lille knerten Skrevet 19. oktober 2010 #1 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hei. Var hos legen i går fordi jeg har hatt så vondt nederst på foten. Har hatt en svak hevelse der, men har hatt problemer med å bevege tærne mine og det har vært veldig vondt. Har våknet flere ganger om natta pga dette. Han nevnte noe som urinsyregikt, men mulig det het noe annet, som kan komme som følge av en graviditet. Hva betyr dette for meg? Er det noe som kommer til å være hele graviditeten? Han sa også at det kan forflytte seg i kroppen til andre ledd og sener. Når legen trykket og klemte på foten min gjorde det så vondt at tårene sprutet. Tror seriøst det var vondere enn den første fødselen min... Vi tok noen blodprøver, men får ikke svar på de før i slutten av uka. Han snakket også noe om at jeg (om det var det) måtte holde meg unna proteiner.... Er 10 fullgåtte uker i dag, så jeg tenker at det er jo litt tidlig å begynne å få problemer... Noen andre som har erfaringer med det? Håper på svar. Ps. har spurt jordmødrene også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142454746-urinsyregikt-eller-noe-slikt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 19. oktober 2010 #2 Del Skrevet 19. oktober 2010 Urinsyreikt, eller podagra skyldes at krystaller av urinsyre skilles ut og krystalliserer seg i leddene. Som regel i ett ledd om gangen og ofte er det stortåa som får unngjelde! Leddet blir rødt, hovent og smertefullt. Du bør holde deg unna puriner som er et stoff som finnes i mye av maten vi spiser (eks reker, fet fisk, kjøtt, asparges, bønner, fete sauser etc). Hold deg også unna juice og sukkerholdige drikker. Et kosthold rikt på magre melkeprodukter, frukt og grønnsaker anbefales. Hva dette gjør for deg som er gravid vet jeg ikke, men du bør nok få hjelp til å sette opp en diett som ivaretar deg og bebisen i magen! God bedring og masse lykke til!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142454746-urinsyregikt-eller-noe-slikt/#findComment-142454866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille knerten Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 19. oktober 2010 Huff, dette hørtes ikke så veldig bra ut. Sukkerholdige drikker er jeg vanligvis veldig glad i, men nå som gravid har jeg heldigvis ikke hatt lyst på det. Men jeg er selfølgelig også veldig glad i reker, fet fisk, kjøtt, asparges og fete sauser, og ikke noe glad i frukt... Nå høres jeg ut som en slabbedask som bare sitter i sofaen, ser på TV, spiser potetgull og drikker brus, men det gjør jeg ikke. Jeg er aktiv, 173 og vanligvis (utenom graviditeten) 70 kg. Har lagt på meg 2,5 kg og er 10 fullgåtte uker. Ja, legen snakket om at vi muligens måtte prate om diett om det var dette. Heldigvis har jeg en mann som elsker å stå på kjøkkenet og kokkelere de lekreste retter:) Jeg har ikke vondt i leddene ved noen av tærne,men når jeg beveger tærne gjør det vondt i ankelleddet. Jeg er litt hoven på fotbladet. Takk for svar:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142454746-urinsyregikt-eller-noe-slikt/#findComment-142455087 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå