Gå til innhold

svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei :)

har tilbringt mye tid på legekontoret i det siste. Hadde høyt blodtrykk og eggehvite i urinen, så de var redde for svangerskapsforgiftning. Var hos legen i dag og det var ikke eggehvite i urinen lenger. Jeg har også urinveisinfeksjon. Blodtrykket var litt bedre, men ennå litt høyere enn det pleier å være. De ringt etter jeg hadde gått og ville at jeg skulle komme på fredag å sjekke for svangerskapsdiabetes,

Er det noen som har erfaring eller som er i samme situasjon som de vil dele med meg? Jeg har angst for å få stort barn, og har hørt at det kan skje at barnet blir veldig stort hvis jeg har diabetes.

hilsen nervevraket :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har svangerskapsdiabetes, skal inn på kontroll 1 gang i uka de 4 siste ukene før fødsel for vekt kontroll av baby :) man kan bli satt i gang tidligere om baby plutselig legger mye på seg slik at du skal slippe å få elt for stor baby :)

Skrevet

Hei!

Ligger helt i grenseland, så har måttet legge om kostholdet mitt og måler blodsukkeret mitt 3 ganger om dagen.

har fått ekstra ul og fått en vekstestimering.

De tror han vil være ca. 5 kilo ved fødsel, men nå la jeg om kostholdet så seint som i uke 36, jo før man får hjelp jo mindre sjangs for stor unge er det! :)

Skrevet

Dersom du hadde hatt sv.diabetes, ville du ha testet positivt for sukker i urin. Det er helt normalt at kroppen ikke klarer å "ta unna" sukkeret like raskt som når kroppen er normal hormonelt sett, mot slutten av et svangerskap.

Det er ikke alle med svangerskapsdiabetes som føder store barn, enten de har vært fanget opp i det "medisinske" systemet eller ikke. ( på samme måte som at kvinner uten hverken diabetes eller sv.diabetes kan føde barn på nærmere 5 kg.)

Ro deg ned du. Det går så fint! Og dersom du er superoverkrampeaktig bekymret, så er det jo helt ok å nevne dette for jordmor, og kanskje be om en UL for vekstestimering.

Det KAN skje at barnet er stort dersom du har diabetes, og det KAN skje at barnet er stort dersom du IKKE har diabetes. Som regel, så går det greit uansett!

Skrevet

må bare rette litt på den siste hær, det er ikke alltid det er sukker i urin ved diabetes, jeg hadde det ikke. Så det bør testes med glukosebelastning for å være sikker.

Skrevet

Jeg hadde heller ikke sukker i urinen, og har fått påvist svangerskapsdiabetes etter glukosebelastning. Skal prøve i en uke å regulere med kosten, lavkarbo, så blir det avgjort i neste uke om jeg trenger insulin også. Ble fanget opp ganske tidlig, i uke 27, så lille bumpibjørn er ennå midt på strek mht vekst :) Er et herk å stikke seg selv flere ganger m dagen, men alt går, og det er "bare" 11 uker igjen, så dette skal gå bra! Er veldig fornøyd med at både han og jeg følges nøye opp..

Skrevet

Ikke riktig at man må ha sukker urinen for at man skal ha sv.dia. For å ha sukker i urinen må man ha et veldig høyt bl.sk, over 15.

De trodde jeg hadde sv.dia også, men etter å ha tatt sukkerbelastning fant de ut at jeg ikke hadde det. Lykke til, det går nok veldig fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...