Gå til innhold

Desperat etter råd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er født i uke 34..nå er han 7 uker gammel, hadde termin forrige fredag ; )

i starten var han veldig rolig, roet seg så fort han hadde fått mat.

Nå er hyling meste parten av dagen, han virker rett og slett sulten bestandig. d eneste som roer han er pupp, flaske og kjøring i bil!

Han kan henge på puppen hele dagen...på kvelden blir han aldri fornøyd..d ender med at vi alltid gir han MME for at han skal sovne..ofte også på natten.

J veit j har mye melk, sjekket d ved å gi han MME og j pumpet meg her en dag. J pumpet ut 110ml, og han kunne fortsatt spise av meg.

Legger på seg veldig bra også, så d kan heller ikke være næringsfattig melk j har... Han har nok en del luft i magen, vipper nok til kolikk på kvelden. Men d er så frustrerende...at han aldri blir fornøyd. Så fort han får den MME på kvelden slokner han som oftest...blir vel så stapp mett at han ikke orker annet.. Er vel ofte sånn med premature, at de krever veldig mye mat, og trenger d tillegget med MME.

I tillegg skal j innrømme at d er litt sårt at ikke min melk strekker til.. Selv om j ikke skjønner at d kan være sult som plager han, siden han roer seg i bilsetet..

Flere med samme erfaring?? Råd i gi??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har dessverre ikke lignende erfaring, MEN jeg må bare fortelle deg at dersom det er slik at du han ikke er fornøyd med MM lenger, så ikke ta det så tungt! Jeg fikk aldri muligheten til å amme, heller ikke muligheten til å prøve. Melken min forsvant etter 9 uker, og da var fortsatt vesla vår på sykehus, både av og på respirator/cpap.

Jeg fikk snakke med en fantastisk ammeveileder, som overbeviste meg til slutt om det ikke var noe nederlag å slutte og pumpe! At jeg skulle bruke kreftene mine på meg selv, og dattera mi istedet..

Hva om du prøver med MME flere ganger om dagen?

Det ville jeg gjort.. så lenge han viser tegn til å bli mettere da!

Ps: alle barn sovner i bilen.. det er som regel det siste man prøver, og da er allerede barnet utslitt..

Prøv deg frem - ingen barn har fasit, og ingen barn er like!

LYKKE TIL!

Fortell hvordan det det går da:)

Skrevet

Har akkurat vært gjennom en sånn periode selv med minsten som ble født i uke 34. Tok kontakt med prematuravdelingen på sykehuset og ble rådet til å gi avkjølt fennikel te før hvert måltid. Dette hjelper på luftsmertene. Mini har nå fått det mye bedre - det samme har foreldrene :-). Vi fikk tak i fennikel te en helsekostbutikk. På helsestasjonen fikk jeg informasjon om at ca 14 dager etter termindato er det naturlig for barnet å ha økedøgn. Hvis du googler kolikk få finner du litt informasjon om at monotone lyder kan virke beroligende på barnet - kanskje derfor han roer seg i bilsetet?

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar : )

J har masse melk, d er ikke problemet. Pumpet ut 110 ml, og da kunne junior fortsette å spise. I tillegg legger han på seg 200-300 gram i uka, så d er ingen tvil om at han får i seg bra med mat. Noe annet plager han..i tillegg til at han er kronisk sulten..

Hvordan ga du den teen, og hvor mye? Da kan vel den amme teen fra apoteket brukes også..d er jo fennikel te.

Skrevet

Hei

Har brukt følgende oppskrift på fennikkelte, fikk den på prematuravd. Kjøp hel fennikel i krydderhyllla på matbutikken, så får du mest av de virksomme stoffene (det er ikke så mye av dem i ferdig teposer)

1 ts hel fennikel kokes i 2,5 dl vann, i ca 5 minutter. Siles og avkjøles.

Et lite tips fra meg er og fryse teen i isterningposer, så kan du ta den opp etter behov, ellers holder den ca 2 døgn i kjøleskap på tett rent glass! Lykke til!

Skrevet

Glemte å svare på det du spurte om , kan gi inntil 2ml før hvert måltid, helst 10 min før måltid! !

Skrevet

Vår gutt ble født i uke 33+6. Han er nå 8 uker korrigert, over 3 mnd siden han ble født. Han får nesten bare mme siden jeg har så ekstremt lite melk. Han var en god del plaget med luft. Brukte også fenikkel-te etter råd fra sykehuset.

Etter at vi kom fra sykehuset var det en del skriking. Vi fant etterhvert ut enkelte ting som roet han ned.

- Å holde ham på skrå i ca 45 grader (holdt han foran meg slik at man ser ned på han og holdt han på skrå) og gynge litt/vippe opp og ned.

- Bæresjal. Sovnet fort i sjalet.

- Noen ganger gråt han rett og slett fordi han var sulten fortere enn vi forventet, så da var det bare å gi mat. Som regel krevde han mat hver 3.time ganske nøyaktig, men noen ganger gikk det bare to timer mellom måltidene.

- Å slå vannkrana på fullt stoppet gråten helt. Trengte bare la vannet renne noen sekunder og så slå av, så stoppet gråten. Virket som om han automatisk ble avslappet av det. Hvis det ikke funket var han som regel sulten.

- Å slå kjøkkenvifta på fullt stoppet også gråten. Også der kunne vi slå den av igjen etter noen sekunder

- Denne youtube-videoen : http://www.youtube.com/watch?v=ddRkI5wVIqQ

Teknikken virker veldig godt (selv om vi gjør det mer varsomt - roligere bevegelser og ikke så høy sushing)

- Ta av bleien og ligge å sprelle litt på stellebordet på et varmt bad.

Dette fikk oss gjennom skrikeepisodene. Etter at han ble 3 mnd har skrikingen roet seg veldig. Når han nå skriker er det som regel fordi han er trøtt. Han er som regel våken en times tid før han begynner å "klage", og da er det bare å legge han i vognen med koseklut og smokk og stryke litt på kinnet. Går som regel greit, så lenge man får det gjort før han blir overtrøtt.

Lykke til, og skriv gjerne hvordan det går.

Skrevet

Hei igjen.

HAr hatt noen gode dager nå faktisk..men iløpet av helga har d startet igjen med mye hyling! utrolig slitsomt! d har pleid å gå over med bilkjøring, men ikke engang d funket i går! måtte bare få han ut av setet og putte han på puppen! helt utrolig...d eneste som hjelper!

og støvsuger, da roer han seg.

istad sovnet han faktisk i vippestolen, d er med vibrator så d var sikkert en årsak til at han sovnet der...sov i kun 10-15 min da. Han er tydeligvis så urolig trøtt, men nekter å sove! J fikk han til å sovne i vogna etterpå, så vi fikk gått en tur..men varte ikke lenger enn en times tid d heller.

Han virker kronisk sulten... på kvelden gir vi MME, og da sovner han etterhvert..men d er jo så tungt fordøyelig, så etter mat fra meg og MME i tillegg er d ikke rart han sovner...

fått et tlf nr til en osteopat, tenkte j skulle prøve d...får tips om så mange forskjellige terapeuter, så j veit ikke hva som har best virkning, men ,å vel bare starte et sted,.

Nå sover han forresten faktisk i baby bjørn...der henger han akkurat i brysthøyde, så j kan bare dra fram "matfatet"..da sovner han etterhvert. huff, ikke bra vane å legge han til...men hva skal man gjøre ??

Skrevet

kolikk?

ikke uvanlig at premature trenger å få litt på kopp i tillegg til rett fra pupp. De skal jo ta igjen sine jevnaldringer og de får jo næringen rett i fra navlestrengen!

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg pumpet i 5 mnd og ga det som tillegg til rett fra bryst. Først etter hvert måltid, så kun på kveld.

de er sultne de premature, men det går seg til når de får "tatt igjen" sine jevnaldrede

- tror det særlig gjelder de som også er dysmature.

Skrevet

De premature er gjerne veldig sultne i starten. Det kan hende han ikke er helt sterk nok til å få i seg nok fra deg. Vi måtte gi ekstra på kopp først, og deretter på flaske. Jeg pumpet meg og det var stort sett morsmelk det gikk i. Ammet først, ga flaske, pumpet.

Et skikkelig styr, men vel verdt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...