Cat&Gullungene Skrevet 19. oktober 2010 #1 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg har en veldig puppeglad gutt som helst vil ammes hele tiden, omtrent 24 timer i døgnet. Han har på det beste en 3-4 timers soveøkt først på natten, for deretter og ammes hver 1-2 timer til vi står opp. På dagen er det enda mer intenst. Noen dager vil han ammes flere ganger i timen. Han har et enormt sugebehov og vil ikke ligge alene (vi samsover også). Noen ganger kan han sove ok på trilletur, andre ganger ikke. På ettermiddag og kveld ammer jeg ihvertfall 70 % av tiden. Jeg tror jeg har ganske mye melk, for han svelger masse og noen ganger renner det over og han setter i halsen. I tillegg har han 2-4 bæsjebleier hver dag. Han gikk opp 220 gram på en uke forrige gang jeg veide han. I tillegg hender det at han gulper endel. Jeg lurer derfor på om det blir litt for mye amming?? At han er urolig fordi magen hans konstant arbeider med mat. Noen som har noe å si om dette? Hvor ofte ammer dere?? Det er jo om og gjøre å amme mest, virker det som, hvis man spør jordmor og helsesøster, mens i "gamle dager" skulle man vente minst 3 timer (kanskje litt mindre med så små barn da).
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 19. oktober 2010 #2 Skrevet 19. oktober 2010 Det sies jo at man skal la de små få styre dette selv, og jo mer de suger, jo bedre blir jo også produksjonen. Jeg lar derfor jenta mi få pupp når hun vil ha det, dvs ganske ofte iløpet av dagen- sjelden 3 timer mellom hver gang for å si det sånn;) Noen dager vil hun ha pupp konstant, andre dager sjeldnere- og som regel blir det mye pupping på kveldstid. Dette er visst helt normalt, og skyldes at man har mindre melk på kvelden, i tillegg til at de skal "tankre seg opp" før natta for å kunne sove lengre strekk om gangen (i teorien ihvertfall;) Min gulper også en del, men tror dette er helt normalt, og ikke nødvendigvis et tegn på overforing.
Trio? Skrevet 19. oktober 2010 #3 Skrevet 19. oktober 2010 Heisann. Dette høres helt likt ut med hvordan min gutt var i når han var 3 uker. Jeg lurte også på om det ble for mye av det gode til tider :-) Jeg valgte å gi han mat når han bad om det og tenkte at dette regulerer han selv. Jeg hadde bekymret meg mer hvis det ble lenge mellom måltidene! Jeg følte jeg satt med puppen ute mer eller mindre hele tiden fram til han var en 6 - 7 uker. Da regulerte han det selv til å bli en 2,5 - 3 timer mellom måltidene. Og det holder han jevnt over. Vektøkningen har vært ca 200 gram + hver uke. Er godt fornøyd med det. Bæsjebleier det har min hatt en 4 - 5 av hver dag. Så lenge gutten også har tissebleier også, og vekten øker fornuftig og jevnt så har jeg slått meg til ro.
engel81 - g08, g10 Skrevet 19. oktober 2010 #4 Skrevet 19. oktober 2010 Så fint å lese innleggene og skjønne at dette er helt normalt! Akkurat slik er det er i huset og med baby på 5 dager. Blir litt lei av all ammingen, men han er jo verdens vakreste, så er absolutt verdt det:)
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 20. oktober 2010 #5 Skrevet 20. oktober 2010 varierer veldig her fra dag til dag egentlig,men hun spiser sånn ca hver 3 time og det er deilig for da får jeg også gjort en del andre ting iløpet av dagen samtidig som jeg får slappet av litt selv:) Om natten er det egentlig det samme. Så heldig jeg da kanskje? Hun gulper også endel,men det håper jeg går seg til etterhvert:) Sist jeg veide henne veide jeg henne med 4 dagers mellomrom og hun hadde gått opp 300 gr på 4 dager så hun får det hun trenger iallefall selv om hun ikke spiser oftere:) Fyller seg vel godt opp da hun først spiser:) Men som sagt, innimellom skal hun ha pupp oftere og har en tendens til at det skjer på kvelden. Kan være som du sier at gutten din har ett veldig stort sugebehov og bruker deg litt som smukk? Har du prøvd smukk på han? Kan være det hjelper ?
mor til to søte Skrevet 20. oktober 2010 #6 Skrevet 20. oktober 2010 haha det høres ut som mine to jenter (en på 2,5 år og en på 3 uker) Storesøstra skulle ha mat hver time når hun var tre uker, og siden det var midt på heteste sommeren fikk hun det selvom hun nok brukte meg like mye som smukk som matkilde. Hun ble stor og rund, jeg har aldri sett en større bebis siden Nå er lillesøster på tre uker inne på samme spor, og hun får mat når hun vil ha det, noe som er ca hver 2-3 time. Jeg tror nå bare det er sundt da.. å fylle dem opp med morsmelk. Men denne gangen prøver jeg med smukk innimellom men hun er ikke veldig sugen på det. Men hvis vi går en lang tur på formiddagen kan hun ligge å sover i 3-4 timer uten å mase etter mat, så jeg tror det er like mye suttebehov som sult.
Wopi Skrevet 20. oktober 2010 #7 Skrevet 20. oktober 2010 Min lille frøken sovner en gang mellom kl 21-22 og våkner et sted mellom 3-5 timer senere og skal ha mat. Deretter sover hun kanskje 2-3 timer til før hun skal ha mat igjen. På dagen er det tettere, maks 2 timer i mellom måltidene. Og på kvelden er det flere ganger i timen, sånn stort sett... Lar henne spise når hun vil! Hun vil ikke ha smokk, så her blir det litt kosing også..
Virreli Skrevet 20. oktober 2010 #8 Skrevet 20. oktober 2010 Alt fra 1,5-6 timer. På dagtid er det stort sett 2,5-3 t mellom hvert måltid, noe oftere på kveld. På natta (fra ca 21) har hun en soveøkt på ca 4,5-6 t før hun blir sulten igjen, og så er det 3-4 t mellom de 2 neste måltidene. Hun får mat når hun måtte ønske det. Og av og til når mor måtte trenge en pause mellom skrikene...
Cat&Gullungene Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter #9 Skrevet 21. oktober 2010 Takk for svar alle sammen! Jeg har prøvd å gi han smokk, men stort sett brekker han seg og spytter den ut (selv om jeg har kjøpt den aller minste fra 0-2 mnd)...Det hender imidlertid innimellom at far kan få ham til å ta smokken etter mye nøding, så totalnekt er det ikke snakk om ;-) Storesøster har bestandig vært veldig glad i smokken sin, og det synes jeg har vært veldig deilig. Har ikke hatt noen ammeproblemer overhodet pga tidlig start med smokk med noen av barna... Jeg vil selvfølgelig ikke nekte han pupp hvis han virkelig trenger det, selv om det på det meste er snakk om flere ganger i timen. Men hvis det bare er pga nærhets- og suttebehov, evt. at han har vondt i magen, er det kanskje ikke så lurt å alltid gi pupp. Ihvertfall ikke hvis det fører til at han bestandig er stappmett og litt uvel....men at han ikke skjønner det selv, og spiser mer uansett... Får vel bare prøve meg frem....han er jo så bitteliten ennå ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå