desimamma Skrevet 18. oktober 2010 #1 Skrevet 18. oktober 2010 Hei, alle sammen jeg er selv gravid i uke 33. har 8 uker igjen gleder meg masse. men som alle andre så er jeg litt urolig for vektøkningen. har lagt på meg 20 +...........:-( Hvor mye har du lagt på deg ........ takk på forhåd om du svarer.......
Gjest Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 Kanskje jeg IKKE burde svare deg... ) Jeg er 32 uker og er -2 kg, har vært utrooooolig dårlig da!! Ellers så er det vanlig med alt fra å gå i minus til å legge på seg 35 kg.. så med mindre du har noen andre medisinske problem, så kan du nok slappe av !! )
gutt 06 og jente nov 2010 Skrevet 18. oktober 2010 #3 Skrevet 18. oktober 2010 hei sist gang la jeg på meg 26 kg,den hr gangen har jeg lagt på meg 13 er nå i uke 35+4 . jeg synes vektøkningen nå på slutten har stoppet opp litt,d går ikke så fort som d gjorde i 2 trimester. mn du ska se di går bort når du begynner å trille og ame )sånn va det med meg sist ihvertfall,6 mnd så va jeg tilbake i normalen igjen lykke til,og kos deg ta bekymringen etterpå
Gjest babyfabrikken1979 Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg er gravid i uke 30, og har lagt på meg 2 kg. (Er litt spesielle grunner til det, men i de forrige svangerskapene hadde jeg lagt på meg 10-12 kg på samme tid)
Hera_75 Skrevet 18. oktober 2010 #5 Skrevet 18. oktober 2010 Dere som har lagt på dere +/- 2 kg burde holde dere for gode å til å svare på dette innlegget hvor en person uttrykker bekymring for sin økte vekt? HI - det er du som er normal!!
Puppemamma Skrevet 18. oktober 2010 #6 Skrevet 18. oktober 2010 Hei! Jeg er 33+4 i dag og har gått opp ca 7 kg hittil - men kan jo fortsatt gå opp masse på den resterende tiden! min erfaring er at det er utrolig stor forskjell på folk, og det er like vanlig å gå opp lite som å gå opp mye. Er jo ingenting å bekymre seg for,mye av dette er jo vann og amming og stress/bekymring etter at ungen er kommet til verden kommer nok uansett til å ta det aller meste av vekta uansett I tillegg har jeg erfart at det er veldig stor forskjell på når folk legger på seg i svangerskapet - sånn som jeg har gått opp mest den siste 1,5 mnd Er jo ikke sikkert du legger på deg mer nå
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 18. oktober 2010 #7 Skrevet 18. oktober 2010 Er i uke 34, og har lagt på meg 10 kg Jeg var forferdelig dårlig i hele første trimester, og gikk ned i vekt istedenfor opp.. De siste ukene har kg kommet i full fart =P hehehe!
Gjest Skrevet 18. oktober 2010 #8 Skrevet 18. oktober 2010 Hera: Hun ba om svar på hvor mye folk har lagt på seg! Temmelig urealistisk dersom bare folk som har lagt på seg +10/15 kg skal få lov å svare eller..??.. Poenget er vel at dette er svært individuelt!! Og for alt du vet kan jo folk som legger lite på seg/går ned i vekt er bekymret for det!! Jeg anser meg som akkurat like "normal" som HI !!
mamma til 2 vakre stjerner Skrevet 18. oktober 2010 #9 Skrevet 18. oktober 2010 Godt svart Hera_75:-) Det må ligge spesielle årsaker til grunn for at en ikke legger på seg mer enn 2 kg eller faktisk tar av seg. Bare babyen kan veie over 2 kg i uke 33 + vann og blod ++
Annebolle Skrevet 18. oktober 2010 #10 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg er uke 33 og veier 69.5 kg. Jeg er 165 cm høy. På befruktningstidspunktet veide jeg ca 50 kg. For 1 mnd siden veide jeg ca 73 og følte meg tjukk og fikk veldig mye kommentarer. I begynnelsen var jeg kvalm og uvel og trøtt og sto bare opp et par timer om ettermiddagen før jeg la meg igjen. Jeg la på meg 1 kilo i uka de første 15 ukene. Etter uke 25 har jeg vært i mye bedre form heldigvis. Jeg er laktoveganer og spiser økologisk og supersundt. Jeg tror det er individuelt hvor mye man legger på seg. Men det er slitsomt med folk rundt en som kommenterer vektøkningen. Det virker som om veldig mange er opptatt av at jeg skal gå turer. Og jeg får høre om den og den personen som"visstnok bare hadde en liten kul på magen, men hun passet på altså" eller at "når JEG blir gravid skal jeg trene og legge på meg minimalt". Det er sårt og uvant å forandre kroppsfasong, jeg skulle ønske folk skjønnte det!!
Margarita -- Skrevet 18. oktober 2010 #11 Skrevet 18. oktober 2010 Er like langt som deg, og har gått opp 16 kg.. Og da jeg ble gravid var jeg 4 - 5 kg over min "idealvekt" som jeg trives i, så jeg sier ca 20 kg som jeg gjerne vil ha av igjen, og det er bare hittil:) Har lagt på meg jevnt mye hele veien jeg, men i det siste komemr det fort på!! Vell, må innrømme at jeg i noen dager nå har følt meg ganske så grusom, selv om det sikkert er teit å si. Men det er ikke alle som er komfortable med å bli store og runde, sånn er det vell bare... Tenker på at gevinsten er høyere enn prisen å betale;) Er som de sier over her, du er heelt normal:)
Knertenutenformagen Skrevet 18. oktober 2010 #12 Skrevet 18. oktober 2010 Ikke få panikk:) er 31 uker på vei og 21 kg opp.
Margarita -- Skrevet 18. oktober 2010 #13 Skrevet 18. oktober 2010 Huff, det er så dårlig å komenterere vektøkningen til gravide!! Enten legger man på seg for mye, eller så legger man på seg for lite. Jeg synes faktisk at det er direkte uhøfflig!! MAn må jo skjønne at mange synes det er et sårt tema?? Og det er tydelig at det ikke alltid lar seg kontrollere hvor mye man går opp.. Alle jeg kjenner har gått opp mellom 16 og 30 kg totalt, så denne "normalen" på 12 - 15 kg irriterer meg..
1. gangsmams Skrevet 18. oktober 2010 #14 Skrevet 18. oktober 2010 Hei hei I uke 34 hadde jeg lagt på med ca 11 kilo. Er nå i uke 38 og har totalt gått opp 15 kilo. Man hører ofte at de som har litt fra før ikke går opp så mye i vekt etc, men dette tror jeg ikke noe på Jeg er 165 høy og veide omtrent 75 kilo før jeg ble gravid (så hadde jo litt ekstra). Jeg tror ikke man skal bekymre seg så fært for vektøkningen i graviditeten. Jeg har levd som vanlig (sånn passe sunt), unnet meg noe søtt innimellom, og ellers spist og drukket det jeg vil, men med måte, og har allikevel gått opp en del. Tror det er veldig individuelt hvor mye hver og en har behov for å legge på seg jeg da... Dessuten får jo veldig mange mye vann i kroppen, som jo raser av igjen når man har født og begynner å amme. Kos deg med magen din, og ikke bekymre deg for vekta er mitt råd Klem fra
Perle79 gravid med nr 2 Skrevet 18. oktober 2010 #15 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg er i uke 33 og har lagt på meg en 8-9 kilo. Det er leeenge igjen og mye kommer til å skje. Alltid mye snakk om dette her med å legge på seg. Jeg spiser som før og har ikke endret livsstil. Det viktigste er jo at babyen får den næringen den skal ha. Bli stor og sterk til fødselen!
Lessismore Skrevet 18. oktober 2010 #16 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg hadde litt panikk for noen uker siden, da vekta raste på med en kilo i uka. Jeg er nå 29 uker på vei, veier 75 kg, og har gått opp fra 60. Altså 15 kg opp til nå. Prøv å tenke på "premien" i magen din, så betyr ikke vekta så mye likevel.
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 18. oktober 2010 #17 Skrevet 18. oktober 2010 36+1 og opp 15 kg. Hadde absolutt en del kg for mye fra før, så hadde virkelig ikke trengt å gå opp så mye da.. Men, men.. Satser på at litt går av med en gang.. og resten(av det jeg har gått opp i svangerskapet altså) forsvinner med amming og trilleturer :-)
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 18. oktober 2010 #18 Skrevet 18. oktober 2010 jeg er 34 uker og har lagt på meg 8 kg nå.
Aslii Skrevet 18. oktober 2010 #19 Skrevet 18. oktober 2010 er i uke 31 og har lagt på meg 20 kg hitil nå.har gått opp 4 kg bare den måneden,så tror nok jeg skal legge mye frem.men jeg er ikke så bekymret for forrige svangeskap også jeg lagt på meg så mye og de ble bort fort med amming og stress
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 18. oktober 2010 #20 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg er 30 fullgåtte idag, og har lagt på meg rundt 3 kg. Har gått ned et halvt kilo den siste måneden faktisk. Men det er fordi jeg har kuttet ut mye av sjokoladespisinga tror jeg. La ikke på meg noe særlig i forrige svangerskap heller.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 18. oktober 2010 #21 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg svarte bare på spørsmålet hennes jeg, om hvor mye jeg har gått opp. Sal jeg få hets for det? Jeg har ingen grunner til at jeg har gått opp så lite, men det gjorde ikke moren min heller da hun gikk gravid med meg og min søster. Jeg spiser akkurat som før, og jeg er ikke småspist, og beveger meg mindre. Jeg kan da ikke noe for at jeg ikke har lagt på meg mer. Jordmor har heller ikke uttrykt noen spesiell bekymring. babyen i magen er foreløpig estimert til å bli normalvektig. Noen legger på seg mye, andre legger på seg lite. Det trenger ikke være noe unormalt ved noe av delene.
Gulljentene Skrevet 18. oktober 2010 #22 Skrevet 18. oktober 2010 Er nå 33+3 på vei idag, og har lagt på meg drøyt 4 kilo. Er 1,70 høy og nå ca 79...Syns det har litt å si hva man veide fra før, jeg
Heanne Skrevet 18. oktober 2010 #23 Skrevet 18. oktober 2010 Er i uke 31 nå, var i utgangspunte 50 kg er nå 75, altså 25 kg pluss. Men skal ha tvillinger så noe større pga av det.
Gjest Skrevet 18. oktober 2010 #24 Skrevet 18. oktober 2010 Er akkurat 30 fullgåtte uker i dag, og har gått opp 9 kg. Normalvektig i utgangspunktet. Ser mange her sier at alt er normalt så man ikke skal bekymre seg. Når jeg var hos jordmor fikk jeg høre at jeg burde kutte ned på sukkerinnhold/ redusere matmengde og bevege meg mer, da hun synes jeg hadde gått opp mye... sa at det var anbefalt å ha gått opp ca 6 kg når det var igjen 2 mnd av svangerskapet, og jeg var jo et stykke unna det som hun sa... (3 kg for mye et par uker før...) Jeg fikk mildt sagt sjokk som trodde jeg var ganske normalvektig i forhold til lengden av svangerskapet,da jeg har fulgt "kurven" som har vært beskrevet mange ganger her på bim ift vektøkning. Det var ikke så hyggelig, og jeg følte meg plutselig tykk jeg som aldri har vært tykk før og aldri har fått fortalt at jeg må "slanke meg" følte at det var dette jeg fikk beskjed om på jordmor-kontrollen (selv om ikke det var det hun sa)... Godt å høre at det er flere som svarer her som fortsatt mener at det er normalt enten man er -2 kg eller +30. Føler seg litt mer normal da... så til desimamma så håper jeg ikke du bekymrer deg alt for mye, da blir det ikke noe gøy å være gravid med stor mage...
1. gangsmams Skrevet 18. oktober 2010 #25 Skrevet 18. oktober 2010 Huff! Det hørtes ikke noe hyggelig ut. Synes jordmora di høres helt talentløs ut jeg. Blir egentlig litt sinna her jeg sitter og leser.... Jeg har som skrevet over gått opp til sammen 15 kg (er 39 +0 imorgen), og jordmoren min sier dette er helt normalt til tross for noen kg ekstra før graviditet..... Det er jo riktig som hun sier at man skal leve sunt, og fortsette å bevege seg, men ærlig talt. 9 kg er ikke mye på 30 uker. Så lenge du lever normalt tror jeg kroppen legger på seg det den trenger. Det er så enorme individuelle forskjeller på dette her, og denne kurven er jo basert på gjennomsnittet..... KOS DERE MED MAGENE DERES!!!!!!!!! Når ammingen kommer igang, og dere er klare for trilleturer blir vi kvitt de ekstra kiloene igjen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå