kirvill Skrevet 19. oktober 2010 #1 Skrevet 19. oktober 2010 Hei Er førstegangsmamma og er nervøs for så mye.. Har en 9 dager gammel gutt som får både morsmelk og MME (etter samråd med jordmor & helsesøster), pga dårlig vektoppgang siden fødsel. Har ikke hatt særlig avføring siden fødsel, siste bæsjebleie var for fire dager siden. Kan nå synes å være påvirket av dette, mye urolig, hyler og vanskelig for å falle til søvn (dette kan jo også være vanlig ettermiddagsuro..). Har blitt tipset om å tilsette maltekstrakt i koppen med MME, noen som har erfaring med dette for å sette babymager i gang igjen? På forhånd takk!
Feit no more Skrevet 19. oktober 2010 #2 Skrevet 19. oktober 2010 Min erfaring er at maltekstrakt hjelper bra på harde mager. En ts i den lunkne melka en gang eller to om dagen pleier å hjelpe. Men. Jeg har også erfaring med at maltekstrakt kan gi magevondt til babyen. I Spedbarnsboken leste jeg at malekstrakt inneholder gluten (er laget av spiret og tørket korn, oftest bygg), så dette kan kanskje være årsaken til akkurat det. Etter at jeg ble oppmerksom på dette prøvde jeg sviskejuice i stedet, den inneholder IKKE gluten. Og det fungerer kjempefint. Må presisere at dette er mine personlige erfaringer. Mange har brukt maltekstrakt helt problemfritt også, og det inneholder mye næring som sikkert er fint for en baby med dårlig vektoppgang.
Gjest Skrevet 19. oktober 2010 #3 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg leste på nett at maltekstrakt ikke bør gis til for små bebiser. Les denne linken. http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=10741870 Jeg tørr ikke bruke malt lengre...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. oktober 2010 #4 Skrevet 19. oktober 2010 Har god erfaring med malt ja, og har aldri hørt noe om at det ikke skal gis til nyfødte.. Er ganske standard prosedyre å tilsette en liten dæsj malt i melka når man gir erstatning, og magevondt pga malt har vi ikke opplevd heller.
kirvill Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 19. oktober 2010 Takk for svar! Nå har jeg gitt en liten teskje i 60 ml MME, venter spent på resultat. Hvis ikke det skjer, så skal jeg forsøke det som ble tipset om i den linken fra babyverden, om å massere rumpeåpning til baby med q-tips, evt ta tempen. Det skal visst også stimulere til avføring. Ikke lett å være liten - og heller ikke enkelt å være nybakt mamma
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå