Gå til innhold

Vurderer å nattavvenne... litt hjelp vær så snill

Anbefalte innlegg

Skrevet

men i morgen kanskje jeg ikke tenker tanken en gang.. Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Snuppa her spiser hvertfall 3-4 ganger i løpet av natten, har aldri noen lengre soveøkt, går maks 3 timer før hun vil ha pupp og jeg er virkelig lei! Vil såå gjerne slippe denne nattmatingen. Hun får jo to porsjoner grøt på dagen så hun har vel ikke et behov for næring på natten vel? Problemet er at jeg vet ikke om jeg takler de få nettene med gråt. Har prøvd litt, men gir meg fort da hun gråter helt hjerteskjærende.. Hvordan klarte dere andre her det? I tillegg har jeg ikke støtte av samboeren, han takler ikke gråten heller. Men så er det jo ikke han som må våkne hver natt heller så motivasjonen er kanskje ikke på topp hos han. Hun 6,5 måneder, burde jeg vente litt til og se om det går seg til? Dere med babyer som nattavvente seg selv, når gjorde de det?

Ammingen har bare blitt slit nå og ikke den kosen det var før og kjenner at jeg faktisk blir litt kvalm når jeg må amme på natten og egentlig ikke vil. Savner å ha kroppen min litt for meg selv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

vi begynte å natt avvenne da dattera vår var ca 6 mnd. det gikk veldig bra.

jeg tok det veldig gradvis og stresset ikke. kuttet ut et og et måltid. hun begynte allti kl 22 om kvelden for å få melk første gang etter at hun hadde lagt seg.

jeg bestemte meg for å vente til kl 24 da hun normalt pleide å våkne igjen. jeg satt ved sengen hennes til hun roet seg og lage "hsssj" lyder. (hun roet seg alltid av den lyden)

jeg ventet noen dager før jeg kuttet ut neste måltid igjen.

jenta vår fikk middagsglass i tillegg til 2 grøtmåltider i løpet av dagen.

om du først har bestemt deg så er det lurt å holde fast på det og ikke skli tilbake igjen=)

Skrevet

Nå har ikke jeg ammet så snuppa mi sluttet med nattmat selv. :-)

Men et tips jeg har plukket opp er iallefall å gi flaske med vann istede. Eller la pappaen gi flaske med mme. Da får hun iallefall noe...

Skrevet

Du kan jo i hvert fall forsøke å avvenne ett eller to måltider, sånn at hun "bare" spiser 1-2 ganger per natt (alt etter hva du kaller natt). Her klarte vi det ved å tilby smokken før puppen de gangene han våkna. Noen ganger godtok han den, andre ganger ville han ha puppen. Jeg lot ham bestemme. For meg blir det feil at lillegutt ikke skal få pupp dersom han er sulten på natta, selv om han er blitt 6 mnd. Men som sagt, ved hjelp av smokken gikk han ned til ca 2 måltider per natt, kl 24 og sånn i 4-5 tida. Deretter spiser han ikke før i 8 tida. Ang hva hun har behov for av næring, så hør med helsestasjonen og se an vekten hennes. Noen sover jo ikke natta gjennom før de får både to grøtmåltider + middag.

Skjønner godt at du er lei nattammingen, det er i grunnen jeg også, men snart, snart sover de natta gjennom :-)

Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Snuppa er snart 6 mnd, og vil helst ligge påkoblet puppen hele natta. Hun sover en lang økt fra 19.30 - ca midnatt, deretter våkner hun ofte.

I kveld prøver jeg faktisk at hun sover på eget rom - spent på hvordan det går. Har hørt at mange sover natta igjennom når de blir lagt på eget rom.

Krysser fingrene :D

Hvis ikke det funker, synes jeg tipsene i innlegget over her virket bra. Det å kutte ut ett og ett måltid.. Takler ikke skrikekurer jeg heller.. Hjerteskjærende!

Skrevet

Vi gjorde det med forrige og jeg ble overrasket over hvor fort det gikk!! En helg, så var det gjort. Og etterpå var jeg veeeeldig glad for at vi gjorde det. Snuppa var ca 6 mnd, spiste opp til annenhver time om natten og jeg holdt på å bli sprø. Snakket med helsesøster og hun sa at så lenge vi hadde minst 2 måltider (grøt el.) på plass var det bare å kjøre på om vi ønsket det.

Ja det er forferdelig å skulle høre på den gråten, men vi må ikke glemme at vi må lære dem at de ikke trenger mat i løpet av natten. Jeg tviler på at datra mi var sulten hver eneste gang hun gråt når hun våknet så mye og var 6 mnd og fikk masse mat om dagen. Det var nok mer behov for selvekosestunden og den tryggheten som selve sugingen gir.

Noen er heldige og har babyer som fikser dette selv, men det gjelder dessverre ikke alle. Og jeg mener at en kan ikke la seg selv gå helt ned i kjelleren heller, dersom det er det det er snakk om. Det er bedre å ha ei opplagt mor, enn at man er sur og grinete, trøtt og konstant kort lunte.. da tror jeg mannen min hadde tatt seg ferie for å si det sånn!

Neivel, samboeren din takler gråten dårlig han også, men dette er dere tross alt 2 om. Hva om dere setter av en helg til nattavvenning i første omgang, og så tar du første natt, han andre og evt du tredje om nødvendig? Det er like ille for begge å høre på. Her var jeg så heldig at mannen min gjorde det (det kan jo muligens være bedre at han tar det pga melkelukt osv..). Han utstyrte seg med høreklokker med radio og lå hele tiden på sovesofaen ved siden av, i mørket, og tok tiden mellom hver gang han var borte og roet henne. Første natt tok det 3 kvarter på første våking, deretter kun et kvarter på andre. Andre natt tok det vel ca 3 kvarter og da våknet hun bare en gang! Så var det muligens en natt til med våking og da tok det bare 1 kvarter, så var hun avvent!

Nå er det selvfølgelig forskjell på unger, men jeg tror det er viktig å være konsekvent (og da mener jeg ikke at du skal la babyen hyle i det uendelige asså..:), men ikke la det gå en halvtime og så gi deg - med mindre du føler at dette er uforsvarlig. Du må jo se selv hvordan dere takler det alle mann.

Vi kjørte ihvertfall en slags ferber light versjon tror jeg, funket greit for oss. Det fins vel de som er helt imot det, men sånn er det, alle kan ikke være enige. :)

Lykke til med valget!!

Skrevet

Takk for gode svar alle sammen! :-) Er virkelig i tvil fortsatt.. Lurer på om vi først skal prøve å innføre et middagsmåltid i løpet av dagen og om det ikke hjelper så kjører vi en helg med avvenning. Gleder meg ikke til det..

Men lurer å en ting.. hvor lenger er det egentlig "greit" at de gråter i strekk når man driver med avvenning. For på et eller annet punkt må man vel gi seg? Er vel antagelig ingen fasit men.. 1 time? 2 timer?

Skrevet

Har du prøvd å ha henne på eget rom? Jeg hadde datteren min på eget rom i natt, og vips så trengte hun ikke mat før 04.30. Det er stooor fremgang! Hun sov så godt atte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...