Gå til innhold

Tips mot kvalme og uvelhet?

Anbefalte innlegg

Jeg er 7+0 i dag og kvalm eller uvel nesten hele dagen. I dag har jeg stort sett ligget sammenkrøket på sofaen og sovet. Det er frustrerende ikke å fungere i hverdagen, selv om kvalmen visstnok er et godt tegn for graviditetens del. Og jeg vil ikke klage, for premien etter fullgått svangerskap er jo så uendelig stor, men det er jo bra for både mor og barn at mor får beveget seg litt, tenker jeg...

Jeg følger råd om å spise noe med en gang jeg står opp og generelt ta det rolig om morgenen, og spise med en gang jeg er sulten i løpet av dagen, men det hjelper ikke. Har dere andre gode tips?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142451897-tips-mot-kvalme-og-uvelhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

druer, tørre knekkebrød, sitronbrus, epler

Idag har jeg desperat forsøkt seaband, håper det hjelper! For det du har skrevet om dagen idag kunne like godt jeg ha skrevet. Jeg er så dårlig at det er helt forferdelig!

Kvalmen har ikke slått meg så veldig enda, men i tidligere svangerskap har jeg brukt:

ingefærøl

ingefær drops fra helsekosten

ingefær rot i kjøleskapet som jeg tok små biter av

uslatede nøtter

knekkebrød og te med sitron og honning

Tusen takk for gode tips, jenter! Jeg skal prøve alt!

Nå har jeg forresten prøvd ut noe nytt: Et knekkebrød og en banan kl fire om natten! Jeg våknet og var sulten og kom på at jeg kanskje blir ekstra uggen om morgenen fordi jeg har vært sulten om natten. Så nå får vi se!

Uff, føler med deg. Har 2 svangerskap bak meg med mye kvalme og oppkast. Jeg hadde konstant en type metallsmak i munnen som var forferdelig ubehagelig. Det som hjalp meg på det værste var LoveHearts c",) Evt også veldig sterke halstabletter..

Annonse

Skulle ønske jeg hadde en mirakelkur..... Jeg er igang med mitt tredje svangerskap hvor kvalmen helt tar overhånd:-(

Gulper hele dagen, har ekkel metallsmak i munnen, spyr litt inni mellom (på natten helst). Jeg holder på å bli sprø. Nå har jeg vært sykemeldt i en uke og skal prøve meg på jobb i morgen. Spørs hvordan det skal gå. Regner med jeg blir fuldt sykemeldt til uke 15 som med de to andre.

Tenkte jeg skulle prøve med akkupunktur igjen, synes å huske at det hjalp noe i forige svangerskap. Alt er ihvertfall verd å prøve.

Ikke noe gøy for de to små på 1.5 og 4.5år at mamma konstant ligger på sofaen. Helt ubrukelig!!!

Gud så deilig å klage litt selv om det kanskje ikke var så mye hjelp på spørsmålet dit HI.

Jeg er 8 uker på vei og føler meg elendig. Vil jo ikke klage egentlig for er jo veldig glad for å være gravid men det er litt godt å bare få det ut også...Dagene(og nettene)kretser rundt sult, kvalme og mat. Er ekstremt sulten hele tiden men absolutt ingenting frister og jeg føler uansett om jeg klarer å presse ned 2 eller 4 tørre brødskiver så er jeg like sulten. Klarer stort sett å la være å kaste opp, gjør alt for å slippe det fordi da blir jeg jo bare enda mer sulten etterpå.

Har på meg seaband, drukket ingfærte, spist kjeks om natten, om morgenen men føler meg like elendig. Glede meg sykt til den dagen formen blir bedre og jeg kan fokusere mer på barnet enn på plagene!

Huff! Det er ikke godt det der. Jeg har heldigvis vært bedre i går og i dag etter nattmat natt til i går og litt middagsmat rett før jeg sovnet i går. Har tro på at dette er forklaringen på at jeg er så mye bedre. Utrolig at det går an å være så elendig en dag, og så bra den neste. :-)))

• 2 uker senere...

Uff, føler med dere alle sammen.

Jeg er 7+2 i dag og er sykemeldt på andre uken pga kvalme/brekninger. Er kvalm hele døgnet, ikke noe morro med en gutt på 19mnd i hus, føler meg som verdens værste mamma når jeg stort sett bare ligger på sofan.

Men uansett, det som hjelper meg noe er å spise kapteinkjeks og drikke vann når jeg kjenner kvalmen kommer. Jeg tar også postafen på dagen (kjøpes reseptfritt) og afipran 10mg som jeg har fått av legen til natten for i det hele tatt å få sove.

I morgen skal jeg prøve akupunktur, er veldig spent på om det funker.

I forrige svangerskap prøvde jeg akupressur, i form av armbånd rundt håndleddet, men syntes ikke det hjalp noe særlig

Lykke til alle sammen, vi må prøve å holde motet oppe, gevinsten er jo stor tilslutt=)

Så "godt" å se at det finnes tips og råd her ute som ikke bare inneholder medisiner. Er i overkant skeptisk til slikt under svangerskap. Mannen kommer forhåpentligvis hjem med sea-band, jeg drar ut og kjøper sitronbrus og love hearts :) Er gravid for 3.gang siden juni i år og føler som om jeg har gått i en sammenhengende kvalme siden da. Denne gangen er det helt ekstremt, og nå har jeg begynt å kaste opp. Ei rød plastbøtte har plutselig blitt min beste venn. Er sykemeldt på 3.uka nå. Har en liten gutt på 15.mnd som ikke sover om natta heller, så det hjelper nok ikke på at vi er kjempe slitne her hjemme.

Oi det var godt å sukke litt :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...