Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 Kjør såpass sakte gjennom sentrum at du rekker å stoppe for uventede fotgjengere eller syklister, som nærmest hiver seg ut i fotgjengerfeltet. Kjør såpass sakte der det kan komme en bil fra høyre, at du har mulighet til å stoppe. Det kan være at kontrolløren sitter og teller hvor mange sekunder det går mellom hver gang du kikker i speilet. Så ikke la det gå for lang tid mellom hver gang du ser i speilet.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 Ikke rygg i kø bare fordi du kom litt for langt frem. Ja, jeg gjorde det.....
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #5 Skrevet 18. oktober 2010 Tror det beste er å tenke at du bare skal kjøre en liten tur, og at det er du fullt kapabel til. Kjørelæreren din har sett at du er klar. Ikke tenk på sensoren, bare kjør bil som du alltid har gjort og prøv å slappe av:) Merker du at du gjør feil underveis, så ikke få hetta. Sensoren spør gjerne etterpå hvordan du syns det gikk, og da kan du heller poengtere at du ville gjort det og det annerledes. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #7 Skrevet 18. oktober 2010 Ja. IKKE vær nervøs. Prøv å vær så lite nervøs som du bare kan. Uansett hvor flink du er til å kjøre, så går det skeis dersom du lar nervene ta overhånd. Det hendte med meg. Før første oppkjøring, så tok jeg tilogmed extra timer, med kjørelæreren min, som jeg var veldig trygg på. Han sa at jeg var mer enn klar nok til å kjøre opp, men jeg strøk, fordi jeg var for nervøs. Andre gangen jeg skulle kjøre opp, hadde jeg bestemt meg for at jeg ikke skulle være nervøs, men gjett hva som skjedde? JO, samme sensor! Jeg fikk helt hetta, sa at jeg måtte ha 5 minutter for meg selv.. Jeg satt å tenkte på hva som kunne hjelpe meg til å slutte å være nervøs.. Når jeg kom inn i bilen, sa jeg til sensoren min at jeg ønsker at vi skal prate igjennom hele oppkjøringen ( jeg blir avslappet av å snakke ). Det gjorde vi, og jeg fikk ikke en eneste negativ kommentar. Så IKKE vær nervøs, slapp av, eller så går det til helvette uansett. Lykke så masse til!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #8 Skrevet 18. oktober 2010 Lykke lykke til eg har oppkjøring 29 november, hadde vert en fiiin førjulspresang Leser på tipsa du har fått eg;)
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #10 Skrevet 18. oktober 2010 Her er noen tips..fra ei som hadde oppkjøring i fjor! - Husk å kikke i speilene + blindsone! - Ikke se i speilene for lenge om gangen - Ikke gjør ting vanskeligere enn de er, ber sensor deg om å parkere et sted så må du faktisk ikke rygge inn (så lenge han ikke sier noe annet). - FØR dere kjører ut på veien, pass på å ta en bremsetest. Si til sensor at du ville ta denne testen FØR dere kom ut på veien. Greit å vite at bremsene virker! - Lær deg det tekniske, du kan og vil få tekniske spørsmål før dere kjører ut på veien. - Husk å bytte gir når du skal, hvis ikke kan du faktisk stryke for uøkonomisk kjøring. - Kjør kontrollert og forsiktig - Se langt frem - få overblikk over trafikkbildet - Hold vikeplikten din - Husk å kjøre forsvarlig og vis hensyn - f.eks i et boligfelt der fartsgrensen er 30 betyr det ikke at det er forsvarlig å kjøre i 30, gjerne i 2 gir rundt 20. - Ikke få panikk hvis du kveler bilen et par ganger, sensor ser forskjell på nervøsitet og en uegnet sjåfør. Masse lykke til! Og si til deg selv at dette klarer du! er du redd for sensor se ham for deg naken og rar...da blir det litt lettere ;p
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #11 Skrevet 18. oktober 2010 Her er noen tips..fra ei som hadde oppkjøring i fjor! - Husk å kikke i speilene + blindsone! - Ikke se i speilene for lenge om gangen - Ikke gjør ting vanskeligere enn de er, ber sensor deg om å parkere et sted så må du faktisk ikke rygge inn (så lenge han ikke sier noe annet). - FØR dere kjører ut på veien, pass på å ta en bremsetest. Si til sensor at du ville ta denne testen FØR dere kom ut på veien. Greit å vite at bremsene virker! - Lær deg det tekniske, du kan og vil få tekniske spørsmål før dere kjører ut på veien. - Husk å bytte gir når du skal, hvis ikke kan du faktisk stryke for uøkonomisk kjøring. - Kjør kontrollert og forsiktig - Se langt frem - få overblikk over trafikkbildet - Hold vikeplikten din - Husk å kjøre forsvarlig og vis hensyn - f.eks i et boligfelt der fartsgrensen er 30 betyr det ikke at det er forsvarlig å kjøre i 30, gjerne i 2 gir rundt 20. - Ikke få panikk hvis du kveler bilen et par ganger, sensor ser forskjell på nervøsitet og en uegnet sjåfør. Masse lykke til! Og si til deg selv at dette klarer du! er du redd for sensor se ham for deg naken og rar...da blir det litt lettere ;p
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #12 Skrevet 18. oktober 2010 tusen takk for svar alle:) er bare så redd for at jeg ikke greier få med meg alt på veien og blandt annet når jeg skal ta av til en annen vei osv...er litt distrahert så hvordan får jeg bestemt meg for å bare GJØRE det? HI
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #13 Skrevet 18. oktober 2010 Forstår ikke helt spørsmålet ditt, er du litt distré? Skal du ta av til annen vei så gjør du følgende - blink, se i speil, brems ned - se i sidespeil og blindsone rett før du svinger. Husk å hold hodet litt kaldt og tenk kjøreregler. Se langt frem - det hjelper. Glemmer du f.eks å svinge til venstre, så er det bare å kjøre tilbake igjen...gjorde det selv og fikk snu...ingen krise. Jeg bestod. LYKKE TIL!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #14 Skrevet 18. oktober 2010 Det er 2 viktige ting å huske på; 1. Sjekk speilene OFTE, alle sammen!!! 2. Vikeplikt. LYKKE TIL!!!
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #15 Skrevet 18. oktober 2010 Og HVIS du gjør noen feil, så må du ikke få panikk. Ikke tenk "Åh huff, nå strøk jeg, så da kan jeg like godt kjøre dårlig resten av tiden", for det stemmer som regel IKKE. Selv gjorde jeg en kjempebommert når jeg hadde oppkjøring. Jeg skulle rygge inn en plass og parkere, og så glemte jeg å sjekke min venstre side. Fra min venstre side kom det en bil i relativt høy fart, så sensor måtte stå på bremsen for å unngå kræsj. Jeg tenkte "Shitt, nå er det over", men jeg bestemte meg for å stå løpet ut, og kjøre så pent jeg bare klarte resten av tiden. Og når jeg var ferdig å kjøre, sa sensor at jeg kjørte så bra at han ikke kunne stryke meg på den ene feilen jeg gjorde - for det var helt klart en nervøsitetsfeil. Husk å plassere deg riktig, sjekk speilene, se langt fram, og tilpass farten etter forholdene, ikke fartsgrensen (men ikke oppover, kjører du i 50-sonen, må du ikke finne på å kjøre over 50). Og husk at å kvele bilen er helt vanlig, du stryker ikke på grunn av det
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2010 #16 Skrevet 18. oktober 2010 Gode råd fra de andre, men husk og si på slutten alle feilene du event. gjorde.. later du som ingenting er det kun deg selv du lurer, sensoren får med seg alt. Bedre å si hva du event gjorde feil, og hva du burde gjort i stedet for
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå