Oliva Skrevet 18. oktober 2010 #1 Skrevet 18. oktober 2010 Vi er midt i vår første IVF og skal ha egguttak på onsdag. Jeg blir sykemeldt onsdag til fredag og må jo gi beskjed om dette på jobben. Men jeg vet ikke hva jeg skal si? Jeg er ikke åpen på jobben mht at vi prøver å få barn, så det er ikke aktuelt å fortelle hvorfor jeg er sykemeldt. Blir det da å si at man skal "ha et inngrep"? Hva sier dere på jobben?
Aini Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 Trenger man og forklare seg da? si du skal på sykehuset. trenger vel ikke si noe mer enn det. men uansett om du forteller dette kun til sjefen din så regner jeg med han har taushetsplikt og ikke skal fortelle dette da til alle andre du jobber med.
Meerim Skrevet 18. oktober 2010 #3 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg har "sagt det som det er" på jobben hos meg. Men kun til min nærmeste overordnede, og til to av de jeg jobber tett sammen med. Jeg har BARE gode erfaringer med dette. Det er godt å slippe å finne på unnskyldninger om hvorfor jeg er borte rett som det er. Samtidig hjelper de meg å legge til rette i en ellers stressende hverdag. Jeg slipper overtid, selv om det er travelt. Jeg har også fått forståelse og aksept for at jeg kommer sent og/eller går tidlig hvis jeg føler at jeg har behov for det (vi har fleksitid), og det er ingen som skuler stygt på meg fordi jeg skal til legen "nå igjen"... (Godt å vite at det ikke er noen som tenker at jeg er hypokonder eller flyr til legen for den minste ting. Selv om jeg ikke ser syk ut så er det jo en grunn til at jeg skal dit). De er veldig flinke til å ikke spørre og grave og "mase" på meg for å høre hvordan det går etc. Jeg har gitt beskjed at jeg snakker om det hvis jeg ønsker det, men hvis jeg ikke tar det opp selv så ønsker jeg ikke å dele. Men jeg antar at det kommer an på hva slags sjef man har, og jeg vet at jeg er veldig heldig der. Uansett hva du velger - LYKKE TIL
Lillie Vanillie Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 Hei Oliva. Jeg kommer jo til å havne i samme situasjon i desember og har tenkt litt igjennom det. Har vurdert å si det som det er, men har også vurdert om jeg skal kontakte fastlegen og spørre om hun kan sykemelde meg, så kan jeg heller si at jeg er syk. Jeg har ikke lyst til å informere jobben om dette, selv om jeg har en grei og forståelsesfull sjef.
blåmeis:) Skrevet 18. oktober 2010 #5 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg sa at jeg skulle på sykehuset en tur, og måtte på noen undersøkelser i forkant, men at det ikke var noe farlig. Har du et veldig godt forhold til sjefen kan du selvsagt si det som det er, men jeg var usikker på hvilken reaksjon jeg ville få, så jeg sa ikke mer enn jeg følte jeg måtte. Jeg har heller ikke noe stort behov for at de skal vite noe på jobben. Det har vært lignende spørsmål før, der noen har sagt at de skylder på vond nakke e.l., men sykemeldinga mi var stempla med "kvinneklinikken" av en eller annen grunn, så jeg var veldig glad for at jeg ikke hadde dikta opp en helt annen unnskyldning! Lykke til i allefall!
Solformørkelse Skrevet 18. oktober 2010 #6 Skrevet 18. oktober 2010 Hei! Jeg har sagt det til sjefen min og har gode erfaringer med dette. Håper du finner en løsning som passer for deg.. Lykke til.
MK73 Skrevet 18. oktober 2010 #7 Skrevet 18. oktober 2010 "Jeg blir borte onsdag til fredag pga et lite inngrep. Vi sees igjen på mandag." Funker helt fint. Den beskjeden har jeg gitt 9-10 ganger så langt.
MK73 Skrevet 18. oktober 2010 #8 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg har vært åpen med mine to siste ledere om dette, og har ikke noen god erfaring med det - men det er pga hvordan disse to lederene er. Dersom man har en god leder som håndterer denne informasjonen og situasjonen slik den bør håndteres, så er det selvsagt bare positivt å dele dette med sjefen. Jeg har delt dette med et par andre på jobben som har reagert slik man "bør". Mitt innspill er at man skal tenke seg nøye om og være ganske sikker på at man kjenner lederen godt nok og at reaksjonen ikke kommer til å skape mer problemer enn man hadde i utgangspunktet.
TanteTroll Skrevet 18. oktober 2010 #9 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg har fortalt til sjefen min at vi er i gang med ivf. De andre kollegaene mine har ikke fått noen som helst "forklaring" på hvorfor jeg har hatt permisjon eller vært sykemeldt. Har som regel bare fått spørsmål fra kollegaene om jeg er frisk igjen når jeg kommer på jobb, og det er jo greit å svare ja på:-)
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 18. oktober 2010 #10 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg har vært helt åpen til min sjef om det, og har veldig god erfaring med dette.. Jeg valgte å gjøre det sånn fordi jeg begynte i denne jobben bare 2 dager før første uttak... Foreløpig har jeg bare positive erfaringer med dette, for da trenger jeg ikke "finne på noe" når jeg skal på kontroll osv. Det er ingen andre på jobb som vet noe da, og det er veldig greit syns jeg
ViVenter*15/07/11-Nora* Skrevet 18. oktober 2010 #11 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg hadde ikke tenkt å si noe til sjefen min, for jeg bestemte meg for å ta ut ferie den uka med egguthenting (dvs nå i uke 42..jeg har gjort det i dag!). Men så skjedde det at jeg ble så drit dårlig av nesesprayen! Fikk veldig muskelsmerter og fungerte overhode ikke på jobb. Fant da ut at det var like greit å være ærlig med min nærmeste sjef, og det angrer jeg ikke på! Fikk god hjelp til å finne andre oppgaver, og jeg fikk en aktiv sm fra legen min. Nå er jeg fullt sykemeldt denne uka og litt i neste. Så sparte jeg ferien også. Lykke til!
Ave Skrevet 18. oktober 2010 #12 Skrevet 18. oktober 2010 Da jeg begynte med dette for 1 år siden var jeg eneste damen av 20 ansatte og var veldig usikker på om jeg skulle fortelle eller ikke. Fant ut at det var best å fortelle sjefen og begynte først med å bare si at vi nå skulle begynne prosessen med assistert befruktning så kom til å være en del vekke osv. Han ble faktisk så glad på mine vegne da jeg fortalte det og lurte på om jeg kom til å fortelle resten av arbeidsplassen om min situasjon at jeg sa jeg ikke ville fortelle noe enda, men en samtale om unger i lunsjen endte selvfølgelig med at jeg fortalte alt. Vi er nå 2 damer og 18 menn den dag idag og jeg satte inn mitt andre egg på tirsdag og gutta på jobben er nesten mer spent enn meg på om jeg vil lykkes denne gangen siden det ikke gikk så bra på første. Så jeg tror at det vil være lettere å gå gjennom den situasjonen vi gjør nå med at i hvertfall sjefen vet grunnleggene til fraværet enn at vi skal komme med unnskyldninger.
MK73 Skrevet 18. oktober 2010 #13 Skrevet 18. oktober 2010 Ave, tror du ikke du føler det slik fordi du har en sjef som har tatt det du fortalte ham på en fin måte? Poenget mitt er bare at det dessverre langtfra er alle ledere som håndterer det slik. Gitt det, så er det lurt å tenke seg om en ekstra gang ift hvem man deler denne informasjonen med på jobben. Jeg oppfatter ikke at det er noen her som foreslår at man skal bruke unnskyldninger. For de som velger å ikke si noe i det hele tatt, så er jo det deres fulle rett - og ingen kan lastes for det. Når jeg sier at jeg skal inn til et inngrep, så er det helt sant. Det er pga uttaket jeg blir sykmeldt de tre dagene. Dere som har ledere som håndterer situasjonen på positivt vis er heldige (selv om det egentlig alltid burde være slik) - for noen av oss andre som informerer sjefen så blir det dessverre ikke slik, og det kan ha en negativ effekt på arbeidssituasjonen.
MK73 Skrevet 18. oktober 2010 #14 Skrevet 18. oktober 2010 ...og fordi jeg leder en avdeling har jeg delt mer informasjon med kollegaer enn jeg ellers ville ha gjort (i form av forklaringen om "et inngrep"). I avdelingen min kunne det ha skapt endel usikkerhet hvis jeg jevnlig ble borte i flere dager uten å gi dem i alle fall litt informasjon. Nå skal det sies at jeg har holdt på med dette lenger enn de fleste, så det har blitt litt fravær de siste 3-4 årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå