Gå til innhold

Råd?

Anbefalte innlegg

Gutten vår er født i uke 34..nå er han 7 uker gammel, hadde termin forrige fredag ; )

i starten var han veldig rolig, roet seg så fort han hadde fått mat.

Nå er hyling meste parten av dagen, han virker rett og slett sulten bestandig. d eneste som roer han er pupp, flaske og kjøring i bil!

Han kan henge på puppen hele dagen...på kvelden blir han aldri fornøyd..d ender med at vi alltid gir han MME for at han skal sovne..ofte også på natten.

J veit j har mye melk, sjekket d ved å gi han MME og j pumpet meg her en dag. J pumpet ut 110ml, og han kunne fortsatt spise av meg.

Legger på seg veldig bra også, så d kan heller ikke være næringsfattig melk j har... Han har nok en del luft i magen, vipper nok til kolikk på kvelden. Men d er så frustrerende...at han aldri blir fornøyd. Så fort han får den MME på kvelden slokner han som oftest...blir vel så stapp mett at han ikke orker annet.. Er vel ofte sånn med premature, at de krever veldig mye mat, og trenger d tillegget med MME.

I tillegg skal j innrømme at d er litt sårt at ikke min melk strekker til.. Selv om j ikke skjønner at d kan være sult som plager han, siden han roer seg i bilsetet..

Flere med samme erfaring?? Råd i gi??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142452167-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første jeg tenker er at kan det hende at han ikke får skikkelig tak? Klarer han å tømme hele brystet, slik at han får med seg den mest mettende melka? Jeg tenker at siden du har mye melk, samtidig som han er sulten, kan det være årsaken.. Sørg for at han svelger skikkelig, og har godt sugetak. Dessuten kan det hende at han kjenner på magevondt, og da er det jo verdens beste trøst å ligge ved puppen- og at han ikke nødvendigvis er sulten, men vil ha kos og nærhet.

Vil råde deg til å ha en tur på helsestasjonen og veie, amme han, og veie igjen for å se hvor mye han får i seg. De kan også hjelpe deg å se på sugetaket. Det kan føles sårt at du ikke føler at du strekker til, men forsøk å legge bort den følelsen. Du gir han det beste, og den første tida er den tøffeste når det gjelder amminga. Det kommer til å gå bedre etter hvert som han vokser:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142452167-r%C3%A5d/#findComment-142453112
Del på andre sider

Husk at måltidsveiing kun gir et øyeblikksbilde - det kan hende han ikke var spesielt sulten da du skulle veie han, eller at du ble stressa og det kom mindre melk.

Det er mulig premature kan ha hyppigere økedøgn enn unger som er født til termin? Dersom han i tillegg ikke får skikkelig tak har du det gående..

Hvor lenge ammer du på hver side? Kanskje du kan prøve å tilby bare ett bryst til hvert måltid og se om han blir mer fornøyd da? (mulig du må pumpe det andre da) Enig med mamma og my i at det er mulig han får for lite feitmelk. Dersom det er en ammepoliklinikk i nærheten, kan du få time der og få sjekket at han suger riktig. Mye kan endre seg selv om det var bra på sykehuset, plutselig er det noen nye muskler i munnen og det kommer melk ut selv om han suger feil.

Du kan også prøve å pumpe etter måltidene dersom du har melk nok til det, og gi han dette på flaske om kvelden i stedet for (før) MME. Jeg ville gitt bryst før og etter morsmelk-flaska og evt fylt på med litt MME etter det igjen, før jeg ville fortsatt med bryst dersom han virket misfornøyd, siden bryst er veldig koslig.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142452167-r%C3%A5d/#findComment-142453617
Del på andre sider

hei, og takk for svar : )

han legger veldig bra på seg og, skjønner dere. Legger på seg 200-300 gram i uka. Så han får absolutt i seg mat, og den re tydeligvis næringsrik.

D kan være som dere sier at han ikke får godt tak, men han får tydeligvs i seg melka allikevel..

J prøvde å pumpe meg her en dag, og gi han erstatning, og pumpet j ut 110 ml, og han kunne fortsette å drikke,,, så nok melk har j..

Kvelden MÅ j gi erstatning, for han blir ikke fornøyd på kvelden. Men da sovner han ihvertfall, og d gjør vi også ; ) så han blir mett og god da... d er j jo glad for..

Mulig han har økedager da..eller økeuker, heh.

Huff, nei de er ikke lette å lese de små.. : / håper på forbedring etterhvert.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142452167-r%C3%A5d/#findComment-142460072
Del på andre sider

Hadde en som var født i uke 35 og var svært dysmatur.

Vi fikk ikke dreisen på fullamming før ved nærmere 5 mnd. Ga på kopp og flaske (treg smokk) i tillegg. Trappet det gradvis ned.

Var ikke sterk nok til å suge og brukte for mye energi på det i stedet for å vokse.

Kan være lurt å gi flaske/kopp (vi brukte stort sett pumpemelk) noen flere ganger om dagen kanskje?

Kveldskollikk er heller ikke ukjent - Prøv ut det med naprapat/kiropraktor/manuell terapeut.

Tips: Bær ham slik at han ligger på magen med hodet i albuekroken din og magen i håndflaten din med beina hengene ned som en "fell". Det gjør at lufta kommer lettere ut.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142452167-r%C3%A5d/#findComment-142461602
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...