Gå til innhold

Hypermesis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Flere enn meg med hypermesis her inne?

Hadde vaert fint aa kunne dele erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp... har fått hyperemesis denne gangen. Vært råkvalm hele svangerskapet, på nippet til å kaste opp hele tiden i mange, mange uker, begynte først med oppkast for ca 1,5 uke siden (ca uke 10), og de tre, fire siste dagene har jeg bare kastet opp skikkelig 1 gang for dagen, men går fortsatt og "gulper" opp litt...

Sliter fortsatt med å få i meg både væske og mat, og er minus 4 kilo siden jeg ble gravid! Legen/gyn har sagt jeg MÅ drikke ett eller annet hvert 30 min gjennom hele dagen - helst spise noe også, ellers må jeg legges inn for væskebehandling. Isvann, buljong, te, vørterøl, melk, biola og brus prøver jeg å få i meg av drikke. Av mat orker jeg ikke noe særlig enn noen tørre knekkebrød, kjeks og litt salt potetgull, brødskiver og varm middagsmat "butter" skikkelig, men prøver å tvinge i meg bittelitt :(

Håper at dette bedrer seg snart, men sånn energimessig føler jeg meg litt bedre, men har fortsatt ca 12-14 timer søvnbehov pr døgn!

Er i dag 12+0, så siste dagen min på 1 tri - endelig kan jeg gå over til 2 tri - og satser på at kvalme osv går over i løpet av ett par uker! Var visst litt kvalm til og fra når jeg var gravid med datteren min og leste i svangerskapsboka hennes at kvalmen gikk over i ca uke 14, så håper at dette også gir seg rundt da ;)

Ellers ønsker jeg deg lykke, lykke til og ett godt råd; ikke vent for lenge med å kontakte lege dersom det blir ille, bedre å kontakte en gang for mye, få råd og veiledning enn at du går så lenge at du blir akutt lagt inn!! Uansett, lykke til og god bedring ;)

Stooor klem fra

Skrevet

Först og fremst gratulerer saa mye med aa ha kommet til 2. trimester, maa väre en stoor lettelse! Da begynner det kanskje aa närme seg slutten av den intense kvalmen ogsaa...krysser fingrene for det!

Jeg er 7+5 og har kastet opp i 2,5 uke allerede. Förste uka var jeg bare "sjarmerende daarlig", kastet opp litt og uggen innimellom, akkurat nok symptomer til aa virkelig föle meg gravid. Etter 2 SA tar jeg i mot alle normalitetstegn med äpne armer!! Men etter en uke saa tok kvalmen helt av og jeg ble akutt lagt inn paa sykehuset naa i helga. Kom hjem igjen i gaar, og har en slags äpen retur ;) för jeg ble lagt inn kastet jeg opp 5-10 ganger om dagen, naa etter at jeg har fätt medikamenter holder det seg paa 1-2 ganger om dagen og da faar jeg lov til aa väre hjemme. Blir det värre igjen legges jeg inn igjen osv...

Ville helst klart meg uten medikamenter, men maa bare kapitulere; det gaar rett og slett ikke.

Som deg sliter jeg med inntak av bäde mat og drikke og har gätt ned 3 kg de siste 9 dagene. Lurt tips og drikke littegrann hver halvtime, det skal jeg begynne med!!

Godt aa höre at det energimessig gaar bedre etterhvert, jeg föler meg helt ödelagt!

Eneste som funker er aa sove egentlig! Jeg sover ogsaa 12-14 timer i strekk pluss en time eller to midt paa dagen. Vaakner jeg og er kvalm funker det med et paar saltkjeks og jeg kan sove videre, er veldig takknemlig for det!!

Oensker deg ogsaa masse god bedring og lykke til i 2. trimester!! Vi fär pleie oss selv og fokusere alle gode tanker paa det flotte vi har i vente :)

(Bor i utlandet og har ikke ä-ö-aa ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...