Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bare en utrolig dårlig dag, skikkelig blåmandag, må bare få ut frustrasjon....livet er egentlig veldig greit, men er bare så sliten...

Lille sjefen i huset sov hele natten igjen uten mat fra han var 2 mnd gammel. Han kunne være ganske krevende om dagen, men det var godt å vite at når kvelden kom, så sov han godt og lenge.

Etter 3 mnd.vaksinen ble kveldene og nettene et helvete, nektet å sove, mye våken om nettene og tidlig opp. Etter hvert så fikk vi orden på leggingen igjen og han sovner nå fint om kvelden. Men nettene er helt forferdelig. Rett etter vaksinen var han våken flere ganger om nettene. Etter hvert ble det bare en gang om nettene, og det gikk helt fint. Men nå er han våken flere ganger hver natt igjen. Jeg får max sovet 2-3 timer sammenhengende. Han er 4,5 mnd, men er en stor gutt, så for ca 2 uker siden begynte vi å gi han grøt om kvelden for å se om det hjalp på nettene... men neida, like mye våken, og like mye sulten. Han digger grøten og har ikke fått vondt i magen av den, så det er ikke derfor han våkner. Og han blir ikke fornøyd med bare smokk. Om dagene sover han ute i vogn, og han får ikke sove for sent på dagen. I tillegg får han litt frukt om morgenen.

Jeg kjenner at jeg er så utrolig sliten av å være så mye mye våken om nettene, er helt ødelagt. Selv om ammingen har gått helt supert hele tiden, så er jeg nå møkk lei. Utrolig praktisk å ha maten alltid tilgjengelig, men jeg er så sliten og lei av å alltid måtte opp flere ganger om natten for å mate småen.

Sååå...

Dere som har begynt med grøt, når begynte de å sove bedre?

Dere som gir mme, sover de bedre om nettene? Vurderer seriøst å slutte å amme selv om jeg har nok melk.

Kan det være tenner på vei?

Når blir det egentlig bedre? Trodde ting skulle bli bedre når de ble 3 mnd, men ikke her...

Åååå, dagens utblåsning etter nok en natt med altfor lite søvn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er redd du bare var superheldig som hadde en måned med god søvn... Min erfaring er at grøt ikke er noen garanti for bedre nattesøvn og om MME-barn sover bedre eller ikke tror jeg også er like individuelt.

Har ingen gode råd, her har vi hatt gode og dårlige perioder, men har ingen forklaring på hva som gjør det. Men, det er slitsomt og det er ekstra slitsomt å se at andres barn sover og sover;)

Skrevet

Skjønner godt at det er frustrerende å bli vekket flere ganger om natta når du først ble vant til noe annet..men det er faktisk helt normalt at ungen spiser hver 3 time om natta helt til de slutter med nattmat, ofte opp til 6-7 mnd:) 3 mnd er vel den "magiske" terskelen for rutiner. Synes ikke du skal slutte å amme, for det blir ikke bedre av det. Men du kan jo prøve å venne han av m nattmat siden han er over 4 mnd.

Skrevet

Hei!!

Dette er nok som de andre skriver ganske vanlig ja.. :)

Bare tenk at det er kun for en periode, så blir ting bedre litt etter litt. Hadde det litt som deg med forrige, våknet nesten annenhver time på det verste, men da hun endelig ble 6 mnd kjørte vi avvenning. Vips fikk jeg endelig en hel natts søvn igjen!!

Så hold ut, dette ordner seg skal du se. det er slitsomt mens det står på. Vi satser på at det blir bedre før 6 mnd hos dere, men hvis ikke kan du jo bruke tiden på å finne ut om dere ønsker å kjøre en sånn nattavvenning etterhvert, og evt hvilken metode dere vil bruke :) Jeg gjør det ihvertfall glatt igjen, om det blir nødvendig, søvnmangel er ikke til å spøke med. Har det samme med snuppa nå også, hun er 12 uker og spiser ca hver 3. time natt som dag, men det går greit foreløpig heldigvis.

Dette går så fint skal du se!!!

Skrevet

Tusen takk for svar! Det hjalp masse bare å sagt det, og enda mer å få høre at andre har opplevd det samme...

Tror nok bare jeg har vært heldig som har fått sovet godt en hel mnd. Men det er hardt å høre om andre som har barn som sovner bare man legger dem i sengen om kvelden og sover til neste dag, mens man selv ikke husker hvordan man så ut uten mørke ringer rundt øynene...

Da biter jeg tennene sammen og fortsetter amming litt til. Ammingen går jo helt supert, men det er tunge dager når man er trøtt som en strømpe... morgendagen blir sikker bedre! :-)

Skrevet

Hei

Uff ja, det er trasig å våkne ofte om natta.

Min lille tulle sov veldig godt ganske tidlig. Hun fikk mme fra ca 2,5 mnd, men mener å huske hun sov godt før det.

Dette gikk fint helt til hun fikk vaksine ved 5 mnd alderen. Nå er hun mye våken om nettene. Det hjelper å bare gi henne smokken, men det må gjøres et par ganger før hun sovner igjen. Hun får ikke mat da.

Hun sover fortsatt inne på vårt rom (imangel på et rom til) og våkner gjerne når i går og legger oss. Da er hun gjerne våken i en time.

Da hun var mindre fikk hun mat en gang mellom 5-7 før hun søvnet igjen. Fordelen da med å ha mme (eller mat på flaske) er at far kunne hjelpe til.

Jeg fikke ndel hjelp fordi far ikke jobber tidlig om morningen.

Det hjalp veldig. Vi tar annenhver natt. Men fra 1 nov begnner han i n jobb dagjobb og da må jeg ta hver dag (bare rettferdig det)

Så merker det blir en omstilling å ikke kunne sove "godt" annenhver natt

Skrevet

Som om jeg skulle skrevet det selv.. Jenta mi er snart syv måneder og spiser to porsjoner grøt om dagen i tillegg til pupp, hun våkner hvertfall 3-4 ganger om natta for pupp. Kan som du sier ikke roes ned av smokk. Er selv kjempe sliten og lei.. Hun er en super jente på dagen og kjempe blid så trøster meg litt med det.. Ammingen har vært kos, men det har snudd seg nå. Har dessverre ingen råd til deg:-( Ville bare du skulle vite at du er ikke den eneste. Her var jo egentlig søvnen som best når hun var rundt tre måneder. Da kunne hun sove fra ni til 4-5. Så ble det plutselig hyppigere og vi bestemte oss for å begynne med grøt. Men nå i det siste har det jo bare blitt verre. Mulig det er tenner, men klarer ikke se eller kjenne noen. Vanskelig å vite med disse små. Hååper bare det snart blir bedre.

Skrevet

Er vel kanskje ingen trøst at jeg skriver... Vår begynte å sove "hele" natta da han var ca. 10 mnd. Før det våknet han med 1-2 timers mellomrom. Både før og nå er det "morgen" forholdvis tidlig - på gode dager er det kl. 5, men altfor ofte er natta over kl. 03.30. De første 9 mnd. sov jeg vel i gjennomsnitt 3-4 timer tilsammen pr. natt (fordelt på mange dupper). Fra 6 mnd av har jeg jobbet i tillegg. Så ja, jeg skjønner hva du mener med slitsomt... :-) Man får bare trøste seg med at det blir bedre om senn. Håper det går fortere for dere enn det gjorde for oss. (Dessuten har jeg hørt at krevende barn blir smarte, det er jo alltids en trøst, hehe)

Skrevet

Nå skal ikke jeg fortelle deg hva som kommer til å fungere på ditt barn, men snuppa mi er flaskejente og hun har sovet over natten siden hun var ca 4,5mnd. (det har ikke nabolagets ammebarn). Du behøver jo ikke gi opp amming! Det er fult lov å gi mme på kveld/natt og amme på dagen.

Men det kan også være tenner. Niesa mi fikk tenner i den alderen. 4mnd senere har hun 8 tenner!

Grøt trenger ikke gi bedre nattesøvn, men du kan jo prøve deg frem med ulike grøter?

Hvis du velger å gi mme på kveld/natt så kan du jo kanskje be sambor/ektemann om å ta et skift slik at du får sove. Det er viktig at du får nok søvn.

Skrevet

sønnen min sov natten gjennom fra han var 2 mnd. jeg var kjempe fornøyd! natten som kom da han fikk 3 mnd vaksinen begynte det. han våknet masse og roet seg ikke med smokk, ville bare ha pupp. kunne være våken opptil 5 ganger. der er vi desverre enda..

han er 4,5 mnd nå. han kan våkne for å få mat 1 time etter at han har fått melk.

da er det ikke for å få melk men mest kos for å få sove igjen.. det er utrolig slitsomt! veldig lite sammenhengende søvn her og..

ikke akkurat mye hjelp å få av meg men du veit at du ikke er alene om å være våken om natten hvertfall. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...