Hikken Skrevet 18. oktober 2010 #1 Skrevet 18. oktober 2010 Vi har flotte turområder i området, men jeg skulle gjerne ha gjort no annet enn bål og pinnebrød for en gangs skyld, spikking og bålbrenning kan bli litt kjdelig når det er to ganger i uka. Noen som har en fantastisk idé de vil dele? Skal foresten ut med fire-seks barn i alderen 3-5 år )
♡ A & E ♡ Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 Alltid gøy å ut å plukke blader,steiner,osv som man kan lage bilde av senere. Plukke større steiner som man kan male til troll. Turdag for å lære trafikkregler kanskje?Titte på skilt og trafikklys osv.
Hikken Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. oktober 2010 Bor litt øde til, så er dårlig med skilt og lys her egentlig, men det var jo en kjempeidé allikevel! Noterer det bakhodet til neste gang vi skal utafor bondegrensa! Blader og steiner er også notert, husker vi lagde troll med steiner og mose da jeg var lten, det er jo kjempemorsomt! Alt sånt går litt i glemmeboka for tiden synes jeg, man har blitt så fokusert på tall, bokstaver og geometri at Emil i lønneberget og gjørmesupper forsvinner litt.
temine Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 Vi har med bokser med lokk for hemmelige skatter, og bøtter for vann og søle. Er vi ved ei elv/bekk/vann har vi håv og fiskestang (gjør ikke noe om det ikke er fisk der...) Tau er og artig. Kan lage taudisse, line, lære knuter osv. Lag popcorn på bålet, stek pannekaker, lag tomatsuppe på stormkjøkken osv. Bygg gapahuk, hopp tau, hopp strikk, gå natursti, finn ulike trær og blader, ulike typer sten, ha med kikkert og fuglebok. Når det kommer snø, så ha med lysstumper og drypp lys i snøen.
Hikken Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter #6 Skrevet 18. oktober 2010 Vi har et KJEMPEFINT turområde med lavvo, bålplass inne og ute, husker, liner, taubane og sånt et lite stykke unna barnehagen, og der er vi en gang i uka. I morgen skal bare et par av oss gå en bitteliten tur, så vi skal droppe de typiske turtingene som vi gjør ofte allikevel, men tusen takk for innspill ) Tror vi skal gå for steiner, mose og trollaging jeg! Men alle sammen, keep it gjerne coming altså, man får aldri nok tips og idéer til sånt! )
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 18. oktober 2010 #7 Skrevet 18. oktober 2010 Bruk naturen for læring. Se etter maur, snakk om hvordan de bygger maurtue, mat de med feks syltetøy og se hvordan det plutselig gukker opp masse maur. Hør på fugler (litt vanskelig på vinteren kanskje), se etter dyrespor, snakk om årstidene, bevarning av miljøet (ta gjerne med ungene og rydde søppel i skogkanten) plukke bær ol, som man feks kan lage sylte av tilbake i barnehagen. Plukk kongler lav, mose, blader ol. Bruk det til å lage dyr, bondegård... Dere kan også plukke blader som dere presser og siden bruker til å dekorere kort etc som barna kan ta med hjem.
Emil & Røra Skrevet 18. oktober 2010 #8 Skrevet 18. oktober 2010 De lager historier, leter etter den avskyelige snømannen (også har noen kledd seg ut og kommer frem), later som de er på tur på månen eller andre ville steder, lager lekestativer/husker etc av det de finner og morer seg. Det med å lage en historie husker jeg fra jeg var liten, familien min lot som om vi var på en øde øy, måtte finne oss mat og et sted å bo. Det var kjempegøy!
___ Skrevet 18. oktober 2010 #9 Skrevet 18. oktober 2010 Noen eksempler på hva de har gjort i høst: -Fisket -Rodd robåt -Trent på Elixia (gått tilbake ca 3 km) -Plukket poteter -Spikket -Plukket sopp -Samlet fineting til juledekorasjoner -Klatreløype -Juvvandring (bare de eldste) -Piratdag på stranda -"Villsvinjakt" men gale gallere (Asterixinspirert)Lett etter dyrespor (fotspor, fjær, gnagde kongler ol)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå