Tøffe Tøflus Skrevet 18. oktober 2010 #1 Skrevet 18. oktober 2010 Ser det dukker opp i samtlige tråder her der det spørres etter tips til guttenavn. Helt ærlig, det svir i øra mine! Får sikkert hele gjengen på nakken nå, men synes faktisk Emrik er MINST like stygt/ubrukelig som Carosander og den gjengen der... (Dette innlegget burde sikkert egentlig vært på kranglesiden, men klarte ikke la vær...) Måtte bare få det ut!!
Gjest Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 Dette innlegget kunne jeg skrevet sjøl, Pus! Emrik høres ut som et misfoster av Erik. Eirik og Embret, derimot, er koselige og sterke navn
Ophiophagus Hannah Skrevet 18. oktober 2010 #3 Skrevet 18. oktober 2010 Emrik er et av de navnene som jeg aldri hadde hørt før jeg så det her inne på navnedebatten - og derfor har jeg overhode "ikke noe inntrykk" av dette navnet. Noen navn høres litt "sterile" ut i mine ører (sikkert fordi jeg ikke har noe forhold til disse navnene) og Emrik er ett av disse, sammen med for eksempel Felix, Max, Phillip osv. Dette er navn som jeg ikke synes er direkte stygge, men som jeg ikke helt klarer å forholde meg til, og som jeg aldri kunne ha valgt selv. Men hva "greia" er med Emrik - så regner jeg med at, siden det til stadighet blir nevnt her inne, er et navn på vei opp, og som vil bli vanligere i årene fremover.
Vipsenmamma Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 Helt enig med HI. Emrik er for meg et hillbilly - bondeknølnavn som er helt forferdelig.
♥ Herligheten ♥ Skrevet 18. oktober 2010 #5 Skrevet 18. oktober 2010 Emrik synes jeg er et kjempefine navn jeg!
Anine78 Skrevet 18. oktober 2010 #6 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg synes også Emrik er fint, Embrik synes jeg derimot er litt rart.
LilleTrille med en tulle Skrevet 18. oktober 2010 #7 Skrevet 18. oktober 2010 Liker både Emrik og Embrik sånn passe godt... Syntes det finere enn Erik hvertfall... Men jeg heller jo for det meste mot litt annerledes navn enn de fleste foretrekker...
sommertiara Skrevet 18. oktober 2010 #8 Skrevet 18. oktober 2010 Er et navn på full fart opp ja, så det er nok en del av "greia" OG folk har forskjellig smak vet du. Personlig liker jeg Emrik. Synes det er et tøft navn det fint går ann å vokse opp med. Carosander har jeg ikke hørt før, huff det var ikke spesielt heldig.
LoveDove Skrevet 18. oktober 2010 #9 Skrevet 18. oktober 2010 Kunne ikke vært mer enig. Det ser ut som en skrivefeil og høres ut Henrik sagt med munnen full av marshmallows. Min mening.
Gjest Skrevet 18. oktober 2010 #10 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg liker Emrik, men jeg liker Embrik enda bedre. Jeg mener Embrik er "originalen" og jeg tror navnet står sterkest i Hallingdal. Emrik ser jeg på som en forenkling av et gammelt, tradisjonsrikt navn. Det er i alle fall ikke i nærheten av å være i samme gate som Carosander og den gjengen.
2høstjenter og 1sommergutt Skrevet 19. oktober 2010 #11 Skrevet 19. oktober 2010 Jeg tror Emrik er et navn man må 'smake' litt på og venne seg til. Da vi fortalte familien vår at babyen skulle hete Emrik var det mange som syntes dette var et ukjent og rart navn. Men nå liker alle navnet kjempegodt! Vi valgte navnet fordi vi synes navnet er kjempefint og fordi vi ikke ville at han skulle hete Henrik, Fredrik eller Erik som 'alle' andre.Når jeg forteller andre mammaer hva babyen min heter får jeg ofte kommentarer som 'oj, det var et kult navn!'. Jeg tror Emrik er et navn som vil bli stadig mer brukt i årene framover. HEIA EMRIK :-))
Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥ Skrevet 19. oktober 2010 #12 Skrevet 19. oktober 2010 Du syns Emrik er rart, mens Embret er "normalt"? Har aldri hørt Embret før engang, jeg!!! Jeg likte heller ikke Emrik til å begynne med, men nå når jeg har hørt det og smakt litt på det, syns jeg det er ganske fint, faktisk! Er vel sånn med mange navn som i utgangspunktet er ukjent eller veldig gamle, at det tar litt tid å venne seg til. Er jo mange navn som er "rare" i utgangspunktet...mitt eksempel på rart navn, er Maximlillian!!! Det er fortsatt ikke min smak, men nå er jeg vant med å høre det, og mange elsker jo det navnet. Dessuten kan ikke alle like alle navn - godt vi er forskjellige!!! Det er min mening!
Gjest Skrevet 19. oktober 2010 #13 Skrevet 19. oktober 2010 Embret er vel også en skikkelig "forenkling", da. Originalen der er vel Engebret, og ja, jeg synes det er litt tøft også, Embret synes jeg er en litt komplisert "forenkling".
Anine78 Skrevet 19. oktober 2010 #14 Skrevet 19. oktober 2010 Ikke at det har noe med Emrik å gjøre men er irkelig Caroander et navn? Er det noen som heter det eller er det bare noe som er funnet opp her inne? Spør bare fordi jeg lurer. Har ikke hørt navnet før men her inne nevnes det jo hele tiden.
Gjest Skrevet 19. oktober 2010 #16 Skrevet 19. oktober 2010 Iflg. ssb.no er det 3, 2, 1 eller 0 som heter Carosander, så om det er noen i det hele tatt, så er det altså i alle fal ikke mer enn 3. Emrik: Det er 90 menn som har Emrik som første fornavn. Det er 74 menn som har Emrik som eneste fornavn Embrik: Det er 75 menn som har Embrik som første fornavn. Det er 62 menn som har Embrik som eneste fornavn. Embret Det er 63 menn som har Embret som første fornavn. Det er 52 menn som har Embret som eneste fornavn. Engebret Det er 80 menn som har Engebret som første fornavn. Det er 69 menn som har Engebret som eneste fornavn. En annen variant jeg har vært borti, er Immert, men pr. d.d. ser det ut til å ha samme resultat som Carosander. Chrisander, derimot, får dette resultatet: Det er 90 menn som har Chrisander som første fornavn. Det er 78 menn som har Chrisander som eneste fornavn. Etter min mening er dette navnet i samme kategori som Carosander, men det er vel ikke akkurat dette som er tema i denne tråden...
Ophiophagus Hannah Skrevet 20. oktober 2010 #17 Skrevet 20. oktober 2010 Jeg husker Carosanderdebatten. En her inne på navnedebatten hadde sett navnet i en fødselsanonse og la det ut her og alle kastet seg på å sa hvor ultrateit de synes dette navnet var. (Jeg synes dette var særlig respekløst fordi den nybakte moren aldri hadde bedt noen her inne om meninger om navnet). Den nybakte moren googlet sønnens navn og fant denne tråden her inne, og hun skrev et innlegg hvor det kom tydelig frem at hun ble utrolig lei seg og såret over hva folk sa om sønnens navn. Så vidt jeg husker var navnet sammensatt selv, og oppkalling etter noen som betød mye for henne. I og med at det mest sannsynlig er kun ett barn i Norge med dette navnet synes jeg det er på tide å slutte å trekke dette navnet frem som et eksempel på noe fjollete hver eneste gang dette skal diskuteres! Det er nok av andre fjollete navn å ta av som eksempler som det faktisk er flere enn ett barn som heter.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 20. oktober 2010 #18 Skrevet 20. oktober 2010 Oppkalt etter noen som betød noe , ja... Familiehunden...
Gjest Antarctica Skrevet 20. oktober 2010 #19 Skrevet 20. oktober 2010 Syns dessverre det er fjollete å sette sammen navn av to navn som ikke hører sammen. Jeg kaller ikke barnet Fredveig selv om farfar heter Fredrik og farmor heter Solveig. Men den aktuelle mora hadde jo ikke overhode bedt om vår mening, så der gir jeg deg rett. Emrik: i mine ører er det en feilstaving som mangler en bokstav. EmBrik og EmBret er "kjent", sånn som det oppleves for meg, og Emrik uttales nestten likt som Embrik. Men jeg syns ikke det funker like bra. Det blir som Lisabet/Elisabet; noe mangler i Lisabet
Ophiophagus Hannah Skrevet 20. oktober 2010 #20 Skrevet 20. oktober 2010 Det er vel tross alt et underordnet poeng - det spiller ikke noen rolle for deg eller meg hvem hun ønsket å oppkalle sønnen etter, poenger her er at det trolig kun er ett barn med dette navnet - derfor er det ikke nødvendig å trekke dette navnet frem i "annethvert" innlegg flere år etter på.
herewego Skrevet 22. oktober 2010 #21 Skrevet 22. oktober 2010 Greia med Emrik er vel at det er et kort og enkelt navn som ikke er bibelsk. Det representerer noe nytt, samtidig som det har en kjent klang (Henrik, Fredrik osv). Jeg hørte Emrik før jeg hørte Embrik og synes derfor Embrik høres merkelig ut, sikkert en vanesak. Det er riktig at Emrik kommer fra Embrik som er en omskriving av Ingebrigt som er en fornorsking av Engelbrecht som er høytysk og betyr noe sånt som "skinnende engel" (som kan være rettet mot folkeslaget anglerne -noe som kan gi navnet et gotisk opphav)... I 1801 bodde det en Emmerich i Fredrikstad, ellers var det en Emmik, en Emmick og to Emmich i landet. Jentenavnet var Emmiche (6 stk) I 1865 bodde det 1Embrek, 2 Embrigt, 1 Embrik, 1 Embrikt, 1 Emerik, 1 Emich, 1 Emmerich, 1 Emmik (i tillegg ulike varianter av jentenavnet, deriblandt Emrica..) - Så, et navn som har vært i bruk lenge, med mange ulike skrivemåter, men aldri vært veldig vanlig. Hilsen mammaen til Emrik
Gjest Antarctica Skrevet 24. oktober 2010 #22 Skrevet 24. oktober 2010 Så interessant, jeg hadde ikke hørt jentenavnet Emrika før. Jeg kjente de tyske versjonene Engelbrecht og Emmerich - og Ingebrigtene og Engebretene har gitt opphav til mye annet lignende, som Brigt/Brikt, Ingbret, Ingbert og Engbret. Og fra Gudbrandsdalen har jeg hørt varianten IMMERT! Den var vel søt?
(Oktober) Skrevet 24. oktober 2010 #23 Skrevet 24. oktober 2010 Jeg liker Emrik kjempegodt! Et av mine favorittnavn:)
Gjest Skrevet 24. oktober 2010 #24 Skrevet 24. oktober 2010 Jepp, Immert og faktisk ImBert har jeg også hørt i Gudbrandsdalen. Synes i grunnen dette er ganske fine navn, jeg. ;-)
MiniMeAndMe+spire Skrevet 26. oktober 2010 #25 Skrevet 26. oktober 2010 Ja jeg må jo bare si at jeg liker det kjempegodt siden gutten vår skal hete det.. er uvant ja, men når man blir vant til navnet liker jeg det mer og mer. Nå er ikke jeg så veldig opptatt av hvor navn generelt "kommer fra/opphav osv, liker det eller ikke liker det. Kom over navnet via/via bekjente og synes det er knall tøft!! hver sin smak, men jeg synes noen her inne kan være veldig krasse med innlegg, ingen navn er jo helt gruuuuusomme feks.. Herregud man kan skrive som voksne mennesker fordet? Bare et lite tips.. noen kan jo bli såra av det og..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå