Gå til innhold

exen til min nye kjæreste svindler nav, 20 000 kr i mnd, bør jeg si i fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun får full overgangsstønad og bostøtte selv om hun kun har barna 50 % og i tillegg har ny samboer. Vil egentlig ikke blande meg men er irriterende å vite at hun mottar så mye som hun ikke har krav på, dette har pågått i 6 mnd nå! Hva ville dere ha gjort?

Fortsetter under...

Skrevet

20.000,- i bostøtte og overgangstønad??? hmm.. hvor mange barn har x'en din da?

og forøvrig hvis hun har barna 50% har hun jo krav på "noe", så hun svindler ikke alt da ..

Skrevet

Hvis hun har barna mer enn 50% på papiret får du ikke gjort noe med det før faren vil forandre det, hvilket han ikke uten videre kan gjøre.

Man kan ha samboer i ett år før man mister OS. Du sier dette har pågått i et halvt år, ergo virker det ikke som om du har noen sak i det hele tatt.

Skrevet

hun har vel kun karv på delt barnetrygd? hun hadde samboer da hun søkte om dette, flyttet rett inn til han etter hun ble kastet ut. Trodde virkelig dette var svindel jeg, når man opplyser at man har barnet mer enn 50% og at man i tillegg bor alene? Hun jobber heller ikke og barnet går i barnehagen.

Skrevet

er det virkelig sånn at man kan motta full os når man har 50/50 og bostøtte når man ikke jobber og barnet er i barnehagen, samt har samboer. Det var nytt for meg. I så fall skal jeg søke jeg også, hadde jaggu hatt bruk for 20 000 ekstra i mnd.

Annonse

Skrevet

hvis ikke dette er svindel må jeg si at det er meget lukrativt å gå fra mannen til barna!

Skrevet

Om hun svindler i forhold til samværsfordelign avgjøres av hva slags skriftlig kontrakt mor og far har. Hvis de ikke har noen skriftlig avtale men er folkeregistrert hos mor svindler hun ikke. Hvis de har en avtale om vanlig samvær, barna er folkereistrert hos mor og far bare har barna mer da svindler hun ikke.

Hun har krav på OS som enslig forsørger inntil ett år etter at hun fikk ny samboer.

Hvorfor er dette så viktig for deg?

Skrevet

jeg har to kusiner som lyver om at de bor alene. de leier en liten hybel, men bor med barnefar. Kan ikke si noe da de er familie. Hadde de vært bekjente hadde jeg sagt i fra på sekundet! Hater folk som holder på sånn, og jeg unngår de så mye jeg kan på familietilstelninger. Men hvis dette er moren til dine bonusbarn hadde jeg ikke sagt ifra...

Skrevet

nei jeg vil helst slippe å si i fra selv, håper vel egentlig at noen andre gjør det. Ganske mange som vet om dette....

Skrevet

Hva søren har bostøtte med saken å gjøre? Alle kan søke bostøtte.

Om hun jobber eller ikke har ingenting med at barnet er i barnehagen å gjøre. For alt du vet er damen registrert arbeidssøkende.

OS er 12607 kr i mnd dersom man mottar full OS. I tillegg kommer dobbel barnetrygd. Det blir ikke 20.000 kr i mmnd uansett hvordan du regner på det.

Bostøtte og barnebidrag kommer eventuelt i tillegg.

Skrevet

kanskje ingen er helt 100% sikre på at det er som dere tror da vet du, er du sikker på at det er svindel er det jo bare å melde fra, og det kan gjøre anonymt --- hint til deg med to kusiner som bor med barnefar også... Anonym!

Skrevet

hun med to kusiner som svindler her

ja jeg vet at det kan gjøres anonymt, men det er ikke mange som vet dette. og de må jo betale det tilbake og får vel en form for straff/bot? Jeg vil ikke sette de i gjeld. men de vet hva jeg mener om saken.

Annonse

Skrevet

du setter de da ikke i gjeld, det har de selv gjort.. hehe.. hører ofte forresten at folk "slipper unna" med advarsel.. ikke rart svindlere ikke blir tatt når man har den holdningen der.. selv har jeg meldt mange i nærmiljø..

Skrevet

regagerer på at hun får full bostøtte når hun har samboer som tjener 2 mill i året, men at hun oppgir at hun bor alene. Nekter å tro at det ikke er svindel, husbanken skal støtte de som trenger det. Og jeg trodde oppriktig at når man har avtale om 50/50 at man da ikke har krav på full os. Mulig jeg har misforstått hele nav/husbank systemet.

Skrevet

hun med kusinene her

ja jeg har meld ifra om andre. men familien er litt spesielt. dette er folk som jeg har vokst opp med i samme nabolag og vi er en tett familie. hvis de finner ut at det er meg ville de aldri ha tilgitt meg og familien villa ha blitt oppløst. det er det ikke verdt.

Skrevet

Selvsagt er det ikke riktig at hun får bostøtte med en samboer som tjener så mye.

Hva er egentlig problemet ditt? Du legger ut minimalt med info, når du får svar kommer du med stadig nye informasjon. Er du full av løgn? Ikke så smart at du skjønner at det er vanskelig å svare deg når du ikke gir alle fakta med en gang? Veldig hevngjerrig overfor eksen til kjæresten din?

Hvis du vet alt dette får du sende en anonym melding med detaljer som lar seg sjekke da! Hvis du lar vær er du jo medskyldig i svindel.

Skrevet

Mannen min jobber i avdeling misbruk av dagpenger og jobber på samme hus som de som jobber med trygdemisbruk og slike saker som nevnes her. De samarbeider med politiet og anmelder alvorlige saker. Han er i Tinghuset flere ganger i måneden og vitner i saker som handler om 70 000+. Tilbakebetaling er rutine. Det kan være snakk om bøter og fengsel.

Det er kjempealvorlig med trygdemisbruk. Tenk om alle misbrukte tillit på den måten?

Skrevet

Ærlig talt, konsentrer deg om ditt eget liv. Du kan sette deg selv i et svært dårlig lys hvis det en dag skulle komme frem at det er du som meldte i fra.

Skrevet

Her er det noen spørsmål som må besvares, før jeg kan svare.

Hvilken samværsavtale har hun og din kjæreste? Så lenge hun har 60% eller mer omsorg for barna, så svindler hun ikke. Og har de ikke avtale, så veier oftest ordet til den som tilsynelatende har hovedomsorgen mest........

Betaler han bidrag til henne? I så fall, hvor mange dager samvær får han fratrekk for?

Har din kjæreste søkt NAV om den ene barnetrygden for barnet? Har han bedt skattekontoret om skatteklasse 2 annet hvert år? Dette kan han gjøre om han kan bevise at de har 50/50 omsorgsfordeling.

Hvor lenge har hun bodd sammen med nye kjæresten sin? 6mnd? Det i seg selv er ikke grunnlag for å melde, da en kan bo sammen med ny mann i 12 måneder før en mister stønadene, uavhengig av den nye kjærestens inntekt. Men gifter en seg, eller får barn sammen før de 12 månedene er gått, så mister en retten da.

Bostøtte er beregnet ut fra samlet inntekt for de voksne i samme husstand, så tjener hennes samboer normalt eller over, så har de ikke rett på bostøtte. Grensen for 2 voksne og 1 barn er ca 250 000(+25 000 i de store byene). Grensen for en voksen og 1 barn, er ca 200 000(+25 000 i de store byene). Grensen for en voksen og 2 barn, er ca 220 000(+25 000 i de store byene).

Melder du henne, og hun faktisk svindler, så er grensen for mulig fengselsstraff ca 60-70 000, evt bot. Og tilbakebetaling er normalen uansett.

Bare ikke la det være misunnelse på henne og hennes nye kjæreste som styrer det om du melder eller ikke, utfra at dette kan farge synet ditt på om hun svindler, eller at det bare er du som syns det føles som svindel fordi de har mer penger enn dere. Men heller rettferdighet overfor samfunnet generelt.

Skrevet

Jeg synes du skal si fra til nav jeg. Så får det blir opp til nav å vurdere om det er svindel eller ikke.

Hvorfor skal vi sitte å se på at folk utnytter velferdssystemet vårt?

Dersom hun har barna 50/50 så har hun ikke krav på overgangsstønad. Det har ingenting å si hva som står på papiret, eller om de har en avtale. Det er den tiden barna faktisk er hos vedkommende som er avgjørende, og et vilkår for å få os er at den ene har vesentlig mer av omsorgen. Slik er det ikke i dette tilfellet, og hun får en stønad hun ikke har krav på.

Ved mistanke om svindel kan nav gå veldig langt for å finne ut av ting.

Og blir man tatt så får man garantert mer enn en advarsel.

Man kan i utgangspunktet motta os med ny samboer i 12 mnd, men det forutsetter jo at man har krav på det i utgangspunktet.

Skrevet

Hvorfor skal du svare på dette?

Alt dette finner jo nav ut av dersom hun melder fra og det er mistanke om svindel.

Skrevet

Fordi jeg vet litt om hvordan dette funker, og hvor jævlig det kan være om en uberettiget blir mistenkt for svindel.

Pengene blir stoppen umiddelbart ved mistanke, og det uten beskjed annet enn at pengene uteblir fra konto. Og hva da om en faktisk ikke svindler, men trenger de få kronene til å overleve og betale for seg?

Dette har skjedd meg, og det var et slit den tiden det stod på. Her var det misunnelse som var grunnen til meldingen, og ikke noe reelt hos meg. Likevel ble pengene stoppet, og jeg sto som et spørsmålstegn den dagen pengene skulle kommet, og jeg skulle betale både hus, regninger og mat... Og da begynte kampen mot NAV, og finne en måte å forklare saken slik at de ble overbevist om at jeg snakket sant. Og som de fleste vet, så er ikke NAV de kjappeste i svingene.....

Det er nemlig ikke slik at utbetalingene fortsetter mens det blir undersøkt. Og er det da ikke svindel, så...... Derfor bør en være RIMELIG sikker før en melder, og derfor ville jeg vite litt mer før jeg ga råd.

Skrevet

Nok en versjon av : "dette skjedde meg, derfor er det sånn det er".

Enten har det vært noe veldig spesielt med din sak, eller så har du vært utsatt for en grov saksbehandlingsfeil.

Din historie er ikke retningsgivende for hvordan nav håndterer tips-saker.

En ytelse blir aldri stoppet fordi det kun har kommet inn tips. Saken undersøkes grundig og det må foreligge bevis før stønaden stoppes.

Først vil man få et brev om at tips er mottatt dersom nav finner grunnlag for å undersøke grundigere. Finner nav noe vil man sende ut et varsel om mulig opphør av stønaden, der man får 14 dager til å uttale seg.

Etter uttalelse vil saken bli sett på nok en gang før det evt sendes ut et varsel om stopp.

Enhver tipssak vurderes individuelt, men stoppes ikke på bakgrunn av et enkelt tips. Det er ikke slik at hvis jeg er irritert på venninna mi så jeg kan ringe nav i morgen å stoppe saken hennes. Jeg vil tro de fleste fortstår at det ikke er slik det fungerer.

Men en stønad kan stoppes dersom nav ber om opplysninger og man ikke sender de inn.

Det gis mange råd her inne, noen gode og noen uten noe som helst hold. Men slutter aldri å bli overrasket over at folk skriver at det er sånn eller sånn, fordet de opplevde det.

For det første er det ingen saker som er helt like, og for det andre så får vi bare fremstilt en side av saken. Det kan være en helt annen grunn til at nav har handlet som de gjorde, som man unnlater å fortelle om her.

Jeg sier ikke at nav ikke kan gjøre feil, for det finnes utallige historier om det også. Men å påstå at alle utbetalinger stoppes på bakgrunn av tips er direkte feil.

Jeg mener at man bør melde fra dersom man tror noen får stønader de ikke har krav på. Så får det bli opp til nav og vurdere skyld/ikke skyld. Har man rett på stønaden er det ikke vanskelig å bevise for nav har man har en rett.

Misbruk av trygdeytelser er et stor og økende problem, og stoppes ikke dette vil resultatet bli (i større grad enn det er nå) at det går utover de som faktisk har rett på stønadene.

Skrevet

Jeg opplevde at stønaden ble stoppet, fordi en i min familie hadde satt begge våre(mitt og eksens) navn i dødsannonsen til min oldemor. Og dette så min saksbehandler på nav. Da stoppet stønaden uten at jeg fikk beskjed på forhånd. Jeg også måtte kjempe for å vise at jeg faktisk var alene. Var ikke snakk om noe advarende brev på forhånd, med rett til å uttale meg. Stønaden ble stoppet, og så etter noen uker fikk jeg brev om å kunne uttale meg(etter at jeg først hadde ringt dem og lurt på hvor pengene ble av).

Min slektning som ordnet dødsannonsen visste ikke da om bruddet, da vi ikke har noe tett kontakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...