Gå til innhold

leggerutiner 6 uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har fått besjed om å legge jenta vår i mørket etter bad og mat kl sju og så gi henne mat ikke oftere enn hver 3.time. Vi gir mm på flaske så har ganske god oversikt over hva hun får i seg .. noen tips? erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm...hvem har du fått denne beskjeden av? Høres litt ekstremt ut synes jeg, ihvertfall såpass tidlig.. Det sies jo gjerne at det er vanskelig å endre døgnrytmen deres før de blir 3 mnd gamle, og å styre matinntaket deres er heller ikke anbefalt når baby er så liten. Så jeg hadde nok latt baby styre dagen en stund til- kose dere med henne, og nyt denne første tiden- rutiner og strenge leggetider kommer tidsnok=)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Nå ble jeg glad, skulle akkurat innom for å skrive et lignende innlegg! Takk for sist forresten! Gutten min er nå 6 uker, og jeg synes det er litt vanskelig å få til rutiner på ting...skal på kontroll i morgen og er litt nervös for hva de skal si...ser liksom for meg at det er meningen man skal ha faste leggerutiner og tidspunkter for mat og alt mulig. Så jeg skulle egentlig spörre om det samme! Håper jeg ikke fornärmer noen ved å komme med noen ekstra spörsmål, i stedet for å lage en ny tråd.

Skal man bare la dem sove når de sover? Altså, styrer de selv hvor lange lurer de kan ta, uten å ödelegge nattesövnen?

Sönnen vår plages en del med luft og sover derfor dårlig enkelte netter og tidlig på dagen. Han våkner etter 10-15 minutter...Vi er alltid ute og går minst to timer hver dag og da sover han godt. Så da får han hvilt seg litt. Men så blir jeg så usikker mot kvelden, kan han sove så lange lurer han vil uten at han blir mer våken mot natta? Det er nemlig ikke alltid jeg er sikker på om han har vondt av lufta eller om han bare vil kosepuppe...(blir liggende en del på puppen om natta, men det er en helt annen diskusjon).

Og om jeg ammer oftere, for å öke produksjonen, vil jeg få mer melk om kveldene også, eller det like labert....? Virker som han aldri får nok om kveldene..?

Skrevet

Slapp heeelt av, det er veldig vanlig å ikke ha rutiner på saker og ting såpass tidlig- de er jo enda såpass små at de styres av basale behov og ikke klokka:) Og ja, man skal la dem sove så mye de vil, også på kvelden- det er som sagt altfor tidlig å begynne å tenke i de baner enda. Søvn avler søvn når de er såpass små, så jo bedre de sover på dagen, desto bedre vil de (i teorien ihvertfall) sove på natta også.

Det er forøvrig helt normalt at baby blir mer urolig og krever pupp ofte på kvelden- dette fordi man har mindre melk på kveldstid, men også fordi de skal "tankre seg opp" før natta, dvs drikke mest mulig for å bedre nattesøvnen, klare å sove i lengre økter om gangen (igjen- i teorien ihvertfall;) Hyppig amming vil øke produksjonen også på kveldstid, så det beste man kan gøre hvis man ønsker mer melk er å legge baby ofte til puppen, eller evt pumpe litt i tillegg.

Og PS; mange helsesøstre sitter med litt utdatert og gammeldags info om barn og søvn, så det kan lønne seg å lese seg litt opp på temaet selv også, og ikke stole blindt på "ekspertene". Selv synes jeg at denne siden er ganske god, så ta gjerne en titt på den hvis du lurer på mer om dette;

http://www.sovlillebaby.com/

Skrevet

takk for sist, ja, og enig med deg om det du spør om Undrendeullteppe. Godt å høre fra Lykkeli & gla at man ikke trenger å stresse. mente nemlig å ha hørt dette om 3 mnd, men så kom kiropraktoren (han hjalp johanne med luftsmertene. et tips ! :-) ) men hvor mye peil han har på leggerutiner vet jeg ikke. Vi prøver oss litt fram med å legge henne sju åtte, men tar henne så klart opp om hun vil ha mat.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Takker for innspill! Timen på helsestasjonen i dag ble flyttet til senere i uken, men jeg skal jammen lese meg opp litt på litt av hvert tror jeg, slik at jeg er forberedt, for jeg har litt inntrykk av at enkelte er litt utdaterte ja...ene JM på sykehuset rösket lillemann fra puppen fordi han ikke åt nok, han skulle jammen ikke få bruke meg som smokk nei, dette var to-tre timer etter födselen!!!! Jeg var ikke helt meg selv der og da, og trodde selvfölgelig alle mente alt vel og at de visste best, men jeg kjenner jeg blir skikkelig forbannet når jeg tenker på det nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...