Gå til innhold

hoster og hoster- Cosylan??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg hatt en intens irritasjonshoste siden lørdag som står på både dag og natt så har blitt lite søvn og hvile. Har cosylan fra tidligere og lurer på om noen har erfaring med og bruke det under svangerskapet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du. Det er overgang til placenta, men dersom det kun er i anbefalt dosering over en kort peride går det fint. God bedring.

Skrevet

Åh kan man det?

Jeg sliter også med denne forferdelige hosten. Har hatt den i over to uker og holder virkelig på å bli gal.

Skrevet

Så lenge det er for en kort periode ja. For sikkerhetsskyld kan man jo ta en telefon til legen. Det heter jo at hensikten skal oppveie faren, og for barnets del vil det nok være bedre med en utvilt og frisk mor til tross bittelitt virkestoff i placenta. Spesielt om det dreier seg om at man ikke får sove.

Jeg var forkjølt sist jeg gikk gravid, og tok, med legens velsignelse både cosylan og nesespray. Men cosylan er faktisk vanedannende, så man må være flink å slutte når hosten gir seg ;-)

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

fikk beskjed av legen at jeg absolutt ikke måtte bruke cosylan pga morfinen i den.

Skrevet

Hysterisk og lite opplyst lege. Det er ikke morfin i cosylan. Men etylmorfin, som er en annen sammensetning av de samme molekylene som man finner i morfin. Dette gjør at den har en annen virkning. Bla virker den mye mindre smertestillende, men fortsatt meget bra hostestillende.

Det er 1,7 mg etylmorfin i 1 ml cosylan. Dette tilsvarer en dose på ca 9-17 mg etylmorfin. Dette er så små mikroskopiske mengder at selv om dette kan gå over i placenta er det ikke sikkert at det engang når barnet, pga placentabarrieren. Dersom man holder seg til anbefalt dosering (5-10 ml pr dose, 3-4 ganger for dag), vil man faktisk være godt innenfor problematisk grense. I så små mengder er etylmorfin heller ikke vanedannende, fordi man ikke får noen virkning av den smertestillende effekten.

Morfin er et sterkt smertestillende, og veldig vanedannende middel som ikke brukes for å dempe hoste.

Skrevet

Jeg har brukt cosylan 1 dose daglig på 5-10 ml i 4 dager....med legens velsignelse:-)

Skrevet

Hei, jeg står fast på Solvipect Comp som har de samme virkestoffene som Cosylan men en annen smak. Får dette pga Kols og er nå snart ferdig med mitt andre svangerskap der jeg bruker dette fast. Prøvde meg uten i starten på det forrige svangerskapet men klarte da å hoste på meg flere knekkte ribbein og endte da opp med dobbel dose Cosylan + Stor mengder Paralgin Forte i flere mnd.

Det eneste jeg har fått beskjed om er å prøve å begrense bruken siste ukene før termin da babyen helst ikke bør få abstinenser etter fødselen. Gikk bra sist og jeg regner med det går bra denne gangen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...