*Rutletutt* Skrevet 18. oktober 2010 #1 Skrevet 18. oktober 2010 Tenkte å prøve meg på dette til en vennemiddag vi skal ha, men er ganske grønn...ikke har jeg laget noen tapas-retter før og har heller begrenset erfaring med å spise det også, så trenger noen innspill. Er det noen must når det gjelder tapas? Evt oppskrifter noen vil dele? Hva er din tapas-favoritt?
Let's hear it for the boys! Skrevet 18. oktober 2010 #2 Skrevet 18. oktober 2010 Albondigas! Ingen tapas uten! Men det er visst veldig vanskelig å lage dem gode. Jeg har spist albondigas på et titalls restauranter her i Oslo og bare vært fornøyd med en. Ikke spør meg om oppskrift!
Gjest irismor Skrevet 18. oktober 2010 #3 Skrevet 18. oktober 2010 Små kjøttboller. Saltbakte småpoteter. Lefse med røkelaks, dill og snøfrisk. Chilimarinerte reker Er flinkere til å spise tapas enn å lage det.
Gjest irismor Skrevet 18. oktober 2010 #4 Skrevet 18. oktober 2010 4 Porsjoner 500 g kjøttdeig 100 g loff 3 hvitløksfedd 1/2 rød chili, hakket 3 sjalottløk, hakket 2,5 dl helmelk 3 egg 2 dl olje (helst vindruekjerne) salt og pepper Kjør loff, hvitløk, sjalottløk, chili og melk til en jevn masse i foodprocessor. Bland inn kjøttdeigen. Tilsett så eggene, ett om gangen. Smak til med salt og pepper Trill farsen til små kjøttboller Stek dem i varm panne i vindruekjerneolje. Om du lager mange kan du også sette dem på stekebrett, 250 grader i 5-6 min. Tomatsaus 2 sjalottløk, hakket 4 hvitløksfedd, hakket 4 ss frisk basilikum 4 ss frisk koriander 1 dl finhakket stilkselleri 0,5 dl olivenolje 1 boks hermetiske hakkede tomater (400g) 1 dl vann 1 ss sukker 1/2 dl sherryeddik salt og pepper Fres grønnsakene og urtene i olivenolje. Ha i hermetiske tomater og 1 dl vann La sausen trekke på svak varme i ca 1 time Smak til med sukker, sherryeddik, olivenolje, salt og pepper. Varm opp kjøttbollene i sausen før servering.
totette* Skrevet 18. oktober 2010 #5 Skrevet 18. oktober 2010 Grillet asparges med manchego-ost og spekeskinke. Grill aspargesen, og skjer små staver av osten. Rull en skive spekeskinke rundt osten og aspargesen. Nyyydelig!
frk Nilsen Skrevet 18. oktober 2010 #7 Skrevet 18. oktober 2010 Alt som er nevt over ;-) Artisjokk men serranoskinke surret rundt Godt brød og aioli (jeg pleier å bake foccacia med oliven og soltørket tomat) Bakt cherrytomat
frk Nilsen Skrevet 18. oktober 2010 #8 Skrevet 18. oktober 2010 Chorizo! Hvordan kunne jeg glemme det :-P Stekt i båter Eller kjøp de som er i skiver og lag "chips"
abella Skrevet 18. oktober 2010 #9 Skrevet 18. oktober 2010 Jeg lager ofte tapas når vi har besøk, og mitt beste tips er å lage 2-3 "avanserte" retter som er tidkrevende, feks kjøttboller, kyllingspyd i peanøttsaus, hvitløksscampi eller bruschetta. Så supplerer du med "enkle" retter til resten, sånn at du slipper å være helt utslitt til gjestene kommer. Da kan du servere manchego, stekt chorizo, brød med aioli, oliven, asparges i spekeskinke etc. Min absolutte favoritt er manchego!
Kuredu Skrevet 18. oktober 2010 #10 Skrevet 18. oktober 2010 Ser du har fått forslag om kjøttboller/albondigas, og det er jeg enig i. Men her hjemme gjør vi den varianten enkel - bruker svenske kjøttboller som jeg varmer enten i mikro eller i ovn rett før servering til de er lune, og blander i et glass med taco salsa medium eller hot (alt etter hvor hot man vil ha det). Og vips så er det klart! En favoritt her i huset er også scampi. Gjerne den typen de har på coop eller rema med hvitløksmarinade. Slik tilbereder vi de: tiner de frosne scampiene, bruker marinaden til å lage en saus ved å varme den og tilsette ganske mye kremfløte. Når sausen er klar legger jeg de tinte scampiene oppi rett før servering, de må ikke ligge for lenge for da blir de seige! Er scampiene svarte før tilberedning er de klare når de er røde. Foccaccia brød er også digg! Sett fram små skåler med balsamicoeddik og olje, samt flaksalt (maldon). Ellers er det godt med oliven, hvitløksbåter (marinerte), fetaost, fylt paprika.......... Selvsagt serrano skinke, chorizo pølse, salchicha pølse, manchego ost.
*Rutletutt* Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter #11 Skrevet 18. oktober 2010 Tusen takk for oppskrift!:-)
Let's hear it for the boys! Skrevet 18. oktober 2010 #12 Skrevet 18. oktober 2010 Huff. Sorry, men svenske kjøttboller i tacosaus hørtes helt grusomt ut :/ Hver sin smak, ass.
Full house Skrevet 18. oktober 2010 #13 Skrevet 18. oktober 2010 Fylte champignonhatter! Grav ut stilken på soppen. Bland stilkerestene med hakket hvitløk, og serranoskinke hakket i biter. Fyll "hattene" og stek de med innholdet oppe. Nammis!!
*Rutletutt* Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter #14 Skrevet 18. oktober 2010 Hva er manchego...? (ikke særlig tapas-vant, jeg;-))
Kuredu Skrevet 18. oktober 2010 #15 Skrevet 18. oktober 2010 Skjønner veldig godt at det ikke hørtes godt ut, men det er veldig godt!!!! Fått masse skryt hver gang jeg har "lagd" det........kanskje fordi folk blir så overrasket over hvor godt det er. Men må ikke være for mye saus da, og gjerne den thick'n chunky salsaen.
*Rutletutt* Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter #17 Skrevet 18. oktober 2010 Tusen takk for mange gode tips - gleder meg til å forsøke litt forskjellig:-))
mamman til to gutter Skrevet 18. oktober 2010 #18 Skrevet 18. oktober 2010 Dadler med bacon! Veldig enkelt og veldig godt. Det er bare å ta bacon rundt dadler og legge på en stekeplate og steke i ovnen til de er ferdige (det er de når du ser baconet er ferdigstekt). Sist jeg lagde det brukte jeg grillen i ovnen etter en liten stund og det ble veldig bra (jeg ble litt utålmodig...).
*Rutletutt* Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter #19 Skrevet 18. oktober 2010 Takk for tips - høres godt ut:-) Hva med dessert til tapas - er det vanlig?
Mom2Two Skrevet 18. oktober 2010 #21 Skrevet 18. oktober 2010 Dessert kan ALDRI bli feil;-) Jeg synes det er et must med hjemmebakt, godt brød som f. eks foccacia med diverse hjemmelagede diper som aïoli osv. Sånne små kjøttboller med sterk tomatsaus er digg. Porsjonspaier. Små porsjonspizzaer med blåmuggost, rødløk, serranoskinke og ruccola eller lignende.
~sjiraff~ Skrevet 18. oktober 2010 #22 Skrevet 18. oktober 2010 Foccachia aioli tomatpai (matprat.no) scampi (marineres i ingefær, chili og hvitløk) timianpoteter (matprat.no) Chevre surret i spekeskinke Chorizo pølse stekt i hvitløkssmør Dadler surret i bacon¨med jordbær Grønn salat
solita 06 Skrevet 18. oktober 2010 #23 Skrevet 18. oktober 2010 Tortilla de patatas eller Patatas bravas synes jeg bør være på tapasbordet. Grønn salat, alioli og godt brød må og være der. Oliven Grillet, marinert paprika Grillede grønnsaker- squash, paprika, løk og aubergine f.eks Salte, røkte mandler Stekte, marinerte kyllingbiter på spidd Spekeskinke en god ost, gjerne Manchego Andalusisk gulrotsalat: Bland dressing først, 1-2 fedd presset hviløk, 1 finhakket løk, saften av en sitron, 2ss god eddik, 4 ss olivenolje, litt sitronskall, salt og pepper. 1 kg gulrot skrell og skjær i 1/2 cm skiver, kok knapt møre i saltet vann, Sil av og bland med dressing mens de er lune. Kan smaksettes med ristet karve eller hakket koriander. Her finner du mange gode tips: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel297.asp
Mor di! Skrevet 18. oktober 2010 #24 Skrevet 18. oktober 2010 Greske kjøttboller i tomatsaus Kyllingspyd med peanøttsaus Rå scampi som du steker i olje, hvitløk og chili (ferdigkokte går også, men er langt fra like gode) Kokte asparges (men de skal være crispy) med permasanost og spekeskinke, og en god hvitløksdressing til Oliven foccatiabrød rød pesto!!! couscous-salat (frisk og god) ovstekte småpoteter pai ... er så utroligt mye godt å lage! Kos deg med tapasen-det er helt fantastisk!
*Rutletutt* Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter #25 Skrevet 19. oktober 2010 Tusen takk for mange fantastiske tips til tapas-retter allle sammen! Nå skal jeg lage meg en tapas-plan til lørdag;-) Alt høres jo kjempegodt ut, så det blir nok ikke lett å skulle velge ut bare noe;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå