AlmaN Skrevet 19. oktober 2010 #1 Del Skrevet 19. oktober 2010 Nå er jeg i uke 24 og har fått en del vondt midt foran, eller dvs litt på venstre siden. Regner med det er i symfysen. Dette hadde jeg også i forrige svangerskap, men da kom det noe senere. Kjenner jeg stivner til når jeg sitter på vanlig stol lenge. Å gå på hardt underlag er heller ikke noe godt. Jeg må helst gå sakte med litt korte skritt. Noen ganger er det ekstra vondt å gå opp trapper, men det varierer. Jeg har ikke problemer med å ligge eller snu meg i senga foreløpig. Nå har jeg fått time hos kiropraktor, men er litt spent på om det er noe å gjøre med dette, for det høres vel ut som klassisk bekkenløsning?? Har også litt vondt midt bak eller på venstre side midt på rumpa noen ganger, det er vel disse illiosakralleddene eller hva det heter. Noen som har fått behandling som virker for noe lignende? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142454494-vondt-i-symfysen-noe-%C3%A5-gj%C3%B8re-med-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2010 #2 Del Skrevet 19. oktober 2010 hei. En kiropraktor kan hjelpe deg om det er en låsning som f.eks gjør sitt til at dte strammer eller belaster symfysen mer enn nødvendig. Hvis du ikke har en låsning er det få kiropraktorer som kan gjøre noe med løsningen. De kan kanskje behandle musklene rundt hvis de er blitt stive med trykkbølgebehandling, men stort mer tør de ikke gjøre i tilfellle det skaper mer løsning. En fysio vil kanskje massere vonde områder eller drive med sabilitetstrening, men det har mest effekt hvis du har løsningen bak og ikke fremme. Det som lønner seg er å ta det med ro, ikke gå sidelengs, gå med korte skritt, stoppe hvis du får vondt. Ikke provoser frem smerter, da løsner du enda mer og det blir vanskeligere å bli bra etter fødselen. Hormonene som forsvinner etter fødselen vil hjelpe deg å strammes opp, men hvis du har overbelastet kan det ta myyyyye lengre tid ( snakker av erfaring med rullestol i 3 mnd etter forrige fødsel). Jeg har det samme som deg, men har ikke blitt så ille som første gang ennå- er bare 18 + 3, så regner med at jeg blir verre, men tar mer hensyn nå og er allerede sykemeldt i 50 %. Varme karbad kan hjelpe også :-) Lykke til og ta det med ro! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142454494-vondt-i-symfysen-noe-%C3%A5-gj%C3%B8re-med-det/#findComment-142454559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlmaN Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 19. oktober 2010 Takk for et fint svar! Joda, jeg tar det med ro. Men samtidig vil jeg jo ikkje være helt vrak før fødselen heller. Kanskje svømming er lurt som trening? Er det da noe spesielt å ta hensyn til? Prøver ellers å gå rolig og trene helt rolig på apparater (styrke). Jeg jobber 100% men har en helt stillestittende jobb og det er ikke vondt, bare at det kan bli litt vel stivt etter jeg har sittet lenge. Vondt når jeg reiser meg og begynner å gå. Fysio har jeg ikke så stor tro på må jeg innrømme. Heller kiropraktor som jeg har prøvd før, men da var det mer låsning og det var mye nederst i ryggen. Selvfølgelig er jeg redd for å havne i rullestol, men jeg behøver vel ikke det hvis jeg tar det rolig? Jeg har ikke tenkt å f.eks. flytte eller pusse opp i tida før og etter fødsel.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142454494-vondt-i-symfysen-noe-%C3%A5-gj%C3%B8re-med-det/#findComment-142455425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlmaN Skrevet 22. oktober 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 22. oktober 2010 Svarer meg selv jeg. Har vært hos kirporaktoren som fant mye stivhet og låsninger både i bekken og rygg. Fikk løst opp litt og skal til flere behandlinger. Blir spennende å se om det virker. Litt tidlig ennå.. Men godt å få svar på hva det er, og hvor problemet antagelig kommer fra. Verste stivheten er bak på rumpa, og det forplanter seg visstnok foran til symfysen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142454494-vondt-i-symfysen-noe-%C3%A5-gj%C3%B8re-med-det/#findComment-142468077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå