi gikk lange turer. Har også fått rottwailer nå som voksen med 2 små barn. Han er ekstremt tolmodig med mine små og springer alltid etter dem for og passe på de. Er en god vakthund, men er også ekstremt kjærlig og snill. Vi går en del tur med han, så han er rolig inne.

Når ungene er på overnatting hos besteforeldrene så går hunden rundt og leiter etter dem og han har et sørgelig uttrykk i øynene sine. Ellers er han snill med andre dyr også andre hunder. Er vi på tur og det kommer knurrende eller bjeffende hunder i mot oss så stiller han seg forran oss, men han verken "hisser seg opp" eller bjeffer.Han bare står der for og passe på oss!

Fantastisk hund;)

Fortsetter under...

Da jeg var mindre hadde vi en border collie blandet med belgsik fårehund og det var den roligste hunden jeg noen gang har møtt, hun bare lå på stuegulvet. Hvis vi ville kose så koste vi, ville vi leke så lekte vi, gikk på turer ellers så var hun en utrolig rolig hund. Men vi måtte desverre gi henne bort fordi pappa ble alvorlig syk. Da jeg flyttet sammen med mannen min hadde den gamle tispa vår fått valper. Vi kjøpte en av valpene som nå er 7 mnd gammel. Og gjett hva?Den er like rolig, og vet du hvorfor? Fordi det det kommer helt an på hva den er vant med fra han er liten. Hadde vi tatt den mye på tur og lekt med han hele tiden så hadde den vært utrolig mye jobb, ja. Men det kommer helt ann på hvordan den blir oppdratt. Begge svigerinnene mine har rein rasa border collie og de er ikke så fæle de heller. I tillegg til en border collie (som lissom er så kjempe aktiv at mange må på omplassering) Så har hun tre små barn i alderen 2-5 år, og det funker utrolig bra.

Ja det er noen av den rasen som er helt ekstreme, men det kan vi ikke gjøre noe med. Og da det gjelder at mange hunder blir omplassert, det er vel fordi de som kjøper hund ikke er klar over alt det innebærer å ha en hund, eller at de har kjøpt en rase som ikke passer deres livsstil?

Vår hund ligger i sofaenmed oss og ser på tv, ligger i 2 seteren hvis jeg sovner på 3 seteren, han er VELDIG gjerne med på tur og elsker å leke.. Grunnen til at disse rasene er sånn er jo fordi de er jeterhunder, men hvis du bruker en time om dagen på hodetrim på de, lærer de trink, gå fint i bånd osv, så er de ikke ille i det hele tatt.. Jeg ville aldri hatt en annen rase om jeg kunne valgt om igjen. (+at de er utrolig smarte)

Min mening, men kjenner flere som synes akkuratt det sammen som meg=)

Føler at jeg blir litt forbanna da du sier sånt om Border Collie rasen, at hunden er understimulert? Bullthit... Og ja den leker fantastisk med seg selv, di den en ball, en flaske, et tyggebein eller hva det måtte være du lar hunden leke med, så springer den rundt på gulve og leker selv... Har du i det hele tatt vært borti en border før eller? Virker ikke sånn!

Annonse

Det viktigste når du skal kjøpe hund er å finne en du kan fylle behovene til. Les om rasen på NKK og på raseklubbens side, snakk gjerne med folk som har erfaring med rasen. Canis' rasevelger må du ikke stole på, den stemmer sjelden!!

Selv har jeg hatt en australsk gjeterhund. En flott hund, men krever utrolig mye aktivitet, ikke bare tur, men også mental trening - helst mest mental trening. De blir stressa og ulykkelige av å mangle nok utfordringer, bli brukt som de er avlet til. De har mye pels og krever mye pelsstell.

Labrador har jeg også hatt. Hadde selv en hanhund, vokst opp med tisper. Som jeg husker er tispene enklere, iallefall enn hanhunden jeg hadde. Han ble også brukt mye mentalt for jeg mener at ALLE raser trenger mer enn bare fysisk tur. De trenger utfordringer og man må finne det som passer sin rase. Jeg valgte å konkurrere i lydighet med min, gikk også endel spor. Han var en utrolig super hund, bortsett fra sterke instinkter som gjorde at han tok seg småturer på egenhånd når vi gikk i skogen.

Dessverre var han plaget med allergi, noe som har blitt mer og mer belastende for rasen og jeg valgte å avlive ham nå i mai - min verste opplevelse noensinne. Sliter ennå med samvittigheten og savnet, han var så utrolig mye for meg.

Nå har vi kun igjen en boxerhann. Han er utrolig enkel, krever ikke mye. Litt hodebry daglig, tisseturer og ellers gode turer på helga så er han fornøyd. Han får være med å kjøre bil overalt og han elsker det. Han er barnas største lekekamerat, men kan bli litt voldsom - men dette kan trenes vekk. En boxer er kjent for å være "valp og litt gal" hele livet, men det betyr ikke at man ikke kan lære dem til å være "gale" på en ok måte :) En super rase hvis man legger arbeid i basisregler når det gjelder oppførsel :)

Lykke til med valg, har du noen favoritter da? Husk endelig på å ikke bare gå etter utseendet, se først og fremst på hva rasen er avlet for, hva bruksegeneskaper som ligger der, instinkter, hva raseklubben sier. Hjelper ikke med en pen og søt hund som ikke fungerer i hverdagen! :)

Jeg har hatt en schæfertispe, verdens herligste hund! Men anbefaler ingen som ikke har satt seg skikkelig inn hva rasen krever å få seg en schæferhund, det er veldig mye jobb å få den hunden man ønsker seg. Og utrolig trist når man finner ut at hunden har HD og blir syk og må avlives, slik som hos oss.. :( Er over et år siden nå, og det går ikke en eneste dag uten at jeg tenker på henne, savner henne, men kommer til bli lenge til jeg eventuelt får meg en ny hund!

Jeg vil anbefale adopsjon fra dyrebeskyttelsen! Der er et mange hunder som trenger et godt hjem. Det å kunne hjelpe dyr som ikke har hatt det bra er en fin ting å gjøre :) Tenk at nettopp du kan gi et liv en ny sjans :)

Hunden har som regel vært i "fosterhjem" og de kan fortelle masse om den. Vaner, uvaner, går den greit med barn, andre hunder/dyr osv. Går du for en voksen hund så vet du hva du får :) Pluss at du da hjelper til med å lage en ny plass i et fosterhjem til en hund som trenger det. Som regel må du betale for hunden og da følger det med en liten startpakke og hunden er helsesjekket, chippet og vaksinert.

Jeg er mest vant til blandingshunder og har veldig gode erfaring med de. Der har naturen gått sin gang :) Men synes du fikk et veldig godt råd fra anno over her med å finne ut om hunden og velge en hund som du kan oppfylle behovene til.

Lykke til!

Hilsen ei i dyrebeskyttelsen som ønsker at flere adopterte

Engelsk Staffordshire.

Nannydog, og meget god vakthund som beskytter seg selv og familien. små barn bør ikke gå tur alene fordi den har et beskytterinnstinkt og kan være litt aggressiv ovenfor andre hunder pga dette. men jeg har ikke møtt noen som er slik.

Kjøp av oppdretter!

Det er en helt fantastisk huns

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...