Gå til innhold

Tøybleier, startpakke fra nøstebarn eller fiks selv?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har bestemt oss for å teste ut tøybleier, men der er første barnet, og vi aner jo ikke helt hva vi gir oss ut på :). Har fått garn og strukket bleiebuksene etter mønster fra nøstebarn.no.

Det jeg lurer på nå er om noen har laget sine egne tøybleier og hvor en da har fått oppskrift fra eller om dere har bestilt inn startpakker fra nøstebarn.no, f.eks?

Finnes det andre gode tøybleiesider en kan gå inn på?

Har ellers lest en del inne her på forumet ang bruk og det har vært gode tips!

Fortsetter under...

Anbefaler tøybleieforumet her inne: www.tettinntil.no

Jeg har ikke laget tøybleier selv - tenker du på brettebleier? Det er mange måter å sy egne bleier på, inkludert lommebleier og bleier laget av håndduker, men jeg har som sagt ikke prøvd det. Men på Tettinntil er det mange erfarne og kreative mødre!

Jeg har tøybleiegutt på 20 mndr, og har brukt TB siden han ble født.

Vi valgte bort Nøstebarn pakken fordi vi syntes de var litt vel "alternative" for oss. Det virket som om det var mye styr med deres løsning, og ungene får virkelig en svær rumpe.

Jeg drev med research ganske lenge, brukte tettinntil.no, og kenguruloftet.no samt bleieboden.no for informasjonsinnhentingen.

Vi valgte brettebleier fra Jysk (konvoluttbrett, ikke Nøstebarns teknikk) med snappi og PUL cover i begynnelsen, deretter formsydde med PUL cover og gradvis gikk vi over til lommebleier i one size, som er det vi bruker nå, også i barnehagen.

Lykke til med valget, det finnes MANGE løsninger, alle kan finne det som passer dem best, men det er litt styr å finne ut av det i begynnelsen.

Enig med Trollemor75, de som har brukt brettiser selv synes ofte at Nøstebarns TB-løsning er veldig gammeldags. Hører mange sier dette... Synes også det er synd at de kun har fokus på bomull, mens bambus er et mye mer absorberende materiale, som også er snillere mot miljøet! Tøybleier har gjennomgått en rivende utvikling de siste årene - alle tanter, bestemødre etc som har vært med på bleieskift av knotten, sier at tøybleiene er SÅ mye mer praktiske nå enn tidligere!

Har en gutt på 15mnd og har brukt tøybleier i snart ett år. Vi testa ut flere forskjellige løsninger da vi begynte. brettebleier og PUL og formsydde og PUL. Jeg syntes det ble for tungvindt med to lag som måtte på, så vi endte med one size lommebleier. Veldig godt fornøyd med de! T.o.m barnehagen har gått fra å si nei til tøybleier til å si ja :))

Tipset må være å prøve flere forskjellige typer bleier og så finne ut hva Dere vil ha.

• 2 uker senere...

Annonse

Slenger meg på de siste her,

Vi brukte brettebleier i starten. Hadde først ullbukser som sperrelag, men gikk fort over til PUL som sperrelag over brettebleiene. Snappi var også kjempekjekt å ha for hånden. Handlet mye fra Kittykins i England, billig og bra.

Deretter gikk vi over til lommebleier med bambusinnlegg. Det fungerte bedre når lillegutt ble større, så man ikke måtte stappe så mye innlegg inni. Da ble det bedre bevegelsesfrihet for han.

Det er synd når barnet får så stor bleiebak at det har vanskelig for å bevege seg uhemmet, og det synes jeg Nøstebarnkonseptet har tendens til å bli.

Helt enig med deg ang. bleiebaken. Dessuten blir det veldig vanskelig å finne tøy som passer.

Vi brukte brettebleier vi også i begynnelsen, med snappi og PUL-cover. Deretter formsydde i en periode med en glidende overgang til lommebleier i one-size størrelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...